دورخیز برای رالی آفریقا

فورد رنجر با قلب رپتور

12 اسفند 1398 10:58

عرضه نسخه جدید فورد رنجر در بازار آمریکا دنیای پیکاپ‌های آفرود را جان تازه‌ای بخشید. اگرچه فورد از همان اول هم بنا نداشت که رنجر را در حد و اندازه‌های غولی مانند F150 بسازد. حالا تصور کنید که مدلی جدید از ترکیب این دو خودرو وارد میدان شده است.

آمریکایی‌ها در نظر دارند تا رنجر را به عنوان خودروی اصلی خود در مسابقات کراس‌ کانتری آفریقای جنوبی معرفی کنند. فورد رنجر سال‌هاست که هم به عنوان یک خودروی برای مصارف روزانه استفاده می‌شود و هم به عنوان یک آفرود مطمئن. گام جدید شرکت برای بالا بردن سطح توانایی‌های رنجر، کشاندن آن به عرصه موتوراسپرت بوده است. در واقع آمریکایی‌ها در نظر دارند تا رنجر را به عنوان خودروی اصلی خود در مسابقات کراس‌ کانتری آفریقای جنوبی معرفی کنند.

شاید در ظاهر این همان فورد رنجر با همان چهره خانواده‌پسند باشد ولی حقیقت آن است که فورد تقریباً تمام تجهیزات باطنی این خودرو را تغییر داده است. برنامه فورد نه تنها قهرمانی در این سری بلکه کسب موفقیت در تمام ادوار رقابت‌های آفرود و رالی است. به همین دلیل است که با انتخاب پیشرانه مدل دیوانه‌وار F150 ویرایش رپتور، برگ برنده خود را رو کرده است. در نظر داشته باشید که این یک پروژه تیونینگ آزادانه نیست. نه تنها این مدل بلکه سایر خودروهای حاضر در رقابت کراس کانتری می‌بایست منطبق با قوانین FIA باشند.

نسخه مسابقه ای فورد رنجر جهت حضور در رالی کراس کانتری آفریقای جنوبی

بهترین ویرایش فورد رنجر که در حال حاضر در بازارهای جهانی حضور دارد، نسخه‌ای با پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست است. خودرویی با قدرت 270 اسب‌بخاری و گشتاور 420 نیوتن‌متری. اما حالا در ویرایش جدید قلب رپتوری روی آن نصب شده است که با حجم 3.6 لیتری و آرایش شش سیلندر Vشکل و البته دو توربو می‌تواند به راحتی 450 اسب‌بخار قدرت و 670 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

نه فقط قوای محرکه بلکه همانطور که گفته شد سایر قسمت‌های فنی نیز دستخوش تغییر شده است. شاسی و محور نسخه جدید به کلی تقویت شده است. فنربندی در تک‌تک چرخ‌ها برای تحمل ضربات شدید به ویژه در سر پیچ‌ها آماده شده‌اند. فورد سیستم انتقال قدرت هوشمند را تبدیل به سیستم چهار چرخ دائم کرده است تا بتواند همیشه از تمام قدرت پیشرانه استفاده کند. استفاده از دیسک‌ ترمزهای خنک‌شونده 11 پیستونه نشان می‌دهد که فورد تنها به قهرمانی فکر می‌کند.

دیدگاه کاربران