راهکارهایی برای کاهش آسیب به خود، خودرو و عابرین

هفت عادت مخرب در هنگام رانندگی

16 تیر 1399 12:57

رانندگی با یک خودرو عملی بسیار مهم، دقیق و تا حدی خطرناک است. در زمان رانندگی است که بسیاری از جنبه‌های نهفته در روان یک فرد بروز یافته و به نحوی مخرب و یا مؤثر در محیط بیرون از خودرو انعکاس می‌یابد. عادات مخرب در رانندگی تنها به خود شخص آسیب نمی‌رساند، بلکه مستقیم و یا غیر مستقیم بر خودرو و اجزای فنی خودرو، دیگر رانندگان و عابران عبوری نیز تأثیرگذار است. در اینجا هفت عادت مخرب در زمینه رانندگی را مختصر برای شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

صاف نکردن فرمان پس از پارک

برخی از رانندگان فرمان خودرو را پس از پارک (روی سطوح صاف و نه شیب‌دار) به حالت مستقیم در نمی‌آورند که پیامد آن بیرون زدن تایرها از دهانه گلگیرهاست. این عمل نه تنها از حیث ایمنی مخاطره‌آمیز است و برای عابران اعم از پیاده و یا سواره ایجاد دردسر می‌کند، بلکه فشار دوچندانی نیز به برخی از قطعات درونی سامانه تعلیق وارد نموده و فرمان را در حالت کشش یا فشار مضاعف قرار می‌دهد.

استفاده بیش از اندازه از پدال ترمز در پیچ‌ها

بسیاری از رانندگان طبق عادتی که سال‌ها به آن خو گرفته‌اند، در هنگام عبور از پیچ‌های جاده اقدام به ترمزگیری می‌کنند و البته چنین عادتی در میان رانندگان آماتور بیشتر دیده می‌شود. این عادت و تکرار آن در طول مسیر، سبب ایجاد گرمای اضافی در لنت‌ها شده و حتی در تابستان می‌تواند در تلفیق با گرمای سوزان آن فصل به صفحه دیسک هم آسیب وارد کند. در واقع، در بسیاری از پیچ‌ها لزومی به ترمزگیری از سوی راننده نیست و راننده تنها با بازی با پدال گاز می‌تواند از آن‌ها به سهولت رد شود. البته شرایط فنی و خوش‌دستی مدل یک خودرو نیز در این امر بسیار تأثیرگذار است و نمی‌توان برای همه خودروها نسخه‌ای واحد در این زمینه ارائه داد. پس بهتر است این‌طور گفته شود که راننده با آگاهی به قابلیت‌های فنی خودروی خود باید سرعت بهینه را در سر پیچ‌ها کشف و بر پدال گاز آن اعمال کند.

گردش فرمان در حالت سکون

امروزه اکثر خودروهای مدرن به طور استاندارد به سامانه هیدرولیک فرمان مجهز هستند. هر چند که سامانه برقی فرمان هم کم‌کم دارد به امری رایج در میان مدل‌های امروزی تبدیل می‌شود. عادتی که برخی از رانندگان دارند این است که در هنگام سکون خودرو به پیچاندن فرمان آن مبادرت می‌کنند. این کار باعث اعمال فشار مضاعفی به پمپ هیدرولیک فرمان و برخی از اجزای سامانه شاسی وتعلیق خودرو می‌شود و حتی در برخی اوقات با این عمل ناشیانه شاهد ترک خوردگی در نقاطی از شاسی از خودروی خود خواهید بود.

تغییر مسیر ناگهانی پس از راهنما زدن

برخی از رانندگان عادت دارند که پس از زدن راهنما به طور ناگهانی از لاینی به لاین دیگر تغییر مسیر دهند. این کار گرچه در تئوری قانونی و موجه است ولی ممکن است رانندگان عبوری نتوانند در تناسب با شما عکس‌العمل درخوری نشان دهند و همین قضیه در جای خود ممکن است حادثه‌ساز شود. در واقع، هر خودرو دارای نقاط کوری در بخش‌های مختلف بدنه خود به ویژه در ستون A و ستون B و C و ناحیه شیشه عقب است. در عین حال باید توجه داشت که بسیاری از خودروهای مدرن هم دارای پنجره‌های کوتاهی هستند که همین خود عاملی در جهت اختلال در دید رو به بیرون از سمت راننده است. بنابراین پس از زدن راهنما ابتدا خطوط اطراف خودرو را با آینه‌های داخل و جانبی و در صورت مجهز بودن خودروی‌تان به دوربین 360 درجه از صفحه مانیتور آن چک کنید و سپس به آرامی در نهایت آرامش و هوشیاری اقدام به تغییر مسیر نمایید.

نگه داشتن پدال کلاچ در ترافیک‌های سنگین

این عادتی است که در بسیاری از رانندگان حتی کهنه‌کاران این فن نیز دیده می‌شود. در واقع، این کار باعث درگیری بی‌وقفه صفحه کلاچ می‌شود و در نتیجه ساییدگی زودتر از موعد و در برخی مواقع سوختگی آن را شاهد خواهیم بود.

قرار دادن پای چپ روی پدال کلاچ در هنگام رانندگی

قرار دادن پا روی پدال کلاچ عادتی دیگر است که بسیاری از ما در هنگام رانندگی به آن اصرار داریم، در حالی که هیچ نیازی به انجام آن نیست. تنها پیامد این کار، استهلاک سریع و زودهنگام صفحه کلاچ است و البته هزینه اضافی روی دست مان.

جلو آوردن بیش از حد صندلی

بسیاری از رانندگان تصور می‌کنند که با جلو آوردن صندلی می‌توانند تسلط و احاطه بهتری را در هنگام عمل رانندگی داشته باشند در حالی که این تصور اشتباه بوده و موجب کاهش ایمنی در هنگام رانندگی می‌شود. در این زمینه بهتر است صندلی راننده به نحوی تنظیم شود که پای راننده به پدال گاز برسد و در موقع گرفتن فرمان نیز، دو دست تقریباً صاف بوده و آرنج‌ها زاویه‌ای نداشته باشند.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران