به بهانه معرفی نسل جدید

تاریخچه کیا سورنتو از گذشته تا امروز

5 فروردین 1399 12:14
  • 1993

    دوران پیشا سورنتو: دهه نود میلادی

    کیا که تجربه ساخت شاسی‌بلندهای نیمه شهری همانند Asia Rocsta و Retona را داشت، با همکاری مزدا مدل اسپورتیج را عرضه کرد که توانست فروش خوبی داشته باشد.

  • 2002

    نسل اول (BL)

    برپایه پلتفرم نسل اول هیوندای سانتافه، کیا اولین شاسی‌بلند میان جثه خود یعنی سورنتو را معرفی کرد. این خودرو با ظاهری نسبتاً محافظه‌کارتر از برادرش و پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر ساخت هیوندای، توانست برای خودش طرفدارانی دست و پا کنند.

  • 2007

    به‌روز رسانی نسل اول

    در سال 2007 اولین فیس‌لیفت و به‌روز رسانی اساسی سورنتو انجام شد. بیشتر تمرکز در این دوره روی گرافیک چراغ، فرم جلوپنجره و بهبود ایمنی گذاشته شده بود؛ چرا که علاوه بر کهنه شدن ظاهر، ایمنی نسبتاً پایین سورنتو نقطه ضعفی برایش بود. بیشتر سورنتوهای نسل اول وارد شده به ایران از سری فیس‌لیفت شده هستند.

    به‌روز رسانی نسل اول
  • 2009

    نسل دوم (XM)

    با کمک از تجارب کسب شده در نسل اول، دومین نسل کیا سورنتو در سال 2009 عرضه شد. این مدل از زبان طراحی جدید کیا بهره می‌برد و برای اولین بار سورنتو به جلوپنجره ببر کیا مجهز شده بود. باز هم پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر نیروبخش سورنتو بودند و ایمنی به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. این نسل در روسیه، قزاقستان، آمریکا، مالزی و کره جنوبی تولید شد.

    نسل دوم (
  • 2012

    فیس‌لیفت نسل دوم

    در سال 2014 یک به‌روزرسانی جزئی نصیب سورنتو شد. در این فیس‌لیفت کلی، چراغ‌های عقب دچار بیشترین تغییرات شدند. هرچند برخی جزئیات داخلی و خارجی نیز تغییراتی عمده داشتند. این نسل در هر دو مدل قبل و بعد از فیس‌لیفت به ایران آمد.

    فیس‌لیفت نسل دوم
  • 2014

    نسل سوم (UM)

    نسل بعدی کیا سورنتو با همان روند کلی، بسیار جسورتر و مدرن‌تر از سلف خویش بود. قوس‌های نسبتاً پیچیده‌تر این مدل، آن را به شدت از ظاهر محافظه‌کار نسل‌های قبل فاصله داده بود. در این نسل تعداد تریم‌های قابل سفارش افزایش یافت و روند بیشتر شدن امکانات رفاهی و ایمنی سرنشینان، سرعت گرفت. علاوه‌براین با افزایش 14 سانتی‌متری طول سورنتو، این خودرو جثه بزرگتری داشت.

    نسل سوم (
  • 2017

    به‌روز رسانی نسل سوم

    فیس‌لیفت نسل سوم در این سال صورت گرفت که بیشتر تمرکز آن روی جلوپنجره، گرافیک چراغ‌ها و سپر جلو بود. نسل سوم که در ابتدا به ایران وارد شد، متاسفانه در ادامه به کشورمان نیامد و بدین ترتیب نمونه‌های فیس‌لیفت شده در ایران کم‌یاب هستند. فروش سورنتو در این دوره برای مدت نزدیک به هشت سال بیش از 100 هزار دستگاه در آمریکای شمالی بود.

    به‌روز رسانی نسل سوم
  • 2020

    نسل چهارم

    قرار بود تا نسل چهارم سورنتو در نمایشگاه ژنو 2020 رونمایی شود که ویروس کورونا همه کاسه و کوزه‌های کیا را در هم شکست! در هر صورت این خودرو به صورت آنلاین معرفی شد. ظاهر نسل جدید به نحوی وامدار برادر بزرگ و موفقش یعنی تلوراید است و به لطف پیشرانه‌هایی با حجم کمتر، مصرف سوخت آن به طور قابل توجهی کمتر از مدل قبلی است. قرار است تا مدل هیبریدی آن نیز به زودی عرضه شود.

    نسل چهارم
دیدگاه کاربران