رونمایی از کراس اور Enovate ME7 در نمایشگاه CES

اولین خودروی برقی تولید انبوه با باتری‌های جامد

8 دی 1398 08:57

نوآوری مهم و جدیدی که قرار است در خودروهای برقی اعمال شود را می‌توان به‌کارگیری نسل جدید باتری‌ها دانست. البته باید تاکید کنیم که فعلاً هیچ خودروی برقی تولید نشده که به این باتری‌ها که به عنوان باتری‌های جامد یا SSB شناخته می‌شوند، مجهز باشد.

این خودرو به باتری‌های جامد ساخت شرکت ProLogium مجهز شده که قرار است در نمایشگاه CES 2020 به معرض نمایش درآید.ژانویه گذشته بود که شرکت Enovate در نمایشگاه 2019 ChinaEV100 Forum در پکن، از خودروی جدیدی به نام ME7 رونمایی کرد. در آن زمان این خودروی کراس‌اور به عنوان اولین خودروی مجهز به باتری‌های SSB معرفی شد.

در باتری جامد به جای الکترولیت‌های مایع یا ساخته شده از ژل‌های پلیمری که در انواع متداول باتری‌های لیتیوم-یون یا لیتیوم-پلیمر دیده می‌شود، از الکترود و الکترولیت‌های جامد استفاده شده است.

شرکت سازنده این باتری نوین یعنی ProLogium اعلام کرده که فناوری SSB نسبت به انواع متداول، عملکرد بهتری خواهد داشت. بنابر اعلام این شرکت، کاتودهای نیکل و آنودهای فلزی ساخته شده از لیتیوم در باتری‌های فعلی، از نظر عملکرد و خدمات وضعیت پایداری نخواهند داشت. این شرکت فناوری MAB را به عنوان جایگزین موارد عنوان شده در باتری‌های قبلی معرفی کرده ولی در عین حال جزئیات بیشتری از این فناوری را منتشر نکرده است.

البته شرکت مذکور اقدام به انتشار یک فایل تصویری کرده که در آن اندازه باتری جدید با انواع معمول مقایسه می‌شود که همین می‌تواند یکی از مزایای این مجموعه باتری جدید باشد.

خانم Abby Kuo که سمت مدیریت بازاریابی شرکت ProLogium را برعهده دارد، اظهار داشته که از سال 2016 تاکنون، فناوری SSB توسعه داده شده توسط این شرکت در انواع خودروهای اروپایی، ژاپنی و چینی درحال آزمایش و بررسی بوده است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا جگوار با شرکت ProLogium در حال همکاری برای ساخت یک خودروی برقی مجهز به باتری‌های SSB بوده است؟ دراین باره نمی‌توان به صورت واضح اظهارنظر کرد اما می‌دانیم که شرکت Nio در شراکت با یک شرکت اهل تایوان توانسته یک خودروی آزمایشی بسازد.

به هرحال Enovate اولین شرکتی است که اقدام به ساخت یک خودروی آزمایشی مجهز به فناوری SSB کرده است. هرچند که قبلاً این شرکت در فضای مجازی اعلام کرده بود که مدل ME7 در سه ماهه چهارم سال 2019 عرضه خواهد شد اما اکنون اعلام شده که این مدل در سال 2021 به بازار وارد می‌شود.

هنوز مشخص نیست که نمونه نهایی این خودرو به باتری‌های SSB ساخت شرکت ProLogium مجهز باشد اما با توجه به حضور شرکت مذکور در نمایشگاه CES 2020، می‌توان به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موارد امیدوار بود.

دیدگاه کاربران