تیونینگ چشم‌نواز ABT برای هاچ‌بک آلمانی

نمونه‌ای منحصربه‌فرد از آئودی A1 اسپرت‌بک

9 مهر 1398 12:01

اگر جزء دنبال‌کنندگان اخبار جهان خودرو باشید، احتمالاً به یاد دارید که مدتی پیش شرکت مشهور تیونر آلمانی یعنی ABT نمونه‌ای تقویت شده از آئودی A1 اسپرت‌بک را معرفی کرد که 236 اسب‌بخار قدرت داشت. به نظر می‌رسد چنین قدرتی برای یک هاچ‌بک کوچک و سبک وزن کافی بوده و آن را به خودرویی هیجان‌انگیز تبدیل خواهد کرد اما گویا آقای Daniel Abt نظر دیگری دارد.

تیونینگ چشم‌نواز ABT برای آئودی A1، تغییرات فنی و ظاهری متعددی را برای این هاچ‌بک آلمانی به ارمغان آورده است.وی که غیر از رانندگی در مسابقه فرمول E برای تیم ABT Schaeffler Audi Sport، مدیر بخش خودروهای اسپرت شرکت ABT نیز هست، به واسطه موقعیت ویژه خود می‌تواند خودروهایی ویژه و منحصربه‌فرد در اختیار داشته باشد.

برای نمونه می‌توان همین آئودی A1 منحصربه‌فردی که موضوع نوشتار حاضر است را مثال زد؛ خودرویی که با وجود کیت بدنه بسیار تهاجمی، پوشش رنگ بسیار مهیج، رینگ‌های 19 اینچی، باله بزرگ عقب و البته 394 اسب‌بخار قدرتی که در سینه دارد به راستی خودرویی جذاب و بی‌مانند است.

یکی از موارد جالب توجه در طراحی این نسخه خاص از آئودی A1 را می‌توان نقوش چند ضلعی روی بدنه دانست، طرحی با الگوهای هندسی که توسط آقای Erik Aleksanjan ارائه شده است. بد نیست بدانید وی پیش از این در طراحی بدنه نمونه‌ای سفارشی از آئودی RS6 آوانت نیز شرکت داشته است. این طرح‌های چندضلعی به واسطه تنوعی که دارد، نمای بصری جالبی مخصوصاً در بخش‌هایی چون گلگیرهای خودرو ایجاد کرده است.

آئودی A1 اسپرت‌بک تیونینگ ABT

عوامل دیگری همچون باله عقب و کاپوت با چند ورودی هوا که هردو از کربن ساخته شده‌اند، رینگ‌های 19 اینچی ABT ER-F به رنگ مشکی مات یا سپر جلو که شبیه نمونه نصب شده در خودروهای شرکت‌کننده در رقابت‌های DTM طراحی شده را می‌توان کاملاً الهام گرفته از خودروهای مسابقه‌ای دانست. طراحی رینگ‌ها و به خصوص قطعه طلایی رنگی که نقش آیرودینامیکی داشته و در فاصله میان رینگ و دیسک‌های ترمز نصب شده نیز خودروهای شرکت‌کننده در فرمول E را به یاد می‌آورد.

همان‌طور که از یک خودرو با قابلیت‌های مسابقه‌ای انتظار می‌رود، تایرهای این آئودی A1 سفارشی از نوع پایلوت اسپرت Cup 2 و ساخت شرکت فرانسوی میشلین بوده و ابعادی برابر با 265/30 دارد.

فنرهای سیستم تعلیق از برند H & R استفاده شده، صندلی‌های عقب به منظور نصب میله‌های ایمنی حذف شده و بخش اعظم فضای کابین با آلکانترا پوشیده شده است. یکی دیگر از عواملی که این آئودی A1 پر قدرت را بیش از پیش خاص نموده، عبارت One of One به معنی «تنها نمونه تولید شده» بوده که روی پشتی صندلی‌ها حک شده است. غیر از آن دو حرف اختصاری da روی پشت سری‌ها نقش بسته که نمایانگر حروف اول نام مالک خودرو یعنی Daniel Abt هستند.

آئودی a1 تیونینگ

از تمام این موارد گذشته، شاید برای شما این سوال پیش آمده که مهندسان ABT چگونه موفق شده‌اند از پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر TFSI این خودرو قدرتی برابر با 394 اسب‌بخار به دست آورند.

خب، حقیقت ماجرا این است که متخصصان این شرکت در پیشرانه استاندارد خودرو تغییری به وجود نیاوردند بلکه پیشرانه را با نمونه‌ای کاملاً جدید جایگزین کردند. علاوه‌برآن، باید به سیستم اگزوز جدید نیز اشاره کرد که از جنس فولاد ضدزنگ بوده و دو لوله به قطر 114 میلی‌متر دارد.

دیدگاه کاربران