آلایندگی کمتر برای مدل‌های 500 و پاندا

محصولات هیبریدی فیات معرفی شدند

21 دی 1398 13:56

هرچند که دیگر امکان خرید فیات 500 با مدل 2020 در ایالات متحده وجود ندارد اما در اروپا اوضاع بسیار متفاوت است زیرا علاقمندان می‌توانند این خودروی کوچک را با پیشرانه هیبرید خریداری نمایند.

نحوه عملکرد این پیشرانه چندان پیچیده نبوده ولی آلایندگی کربن این خودروها را در مقایسه با پیشرانه 1.2 لیتری بنزین‌سوز متداول در نمونه‌های فعلی، کاهش داده است.از این پس فیات 500 که از نظر فنی با مدل پاندا شباهت‌های بسیاری دارد، به عنوان اولین خودروی کوچک مجهز به فناوری هیبرید خفیف عرضه شده از سوی گروه خودروسازی فیات کرایسلر شناخته خواهد شد.

در سینه این دو خودروی کوچک پیشرانه بنزین‌سوز سه سیلندر یک لیتری FireFly نصب شده که 70 اسب‌بخار قدرت دارد. این پیشرانه کم‌حجم به مولد داخلی 12 ولتی BSG متصل شده که به همراه یک باتری لیتیوم-یون کوچک نیروی لازم برای به حرکت درآوردن این هاچ‌بک های شهری را فراهم می‌کند.

نحوه عملکرد این پیشرانه چندان پیچیده نبوده ولی آلایندگی کربن این خودروها را در مقایسه با پیشرانه 1.2 لیتری بنزین‌سوز متداول در نمونه‌های فعلی، کاهش داده است. محل نصب این پیشرانه نیز 45 میلی‌متر پایین تر از نمونه 1.2 لیتری است که به کاهش مرکز ثقل و بهبود فرمان‌پذیری خودرو منجر شده.

فیات پاندا هیبریدی

نیروی بازیافت شده از ترمزها در هنگام کاهش سرعت در یک باتری کوچک 11 آمپرساعتی لیتیومی ذخیره می‌شود و برای روشن کردن پیشرانه یا کمک به شتاب گرفتن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشرانه هیبرید خفیف این خودروها به جعبه‌دنده شش سرعته دستی متصل بوده که به گفته شرکت سازنده در کاهش مصرف سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

فیات 500 هیبرید که از ماه فوریه 2020 در بازارهای منتخب اروپایی عرضه خواهد شد، اولین گام شرکت فیات در راستای استراتژی جدیدش برای سیستم حمل و نقل خواهد بود. همچنین عرضه این مدل را می‌توان به عنوان پیش زمینه‌ای برای معرفی نسخه کاملاً برقی از مدل 500 دانست که قرار است اواخر سال جاری میلادی به بازار وارد شود.

فروش پاندا هیبرید نیز با کمی فاصله نسبت به مدل 500 و از ماه مارس آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران