کنترل خانه هوشمند توسط خودرو

فناوری خیره‌کننده رنو معرفی شد

19 دی 1398 13:04

نمایشگاه فناوری‌های دیجیتال CES امسال بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی خودرویی به خود گرفته است. اتفاقی که حداقل طی دو سه دوره اخیر شاهدش بودیم و به روشنی نمایانگر آن است که مهندسی خودرو تا چه میزان به فناوری هوشمند نزدیک شده است.

توسعه‌دهندگان این سیستم معتقدند این اقدام فارغ از رفاه رانندگان تا حدودی هم می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی تاثیرگذار باشد.رنو امسال با همکاری شرکت ارتباطات Otodo توانست فناوری خاصی را معرفی کند که به کمک آن می‌توان از طریق خودرو سامانه‌های الکترونیکی مربوط به خانه‌های هوشمند را کنترل کرد. این سیستم که هنوز نام خاصی برایش انتخاب نشده تحت یک سیستم «راهکار ارتباطی جدید» معرفی شده است.

روال کار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. رانندگان می‌توانند از طریق نمایشگر اطلاعات و سرگرمی خودرو و یا دانلود اپلیکیشن مربوطه در صورتی که سامانه هوشمندسازی خانه را نیز تعبیه کرده باشند، برخی از تغییرات مثل دما، نور و سیستم‌های حفاظتی را کنترل کنند.

در مثالی ساده یک راننده در بعد از خروج از خانه و در صورتی که نگران روشن ماندن چراغ‌ها باشد می‌تواند این کار را به سادگی توسط خودرویش انجام دهد. یا در مثالی دیگر می‌تواند پیش از رسیدن به خانه سیستم گرمایش و سرمایش را خاموش و یا روشن کند. تغییر در نورپردازی منزل و یا حتی باز کردن و بستن در گاراژ نیز بخشی از این سیستم هوشمند است.

توسعه‌دهندگان این سیستم معتقدند این اقدام فارغ از رفاه رانندگان تا حدودی هم می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی تاثیرگذار باشد. رنو فعلاً برنامه دارد این سیستم را روی خودروهای کلیو، کپچر و زوئی اجرا کند.

دیدگاه کاربران