حمل و نقل هوایی خاص

پروژه مشترک استون‌مارتین و ایرباس برای تولید هلیکوپتر

15 دی 1398 14:40

هرچند عرضه یک خودروی شاسی‌بلند از سوی استون‌مارتین خبر مهمی است، اما احتمالاً برایتان بسیار جالب‌تر خواهد بود اگر بدانید که این خودروساز انگلیسی در حال مشارکت برای ساخت وسیله نقلیه‌ای است که برخلاف خودروها، محدودیت چندانی برای حرکت در پیش روی خود نمی‌بیند.

مسئولان هلیکوپترسازی ایرباس اعلام کرده‌اند که طراحی داخلی ACH130 از کابین خودروهای اسپرت الهام گرفته و سطح بالاتری از راحتی را به سرنشینان ارائه خواهند داد.وسیله نقلیه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یک هلیکوپتر ساخت هلیکوپترسازی ایرباس با مدل ACH130 بوده که اکنون به دلیل همفکری شرکت سازنده با استون‌مارتین در ساخت آن، پسوند Aston Martin Edition را نیز به دنبال نام خود می‌بیند. هلیکوپتر مذکور قرار است نقش جابجایی خریداران ثروتمند خود را درحالی ایفا کند که قرار شده از چهار طرح مختلف برای بخش خارجی و داخلی خود بهره‌مند شود که البته توسط طراحان استون‌مارتین پیشنهاد شده است.

از میان موارد لوکس پیشنهاد شده توسط استون‌مارتین می‌توان به پوشش چرم سفارشی صندلی‌ها و پشت سری‌ها اشاره کرد.

خریداران می‌توانند برای پوشش بدنه این هلیکوپتر رنگ سبز استرلینگ به همراه رنگ مشکی برای نیمه پایینی بدنه را سفارش دهند، ترکیب رنگی که بر روی اولین نمونه تولیدی این وسیله نقلیه هوایی لوکس مشاهده میشود. البته بخش‌هایی از بدنه با رنگ نقره‌ای پوشانده شده است. غیر از این ترکیب رنگی، امکان سفارش ACH130 با رنگ خاکستری Xenon و دو طیف مختلف از رنگ مشکی نیز وجود دارد.

هلیکوپتر ایرباس با تزئین استون مارتین

مسئولان هلیکوپترسازی ایرباس اعلام کرده‌اند که طراحی داخلی ACH130 از کابین خودروهای اسپرت الهام گرفته و سطح بالاتری از راحتی را به سرنشینان ارائه خواهند داد. پوشش مذکور را نیز می‌توان با مخمل مشکی و همچنین امکان انتخاب چهار رنگ متفاوت برای چرم سفارش داد که شامل رنگ‌های سفید عاجی، کرم و مشکی خواهد بود.

پشتی صندلی‌های ردیف جلو جزئیاتی مشابه نمونه استفاده شده در استون‌مارتین DB11 داشته درحالی‌که پوشش داخلی درها نیز چرمی خواهد بود. هر نمونه از این هلیکوپتر سفارشی صاحب پلاکی بر روی بخش نشان‌دهنده‌ها خواهد شد که روی آن لوگوی دو شرکت سازنده، شماره بدنه از میان تمام نمونه‌های تولید شده و نام مالک به چشم می‌خورد. البته مورد آخری در صورت تمایل خریدار انجام خواهد شد.

پیشرانه ACH130 همچون هر وسیله نقلیه دیگری که استون‌مارتین در ساخت آن نقش داشته، قدرتمند است. پیشرانه Arriel 2D که روی این هلیکوپتر نصب شده، 952 اسب‌بخار قدرت و امکان طی مسیر با سرعت 246 کیلومتر برساعت را برای آن فراهم می‌کند.

پروژه مشترک استون‌مارتین و ایرباس برای تولید هلیکوپتر

ACH130 قادر است شش سرنشین را جابجا کرده و در صورت پر بودن مخزن سوخت، در حدود 4 ساعت روی آسمان بماند.

قائم مقام شرکت استون‌مارتین آقای Marek Reichman ضمن اشاره به طراحی منحصربفرد استون‌مارتین در خودروسازی، به پیاده کردن این ضوابط در سایر حوزه‌های طراحی مثل معماری، ساخت موتورسیکلت و اکنون هلیکوپتر نیز اذعان کرده است. وی دخالت در طراحی یک هلیکوپتر را برای متخصصان استون‌مارتین امری بسیار چالش‌برانگیز دانسته که در عین حال برای آنان لذتبخش نیز بوده است. وی در ادامه هلیکوپتر ACH130 Aston Martin Edition را یک وسیله نقلیه زیبا دانسته و از کنجکاوی تیم طراحان برای اطلاع از چگونگی بازخورد علاقمندان نسبت به این هلیکوپتر خبر داده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران