نمونه یک مدیر زن موفق در دنیای مدرن.

ماری بارا؛ ملکه جنرال موتورز

10 اردیبهشت 1397 16:13

نه‌تنها اولین مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروسازی آمریکاست بلکه نخستین زنی است که در صدر یک شرکت خودروسازی قرار می‌گیرد. بارای 56 ساله امسال پنجمین سال حضورش در جی‌ام را تجربه می‌کند. حضور در رأس مدیریت یکی از پرحاشیه‌ترین خودروسازان دنیا، توان بالای ذهنی او را به‌خوبی نشان می‌دهد. جنرال‌موتورز که بعد از بحران اقتصادی آمریکا عملا شرکتی ورشکسته شد، حالا با سیاست‌های آینده‌نگرانه بارا، مسیری متفاوت را در پیش گرفته است. رویکرد به سمت خودروهای هوشمند، احترام به سلیقه خاص آمریکایی‌ها و رابطه نزدیک با کارکنان از ویژگی‌های اصلی مدیریت ماری بارا به حساب می‌آید.

بد نیست بدانید که او از 18 سالگی در همین شرکت مشغول به کار بوده است. البته پدرش نیز سابقه‌ای 40 ساله در کمپانی جنرال‌موتورز دارد. بارا لیسانس خود را از انستیتو خودرویی شرکت متبوعش دریافت کرده است. در ادامه مدرک MBA خود را نیز از دانشگاه استنفورد اخذ کرد. در اولین سال حضورش به‌عنوان مدیرعامل، 86 بار فراخوان مسائل فنی و ایمنی صادر کرد. این یعنی اعزام بیش از 30 میلیون خودرو به تعمیرگاه‌های شرکت. همین کار او را تبدیل به یکی از مورد اعتمادترین مدیران خودرویی در بین خریداران کرد. وی سال 2016 از سوی مجله فوربس برای پنجمین بار به‌عنوان قوی‌ترین زن دنیا برگزیده شد. او علاوه بر دنیای خودرو در صنعت انیمیشن هم فعال است و در سال 2017 به عضویت هیئت مدیره کمپانی دیزنی درآمد.

 


نکاتی جالب از زندگی بارا

 

 

  • سال 2014 ماری بارا با حضور در کنگره به‌خاطر 10 سال تأخیر در فراخوان سیستم احتراق برخی مدل‌ها به کنگره آمریکا رفت و رسماً عذرخواهی کرد. اتفاقی که هیچ‌گاه توسط هیچ‌یک از مدیران پیشین انجام نشده بود.
  • علاقه شخصی بارا به مدل کامارو از برند شورولت است. او و شوهرش هر دو مالک دو مدل خاص از کامارو SS هستند. گفته می‌شود به‌خاطر پدرش هنوز هم با پونتیاک فایربرد رابطه خوبی برقرار می‌کند.
  • تا پیش از حضورش به‌عنوان مدیرعامل جی‌ام، حقوقش در بخش مدیر طراحی و تولید، سالانه 750 هزار دلار بود.
  • سال 2013 به‌عنوان یکی از صد زن تاثیرگذار مجله تایم انتخاب شد.
  • در کوران انتخابات اخیر آمریکا، او تیم متخصصی را به‌عنوان مشاوران ترامپ انتخاب کرد.
  • گفته می‌شود یکی از عادت‌های مارا، خرید عروسک افرادی است که روی او تاثیرگذار بودند. آلبرت انیشتین یکی از آن‌ها بوده است.

جنرال‌موتورز در زمان مدیریت بارا

 

بارا با تصمیماتی مانند قطع همکاری با گروه اوپل-واکسهال، کاهش تولید محصولاتی قدیمی و بهبود کیفی محصولات، توانست جایگاه جنرال موتورز و برندهای زیرمجموعه‌اش را ارتقا ببخشد و ارزش سهام شرکت را به بالاترین میزان در تاریخش برساند.

جنرال موتورز با مدیریت بارا وارد عصر خودروهای برقی و خودران‌ها می‌شود.

همچنین وی با توجه به خودروهای برقی عصر جدیدی را در این شرکت آمریکایی آغاز کرد. پس از معرفی شورولت ولت، طرح آن‌ها توسعه نسخه برقی شورولت کروز است و برای مراحل بعدی تصمیم به عرضه 20 مدل الکتریکی تا سال 2023 دارند. علاوه‌براین دوران خودران‌ها را با عرضه فناوری‌هایی نظیر سوپرکروز آغاز کرده‌اند.

در دوران بارا علاوه بر ترسیم چشم‌انداز آینده، وضعیت فعلی بازار به خوبی رصد شد، به طوری که تمام کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای برندهای جنرال موتورز ارتقا یافتند و در بازار پیکاپ ها با عرضه محصولات جدید قدرتمند ظاهر شدند. با این حال برای طرفدارن سنتی با عرضه نسخه‌های قدرتمند شورولت کامارو و عرضه نسل جدید شورولت کوروت سنگ تمام خواهند گذاشت.

دیدگاه کاربران