معرفی انواع لنت ترمز و فاکتورهای خرید آن‌ها

راهنمای خرید لنت ترمز خودرو

25 شهریور 1398 14:47

اغلب مالکان خودرو زمان تعویض لنت‌های ترمز با این پرسش مواجه می‌شوند: چه نوع از لنت ترمزی را انتخاب کنند؟ ارگانیکی یا سرامیکی؟

زمانی که در جستجوی لنت ترمز ایده‌آلی هستید نیاز به اطلاعاتی درباره ضریب مقاومت گرمایی آن لنت دارید آن‌هم به دلیل وجود سایش و اصطکاکی است که در چرخ‌های خودرو تولید می‌شود.

انواع لنت‌های ترمز به 3 دسته ارگانیک، نیمه فلزی و سرامیکی تقسیم می‌شوند که انتخاب آن‌ها بسته به نوع خودرو و میزان پیمایش است..در حول و حوش سال‌های 1950 میلادی، زمانی که نصب دیسک‌های ترمز در خودروها آغاز شد، متریال ایده‌آل برای ساخت لنت‌های ترمز عبارت بودند از پنبه‌نسوز و یا همان آزبست. اگرچه این ماده ارزان‌قیمت و در برابر حرارت مقاوم بود ولی ایراد اصلی آن به خطرات زیست محیطی آن برمی‌گشت.

از همین رو لنت‌های ترمز ارگانیک به بازار آمد که از ترکیب موادی همچون فایبرگلاس، کربن و کولار ساخته شد. ماده‌ای به نام رزین هم به این ترکیب اضافه شد که عمل چسبندگی را بین این مواد متفاوت انجام می‌داد. پیامد این عمل، پروسه ارزان‌تر تولید با موادی بود که دوستدار محیط زیست محسوب می‌شدند.

لنت‌های ارگانیک برای سامانه ترمزی آن طیف از خودروهایی مناسب هستند که مالکانشان تنها به آمد و شد روزانه اکتفا نموده و اهل تردد در مسافت‌های طولانی مدت نیستند. لنت‌های ارگانیک به سرعت خورده می‌شوند؛ گواه آن وجود حجم بسیاری از ذرات گرد مانندی هست که درحین ترمزگیری تولید و بر روی دیسک چرخ‌های خودرو می‌نشیند. لنت‌های ارگانیک در قیاس با لنت‌های سرامیکی زودتر تعویض شده و عمر مصرفی کمتری هم دارند.

  • نکات مثبت لنت‌های ارگانیک: تولید آسان‌تر، قابل استفاده برای انواع متنوع خودرو و نیز شرایط متفاوت آب و هوایی، تولید کمتر ذرات نسبت به لنت‌های فلزی
  • نکات منفی لنت‌های ارگانیک: عدم توانایی در تحمل دماهای معین، نامناسب برای خودروهای مسابقه‌ای و نیاز به تعویض مکرر

اما بعدها لنت‌های ترمز نیمه فلزی به بازار معرفی شدند. ترکیب مواد به کاررفته در این لنت‌ها شامل 65 درصد از اجزای فلزی از جمله مس، آهن و فولاد است. 35 درصد دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده چنین لنت‌هایی شامل مواد گرافیتی اصلاح شده است. به دلیل کاربرد متریال طبیعی در لنت‌های نیمه فلزی آن‌ها از دوام بالایی برخوردار هستند اما ایراد اساسی‌شان مربوط به ایجاد سر و صدا است.

  • نکات مثبت لنت های نیمه فلزی: به دلیل استفاده از اجزای فلزی دارای توان تحمل دماهای بالا هستند، قابل استفاده در خودروهای پرفورمنس بالا بوده و محکم‌تر می‌توانند دیسک‌های چرخان را نگه دارند.
  • نکات منفی لنت‌های نیمه فلزی: قیمت گران، سر وصدای بیشتر و نیز تولید ذرات بیشتر در قیاس با لنت‌های ارگانیک

در سال‌های 1980 میلادی، سازندگان شروع به تولید لنت‌هایی از جنس سرامیک نمودند. چنین لنت‌هایی ترکیبی از سرامیک و فیبرهای مسی است. این مواد برای کسب مقاومت بیشتر در داخل کوره پخته و آبدیده می‌شدند. لنت‌های سرامیکی از سر و صدایی کمتری برخوردارند و به طرز نرم‌تری بر روی دیسک‌های چرخان جای می‌گیرند.

به دلیل طبیعت متریال مورد استفاده در تولید لنت‌های سرامیکی، دوام بالایی دارند. این لنت‌ها ایده‌آل برای خودروهای هستند که مالکان آن‌ها به مسافرت‌های دور و دراز می‌روند. لنت‌های سرامیکی به راحتی دچار عارضه اضافه حرارت نمی‌شوند و این به معنای تولید اصطکاک و سایش کمتری از سوی آنهاست. شما می‌توانید انتظار ماندگاری بیشتری را هم از آن‌ها داشته باشید و گرچه برخی از ذرات را در حین عمل ترمزگیری تولید می‌کنند اما نه به اندازه‌ای که در لنت‌های ترمزی ارگانیک دیده می‌شود.

  • نکات مثبت لنت های سرامیکی: ساکت ترین لنت های ترمزی،تولید مناسب ذرات گرد مانند و نچسبیدن آنها به دیسک های چرخ،تحمل دماهای متفاوت و دوام بالاتر نسبت به لنت های ارگانیک
  • نکات منفی لنت‌های سرامیکی: قیمت گران‌تر نسبت به بقیه لنت‌های ترمزی، در زمان سرمای حداکثری دچار سر و صدای بیشتری می‌شوند و نامناسب برای خودروهای تراک (خودروهای تجاری مثل پیکاپ و کامیون) و خودروهای با پرفورمنس بالا

فاکتورهای مهم در خرید لنت ترمز

1- گرما

به دلیل حرکت خودرو با سرعتی بالا، بین لنت‌های ترمز و دیسک‌های چرخان اصطکاک ایجاد می‌شود. بر این اساس، چنانچه شما مسافت طولانی با خودرو طی نموده و یا بار زیادی را با آن حمل می‌کنید نیاز به لنتی دارید که از مقاومت بالایی در برابر گرما برخوردار باشد.

لنت‌های ترمز «مناسب» قادرند به حد کافی گرمای تولید شده را از خود دفع نمایند. با این وجود، لنت‌های ترمز نباید چنان سنگین باشد که به وزن کلی خودرو اضافه شود. در این میان، لنت‌های سرامیکی دارای وزن سبکی بوده و می‌توانند گرما را تحمل کنند.

2- سر و صدا

سر و صدای ترمز باعث ناراحتی و آزار بسیاری از رانندگان می‌شود. لنت‌های ساخته شده از فولاد یا برنز(با کربن) در برابر حرارت مقاوم هستند اما در عوض، سر و صدای زیادی دارند. بهترین لنت‌های ترمزی که سر و صدای کمتری نیز در قیاس با بقیه دارند، لنت‌های ساخته شده از سرامیک است.

3- ماندگاری و دوام

این‌که هر بار برای سرویس خودروی خود مراجعه کنید و نیاز به تعویض لنت ترمز آن داشته باشید عملی گران و پر هزینه است. لنت‌های ترمز ارگانیکی و نیز نیمه فلزی دارای ماندگاری ضعیفی هستند. اما اگر طالب ماندگاری بالایی در لنت‌های ترمز خودروی زیر پای خود هستند باید نسخه سرامیکی لنت ترمز را انتخاب کنید.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران