حتما میدانید که آزرا در بازار کره جنوبی، با نام گرنجور شناخته میشود. حالا فیس لیفت این خودرو به عنوان مدل 2020 برای نخستینبار رونمایی شده است.
”علاوهبر پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی پیشرانههای هیبریدی و گازسوز نیز برای آزرا 2020 قابل انتخاب است.“گرنجور 2020 که در بسیاری از بازارها با نام هیوندای آزرا شناخته میشود، در نمای ظاهری شباهت بیشتری با نسل جدید سوناتا که مدتی پیش معرفی شد پیدا کرده است. جلوپنجرهای با الگوی جدید طراحی که به عناصر نورانی مزین شده و فرم تازه چراغهای جلو شاید بیننده را به اشتباه بیندازد طراحی سپر جلو نیز کمی تغییر کرده و ظاهری خشن تر از قبل پیدا کرده است. اما همین جا باید خیالتان را راحت کنیم که با یک نمونه فیسلیفت شده طرف هستید نه با نسل کاملاً جدید هیوندای آزرا.
چراغهای عقب هیوندای آزرا که در نسل قبل حالتی خطی و پیوسته داشتند در فیسلیفت جدید فرمی منحنی گرفته و به جرات میتوان گفت زیباتر شده است. به طور کلی میتوان طراحی ظاهری این مدل را شبیه به مدلهای جنسیس دانست که از تلاش شرکت سازنده برای اعطای ظاهری لوکستر به این مدل خبر میدهد.
همچنین در فیس لیفت جدید آزرا، به غیر از ارتفاع خودرو، طول، عرض و حتی فاصله محوری خودرو بیشتر شده که احتمالا میتواند بیانگر فضای جادار کابینش باشد. طول خودرو دقیقا 60 میلیمتر افزایش یافته، فاصله محوری حدود 40 میلیمتر بیشتر شده و به عرض خودرو نیز دقیقا 10 میلیمتر افزوده شده است.
کابینی تمام لمسی!
کابین آزرا 2020 هم لوکستر و هم مدرنتر از قبل است. کافی است به دو مانیتور عریض 12.3 اینچی آن دقت کنید که یکی صفحه کیلومتر خودروست و دیگری، نقش مانیتور سیستم چندرسانهای را برعهده دارد.
علاوه بر تغییر فرمان و داشبورد، نکته هیجانانگیز کابین آزرا 2020 را باید اضافه شدن «موس جدید» کنسول وسط بدانیم که به راننده اجازه دسترسی به تنظیمات سیستم چندرسانهای، سیستم تهویه و همچنین نورپردازی 64 حالته کابین خودرو را میدهد.
در کنسول میانی بسیاری از دکمهها حذف شده و به نمایشگر ثانویه موجود در این بخش منتقل شدهاند. طراحی خروجیهای هوا نیز تغییر کرده و اهرم تعویض دنده اتوماتیک هیوندای آزرا نیز حذف شده تا طراحی کابین در مجموع فرمی چشمنوازتر داشته باشد.
از سایر امکانات رفاهی این مدل میتوان به رینگهای 19 اینچی، نمایشگر هداپ دیسپلی، سقف پانورامیک، صندلیهای برقی مجهز به تهویه، سیستم صوتی JBL مجهز به 12 بلندگو و چندین سامانه ایمنی و دستیار راننده اشاره کرد.
حذف قلب 2.4 لیتری
هیوندای برای آزرا 2020 بالاخره یک تصمیم مهم گرفته و آن حذف پیشرانه 2.4 لیتری معروف این خودروست که سالها در دل آزرا قرار داشت. این تصمیم مهم به لطف آمدن پیشرانه جدید G2.5 هیوندای است که 196 اسب بخار قدرت و 248 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلویی آزرا میسپارد. نکته جالبتر اینکه مصرف این پیشرانه جدید، بهینهتر از پیشرانه 2.4 لیتری سابق بود و فقط 8.4 لیتر است.
پیشرانه دوم آزرا، از نوع 6 سیلندر بوده و با حجم 3.3 لیتری خود میتواند 290 اسب بخار به همراه 343 نیوتن متر را در اختیارتان قرار دهد. پیشرانه سوم آزرای نیوفیس، از نوع هیبریدی بوده که قبلا هم برای این کرهای قابل سفارش بود. این پیشرانه هیبریدی در کنار موتور الکتریکیاش، یک موتور 2.4 لیتری بنزینی هم دارد و همین موضوع باعث شده تا مصرف ترکیبیاش به 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد.
پیشرانه چهارم که در واقع آخرین پیشرانه قابل سفارش برای آزرا 2020 است، یک موتور 3.0 لیتری LPi بوده که با سوخت LPG کار میکند.
چه قیمتی دارد؟
با اینکه فقط 4 روز از رونمایی رسمی و اعلام قیمت آزرا 2020 میگذرد، اما در 11 روزی که از پیش فروش آن گذشته، هیوندای بیش از 32 هزار مشتری برای آن پیدا کرده که طبق گفته مدیران این شرکت، بهترین رکورد پیش فروش آزرا در تاریخ است.
در بازار کره جنوبی، قیمت ارزانترین تیپ هیوندای آزرا 2020 معادل تقریبی 28 هزار دلار است در حالیکه قیمت گرانترین تیپ آن، که همان نسخه هیبریدی است، تا حدود 38 هزار دلار نیز بالا میروید.
مترجم : مرتضی برجسته
منبع : motor1.com