مدل پلاگین هیبرید یا PHEV معرفی شد

کیا سورنتو 2021

9 شهریور 1399 11:29

قوانین سخت گیرانه آلایندگی و مالیات‌های سنگینی که اتحادیه اروپا برای خودروها وضع کرده، شرکت کیا را مجاب کرده بیش از پیش از فناوری‌های جدید یاری بگیرد. نسل جدید کیا سورنتو را می‌توان به عنوان مثال بارزی از اقدامات جدید این شرکت دانست؛ خودرویی که تا همین اواخر تنها با پیشرانه 2.2 لیتری دیزلی عرضه می‌شد اما از این به بعد، در قامت یک خودروی PHEV در بازار اروپا ظاهر خواهد شد.

سورنتو PHEV حدود 35 اسب، قوی‌تر از سورنتو هیبرید استالبته از ماه فوریه 2020 که برنامه داخلی این شرکت افشا گردید از نیت کیا برای ساخت سورنتو پلاگین هیبرید خبر داشتیم، ولی اکنون خودروساز کره‌ای مشخصات دقیق را رسما اعلام کرده است.

برخلاف شرکت تویوتا که همچنان از پیشرانه‌های نسبتا حجیم بنزین‌سوز در مدل‌های هیبریدی مثل رافور PHEV استفاده می‌کند، کیا تصمیم گرفته پیشرانه‌ای درون سوز به حجم 1.6 لیتر در سینه شاسی بلند ساخت خود نصب نماید.

البته نباید این پیشرانه را با نمونه بکارگرفته شده در کیا نیرو اشتباه گرفت، سورنتو پلاگین هیبرید 2022 به پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ، موتور الکتریکی 67 کیلوواتی و باتری به ظرفیت 13.9 کیلووات ساعت مجهز شده که در مجموع 261 اسب‌بخار قدرت را از طریق جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می­‌کنند. بد نیست بدانید درصورتی که این خودرو به باتری 16 کیلووات ساعتی مجهز شده بود می‌­توانست از تخفیف دولتی فدرال به میزان 7500 دلار بر روی قیمت خود بهره‌مند شود.

کیا ادعا می­‌کند که این خودرو قادر است در حالت تمام برقی 48 کیلومتر مسافت را طی نماید. هرچند درباره مصرف سوخت سورنتو PHEV مطلبی اعلام نشده ولی سورنتو هیبرید که به پیشرانه‌­ای مشابه با همین مدل مجهز شده، به صورت میانگین 6.35 لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف می­‌کند که عدد بسیار خوبی برای یک خودروی شاسی‌بلند در ابعاد سورنتو محسوب می­‌شود.

ظرفیت مجموعه باتری این شاسی بلند هیبریدی برابر با 13.8 کیلووات ساعت است که معادل با ظرفیت باتری نصب شده در فولکس واگن پاسات GTE برآورد می‌شود. نیروی پیشرانه از طریق جعبه دنده 6 سرعته خودکار به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. هرچند هنوز ارقام دقیق مربوط به شتاب‌گیری یا حداکثر سرعت این مدل منتشر نشده ولی کیا به علاقمندان وعده داده که این شاسی بلند در پاسخگویی به پدال گاز و البته قابلیت اطمینان به ظرفیت باتری، عملکرد بسیار مناسبی ارائه دهد.

مراحل تست آلایندگی توسط کیا سورنتو PHEV به صورت کامل انجام نشده ولی تخمین زده می‌شود شعاع حرکتی آن در حالت تمام برقی، حداقل برابر با 48 کیلومتر و شتاب آن چیزی مشابه با کیا سورنتو هیبرید باشد که 226 اسب بخار قدرت در اختیار دارد.

علیرغم نصب مجموعه باتری نسبتا بزرگ، هیچگونه خللی به فضای هفت سرنشین داخل کابین و محفظه بار وارد نشده و این بخش‌ها مشابه با قبل باقیمانده‌اند. با توجه به مشوق‌های مالیاتی خودروهای هیبرید در اروپا، پیش‌بینی می‌شود ورود کیا سورنتو PHEV در اوایل سال 2021 به بازار قاره سبز با استقبال مشتریان روبرو شود.

معرفی کیا سورنتو نسل چهارم

درست در آخرین روزهای اسفندماه 98 بود که اطلاعات کاملاً دقیقی از کیا سورنتو مدل 2021 منتشر شد تا دیگر هیچ ابهامی درباره این خودرو باقی نماند.

احتمال می‌رود فروش این خودرو ابتدا در کره جنوبی و با فاصله کوتاهی در سایر بازارهای جهانی آغاز شود. کیا درنظر دارد برای تامین بازار آمریکای شمالی، سورنتو را در تاسیسات West Point واقع در ایالت جورجیا تولید نماید درحالی‌که بازار اروپا از نمونه‌های ساخته شده در هوسانگ کره جنوبی تامین خواهد شد.

مشخصات فنی کیا سورنتو

اولین نکته قابل ذکر درباره نسل جدید سورنتو این است که برای نخستین بار در طول نسل‌های مختلف، این خودرو به قدرت کمکی برقی در پیشرانه خود مجهز شده است. قابلیت مذکور که Smartstream نامیده شده، پیشرانه 1.6 لیتری بنزین‌سوز و مجهز به توربوشارژر با سیستم تزریق مستقیم سوخت را با نیروی حاصل از باتری 1.49 کیلووات ساعتی لیتیوم-یون و موتور الکتریکی 44.2 کیلوواتی ترکیب می‌کند.

قدرت خروجی این مجموعه برابر با 227 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن 350 نیوتن‌متر خواهد بود که از طریق جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به تمام چرخ‌ها انتقال می‌یابد. در سیستم انتقال قدرت نیز یک نیروی کمکی برقی تعبیه شده تا بنابر ادعای سازنده، نیروی پیشرانه بدون اتلاف به چرخ‌ها منتقل شود. کیا سورنتو هیبرید اواخر سال جاری میلادی در برخی بازارهای منتخب اروپایی عرضه خواهد شد. کیا همچنین وعده داده که نسخه پلاگین هیبرید سورنتو را نیز به زودی ارائه نماید.

غیر از این دو مدل، سورنتو به همراه پیشرانه 2.2 لیتری دیزل به قدرت 199 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 440 نیوتن‌متر نیز عرضه می‌شود، خودرویی که به جعبه‌دنده جدید هشت سرعته دوکلاچه خودکار مجهز شده است.

در برخی بازارها نیز شاهد فروش سورنتو جدید با پیشرانه 2.5 لیتری توربوشارژ بنزین‌سوز خواهیم بود که 277 اسب‌بخار قدرت و 421 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک هشت سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

کیا سورنتو 2021 بسته به تریم انتخاب شده، به همراه طیف وسیعی از فناوری‌ها و امکانات ایمنی به مشتری عرضه خواهد شد که از میان آن‌ها می‌توان به دستیار هشدار برخورد از جلو، پایش نقاط کور، نمایشگر محیط اطراف، کروزکنترل تطبیق پذیر با قابلیت توقف و حرکت، هشداردهنده برخورد در نقاط کور و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

طراحی کیا سورنتو

به جرات می‌توان ادعا کرد که نسل جدید کیا سورنتو در تمام زمینه‌ها نسبت به مدل فعلی متحول شده است. همان‌طور که اوایل ماه جاری و در عکس‌های مخفیانه این خودرو دیده بودیم، جلوپنجره نسل جدید کیا سورنتو آخرین تفسیر مفهوم «دماغه ببر» را به نمایش گذاشته و بیش از قبل با چراغ‌های LED جلو یکپارچه شده است.

بنابر اعلام شرکت کیا، به واسطه عقب رفتن ستون A نسبت به محور جلو به میزان 30 میلی‌متر، اکنون طول کاپوت کیا سورنتو نسبت به قبل بیشتر شده است. با کمی دقت می‌توان قطعات تزئینی فلزی را روی گلگیرهای جلو، درها و ستون C تشخیص داد.

در نمای عقب چراغ‌های عمودی که به صورت جدا از یکدیگر طراحی شده و همچنین حروف بزرگ SORENTO، امکان اشتباه گرفتن این شاسی‌بلند کره‌ای با هر خودروی دیگری را به کمترین میزان ممکن می‌رساند.

کابین جدید کیا سورنتو

فضای کابین نسل جدید کیا سورنتو علاوه‌بر تغییر در طراحی، بنابر اعلام کیا یکی از جادارترین فضاها را در میان ساخته‌های این شرکت به مشتریان ارائه می‌دهد. در این فضا که به سه ردیف صندلی مجهز شده، می‌توان مواردی همچون صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی دیجیتال و نمایشگر لمسی 10.25 اینچی اطلاعات سرگرمی را مشاهده کرد. یکی دیگر از موارد قابل توجه، یک چرخاننده دوار است که برای انتخاب حالت رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم تهویه مطبوع نیز اکنون به دکمه‌های مجزا تجهیز شده که احتمالاً برای بسیاری از رانندگان خوشایندتر خواهد بود زیرا تنظیم درجه حرارت کابین و مواردی از این دست از طریق نمایشگر مرکزی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد.

کابین کیا سورنتو 2021

براساس آنچه کیا اعلام کرده، سورنتو 2021 به بالاترین سطح فناوری در میان ساخته‌های این شرکت تاکنون مجهز شده است.

نورپردازی LED، پوشش با کیفیت چرم، فرمان دورنگ، قطعات فلزی و سطوحی که با نمای چوبی یا مشکی براق پوشانده شده‌اند از دیگر موارد قابل اشاره درباره کابین این خودرو هستند.

دیدگاه کاربران
..ALi Khan 1399/1/1
اگه واردات ازاد بشه و تحریم ها برداشته و بیاد تو ایران قیمتش رو 190میلیون وای میسته با توجه به قیمت جهانیش.
پاسخ
0
0
1
E44 1398/11/27
ممنون میشم راهنمایی کنید که آیا با بودجه ای که دارم سراتو صفر بخرم یا النترا مدل ۲۰۱۴؟
پاسخ
0
0
0