وقتی کولر باد گرم می‌زند

4 نشانه خرابی فن کندانسور تهویه مطبوع در خودرو

30 تیر 1399 14:27

کندانسور یک بخش از سیستم تهویه مطبوع خودرو به شمار می‌آید. به کمک آن، هوای خنک را در زمانی که سامانه تهویه مطبوع خودرویتان روشن است، از دریچه‌های کولر به سمت شما روانه و هدایت می‌شود.

کندانسور یک بخش حیاتی از سیستم تهویه مطبوع محسوب می‌شود و عملکرد آن همانند یک مبدل حرارتی است که حرارت را منتشر می‌کند. وظیفه کندانسور جذب حرارت از خنک‌کننده پیشرانه و دفع آن به سمت اتمسفر هواست. با این عمل کندانسور، پیشرانه خودرو همواره در حالت خنک باقی می‌ماند.

کندانسور تهویه مطبوع چیست؟

همانطور که در سطور بالا نیز گفته شد، کندانسورهمچون یک مبدل حرارتی و یا رادیاتور عمل می‌کند. شکل و ظاهر آن نیز شبیه به رادیاتور است و پره‌های آن نیز شباهت زیادی با انواع به کار رفته در یک رادیاتور دارند. تنها تفاوت در این است که رادیاتور حرارت را منتشر می‌کند ولی کندانسور هوای خنک را.

کندانسور تهویه مطبوع در عمل به نحوی طراحی شده است که گرمای انتشار یافته از سردکننده یا همان مبرد را به سمت خود جذب می‌کند، آن‌هم زمانی که هوا از لابه لای بخار جریان می‌یابد. به عبارتی دیگر، مبرد یا سرد کننده، بخار را با فشار بالا به سمت کندانسور روانه می‌کند و بخار هم پس از عبور از پره‌های کندانسور سرد و خنک می‌شود.

کندانسور تهویه مطبوع در خودرو

نشانه‌های خرابی کندانسور

اما چه نشانه‌هایی دال بر خرابی کندانسور در سیستم تهویه مطبوع یک خودرو هستند؟ در اینجا چند مورد را تیتروار ذکر می‌کنیم.

  • خنک نبودن هوای خروجی به رغم روشن بودن تهویه مطبوع

اولین و مهمترین نشانه برای خرابی کندانسور عدم انتشار هوای خنک از دریچه‌های تهویه مبطوع است. خلاصه کلام، برای حصول اطمینان در این باره، مستقیما سیستم تهویه مطبوع خودرویتان را کلید زده و چنانچه هوای منتشر شده از دریچه‌های آن خنک نبود این دلیلی بر وجود مشکل در کندانسور آن است.

  • انتشار هوای گرم از تهویه مطبوع

به طور کلی، به موازات خنک نبودن هوای انتشار یافته از دریچه‌های تهویه مطبوع، اگر در حالت عادی نیز دیده شده که از این دریچه‌ها هوای گرم خارج می‌شود این بدان معناست که کندانسور دچار حرارت اضافی شده است و قادر نیست که بخارات مبرد را به مایعی خنک تبدیل کند. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که فن کندانسور قادر به انجام وظیفه روتین خود در موعد مقرر نیست.

  • احساس بوی سوختگی در زمان روشن بودن تهویه مطبوع

زمانی که تهویه مطبوع را روشن نموده و بوی سوختگی به مشامتان خورد، این می‌تواند به معنای خرابی فن کندانسور باشد. در این حالت، چون فن کندانسور خراب است گرما توسط آن جذب نشده و بوی سوختگی در داخل کابین خودرو توسط سرنشینان آن احساس می‌شود.

  • افزایش حرارت در پیشرانه خودرو در زمان روشن بودن تهویه مطبوع

زمانی که تهویه مطبوع را روشن می‌کنید باید دائما توجه شما به عقربه حرارت‌سنج پیشرانه خودرویتان باشد مبادا که یک‌دفعه پرش نموده و به سمت بالا صعود کند. وقوع این مسئله به معنای آن است که پیشرانه خودروی شما خنک نشده است و این وضع زمانی اتفاق می‌افتد که کندانسور قادر به جذب و دفع گرما نبوده و در نتیجه، پیشرانه خودرویتان گرمای بیشتری را نسبت به حالت عادی خود جذب می‌کند. این مشکل هم زمانی اتفاق می‌افتد که فن کندانسور نمی‌تواند آن‌طور که انتطار می‌رود کارکرد محوله را به نحو احسن انجام دهد.

فن کندانسور و نشانه‌های عملکرد معیوب آن

کشف و تشخیص یک فن کندانسور نامناسب یا بد، نسبتاً آسان است، شما به سهولت می‌توانید فن کندانسور تهویه مطبوع را با باز کردن کاپوت خودرویتان در زیر آن پیدا کنید. کندانسور در مکانی بعد از رادیاتور و نزدیک به جلو پنجره خودرو، جای دارد. فن‌های کندانسور هم به طرز اتوماتیک عمل می‌کنند، یعنی زمانی که سیستم تهویه مطبوع را روشن نموده و به اصطلاح در حالت ON است، فن کندانسور در وضعیت خودکار قرار می‌گیرد و زمانی که دما بالا رفت اقدام به خنک نمودن کندانسور نموده و زمانی که دما به حالت بهینه خود رسید به طور اتوماتیک در حالت خاموش یا OFF قرار می‌گیرد.

اما با چه شیوه‌های می‌توان یک فن کندانسور معیوب را سریعا شناسایی نمود؟ در سطور بعدی تیتروار به آنها اشاره می‌شود.

  • سامانه تهویه مطبوع را روشن کنید

بعد از این‌که سامانه تهویه مطبوع را روشن نمودید، پس از چند ثانیه فن کندانسور آن وارد مدار شده و به طور اتوماتیک در نسبت با حرارت پیشرانه خودرو، روشن و یا خاموش می‌شود. در این بین، چنانچه دیده شد که به رغم بالا رفتن دمای پیشرانه، فن وارد مدار نشده است، این احتمالاً می‌تواند ناشی از وجود عیب در فن باشد، هر چند که ممکن است وایرهای ضربه خورده یا معیوب هم زمینه جلوگیری از فعالیت فن را مهیا نموده باشند.

  • استفاده از ولت‌متر برای چک نمودن سیگنال

چنانچه یک کیت تست الکتریک دارید و نحوه استفاده از آن را می ‌دانید، می‌توانید به بررسی فن کندانسور خودرویتان از حیث وجود یا عدم وجود جریان در آن بپردازید. این مورد همچنین به شما کمک می‌کند که این موضوع را کشف کنید که آیا وایرهای متصل به فن کندانسور نامناسب هستند یا این‌که فن خودش به تنهایی آسیب دیده است.

  • بررسی هر نوع انسداد و گرفتگی در نزدیک فن

از آنجایی که فن اساساً در مکانی روبروی کندانسور قرار دارد، اغلب در معرض کثیف شدن یا انسداد ناشی از وجود گرد و غبار و خرده ریزه‌های آشغال می‌شود. همین قضیه به سهولت می‌تواند موجبات انسداد کندانسور و بلوکه شدن فن آن را نیز فراهم کند. در صورت مشاهده وجود کثیفی در فن و کندانسور، اقدام به سرویس فوری نمایید.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران