جنگ جدید میان خودروسازها

رقابت شدید بر سر اندازه صفحه نمایش

8 آذر 1398 11:03

در حال حاضر، در صنعت خودرو حوزه جدیدی برای رقابت به وجود آمده و جنگ بر سر قدرت خودروها جای خود را به جنگ بر سر اندازه صفحه نمایش داده است.

در پنج سال گذشته اندازه صفحه نمایش سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی در خودروها به طور متوسط از 6.4 به 7.3 اینچ افزایش پیدا کرده است. اگر چند دهه به عقب برگردیم، در بیشتر خودروها تنها یک صفحه نمایش کوچک در کابین وجود داشت که آن هم مربوط به رادیوی خودرو بود. اما از آن زمان تا به امروز، در این زمینه تحولاتی اساسی ایجاد شده و به نظر می‌­رسد اندازه صفحه نمایش به حوزه­ای جدید برای رقابت در صنعت خودرو تبدیل شده است.

این موضوع به وضوح در کلاس پیکاپ مشهود است. به طور مثال، در رَم 1500 مدل 2019 شاهد یک صفحه نمایش لمسی 12 اینچی عمودی در قسمت میانی داشبورد هستیم که در زمان رونمایی، باعث حیرت همه شده بود. علاوه‌براین، انتظار می­رود در فورد F150 مدل 2021 هم شاهد یک صفحه نمایش 12 اینچی باشیم. طبق اعلام رسمی این خودروساز، اندازه صفحه نمایش در نسل جدید سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی فورد در محدوده 8 تا 15.5 اینچ قرار خواهد داشت.

همان‌طور که می‌­دانید، حدوداً دو هفته پیش، فورد از کراس‌اور برقی یعنی موستانگ مَک-ای مدل 2021 رونمایی کرده است. همان‌طور که در تصویر فوق قابل مشاهده است، در قسمت میانی داشبورد آن یک صفحه نمایش لمسی بزرگ با اندازه 15.5 اینچ به چشم می­خورد که به صورت عمودی قرار گرفته است. اما نکته جالب این است که این صفحه نمایش به حدی بزرگ است که صفحه نمایش 10.2 اینچی در قسمت پشت آمپر در مقایسه با آن بسیار کوچک به نظر می‌رسد.

حتی در برخی از خودروهایی که در کابین آن­‌ها صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ وجود ندارد، شاهد استفاده از چندین صفحه نمایش با اندازه کوچکتر هستیم. به طور مثال، در برخی از مدل­‌های مرسدس‌بنز شاهد یک صفحه نمایش 12.3 اینچی در قسمت پشت آمپر و یک صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی برای سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی هستیم.

البته همه افراد موافق استفاده از صفحه نمایش بسیار بزرگ در کابین یک خودرو نیستند، اما فعلاً این موضوع در صنعت خودرو بسیار رواج پیدا کرده و انتظار می‌رود این روند در آینده هم ادامه داشته باشد. طبق بررسی انجام شده در پنج سال گذشته، در این بازه زمانی اندازه صفحه نمایش سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی در خودروها به طور متوسط از 6.4 به 7.3 اینچ افزایش پیدا کرده است. علاوه‌براین، در همین بازه زمانی تعداد خودروهایی با صفحه نمایش 7 اینچی و بزرگ‌تر چیزی در حدود 75 درصد افزایش پیدا کرده است. البته شاید موارد ذکر شده فقط شروع یک روند جدید بوده و این امکان وجود دارد که در آینده شاهد صفحه نمایش­‌هایی به مراتب بزرگتر در کابین خودروها باشیم.

مترجم : بهنام اصغریان

دیدگاه کاربران