سال 2013 برای اولینبار دیدیم که چانگان با معرفی CS95 Concept میخواهد به بازار کراساورهای نیمه لوکس وارد شود. اما حدود 3 سال طول کشید تا چانگان توانست نسخه تولید نهایی CS95 را به بازار آسیا معرفی کند؛ نسخهای که هرچند در سال 2016 رونمایی شد اما به عنوان مدل 2017 به بازار آمده بود. حالا نیز که 4 سال از آن روزها گذشته است، چانگان با معرفی اولین فیس لیفت CS95، آنرا بعنوان مدل 2020 دوباره به بازار خودروی چین برگردانده است.
”CS95 مدل 2020 اولین خودروی چینی با تکنولوژی نیمهخودران است“چانگان CS95 ظرفیت 7 سرنشین را دارد و در کلاس کراساورهای سایز متوسط است و یک پله بالاتر از CS75 قرار میگیرد. مهمترین وجه تمایز این خودرو با سایر اعضای خانواده CS این است که چانگان از پلتفرمی اختصاصی برای ساخت CS95 استفاده کرده که با هیچکدام از چانگانها، مشترک نیست.
اگر به نظرتان چانگان CS95 زیادی به خودروهای اروپایی شباهت دارد، دلیلش این است که چانگان، ساخت CS95 را به استودیوی طراحی خود در شهر تورین (ایتالیا) سپرده است و آنها هم تلاش کردهاند یک خودروی لوکس اروپاییپسند را خلق کنند. البته باید اعتراف کنیم که CS95 قبل از فیس لیفت، شباهت بسیاری به خودروهای لندروور داشت اما خوشبختانه بعد از فیس لیفت، این شباهتها به حداقل ممکن رسیده ولی هنوز به صفر نرسیده است!
چانگان برای CS95 فیس لیفت هم جزییات ظاهری خودرو را تغییر داده؛ از چراغ و سپرها بگیرید تا رکاب و حتی رینگها. نکته جذابتر اینکه CS95 نیوفیس حالا با بدنه دو رنگ عرضه میشود و جالبتر اینکه طراحان چانگان، ستونهای A و B را مشکی کردهاند اما رنگ ستون C را همرنگ بدنه خودرو، باقی گذاشتهاند.
کابین CS95 نیوفیس نیز از تغییرات چانگان، در امان نبوده طوری که داشبورد، صفحه کیلومتر، فرمان و صندلیها همگی تغییر کردهاند. اگر به لیست آپشنهای چانگان دقت کنیم، ویژگیهای خوبی را برای CS95 نیوفیس میبینیم که مهمترین آنها عبارتند از:
- سقف پانوراما،
- صفحه کیلومتر دیجیتالی،
- مانیتور عریض 12.3 اینچی
- 10 اسپیکر HiFi
- رادارهای پیشگیری از تصادف
- کروز کنترل هوشمند
- دوربین 360 درجه
- سنسورهای پارک 360 درجه
- کنترل حرکت در سرازیری یا HDC،
اما مهمترین آپشنی که چانگان برای CS95 مدل 2020 درنظر گرفته، سیستم نیمهخودران سطح 2 یا ADAS Level 2 است؛ سیستمی که به لطف آن، حالا چانگان CS95 نیوفیس را باید اولین خودرو تولیدانبوه چین بدانیم که به این تکنولوژی مجهز شده.
این سیستم به راننده اجازه میدهد تا دستش را از روی فرمان بردارد اما از آنجایی که سطح 2 است، راننده هر لحظه باید آماده واکنش باشد چراکه خودرو، نمیتواند تغییر لاین دهد. ولی در عوض، میتواند سرعتش را با سرعت خودروی جلویی تنظیم کند یا ترمز اضطراری بگیرد یا با کمک دوربینهای جانبیاش، خودرو را همواره بین خطوط جاده، نگه دارد.
با اینکه چندسالی میشود که خودروسازان مطرح اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و حتی کرهای به تکنولوژی ساخت سیستمهای نیمهخودران سطح 2 رسیدهاند و حتی از آن عبور کردهاند و به سطحهای 3 و 4 نیز رسیدهاند، اما خودروسازان چینی به تازگی به چنین تکنولوژی جذابی دست یافتهاند.
موتور 2.0 لیتری توربوشارژ CS95 در مرکز تحقیقات مهندسی چانگان در شهر بیرمنگام (انگلستان) ساخته شده. قدرت 233 اسبی به همراه گشتاور 360 نیوتن متری این موتور، با کمک گیربکس 6 سرعته اتومات Aisin به چرخهای جلو منتقل میشود.
البته مشتریان میتوانند سیستم محرکه AWD ساخت بورگوارنر با امکان قفل دیفرانسیل، را هم برای CS95 سفارش دهند که در این صورت، مصرف سوخت خودرو از 8.9 لیتر به 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. شتاب صفر تا صد CS95 نیز 10.5 تا 11 ثانیه اعلام شده و تا 190 کیلومتر برساعت نیز میتواند سرعت بگیرد.
چانگان CS95 مدل 2020 در نسخه تک دیفرانسیل حدود 165 تا 200 هزار یوآن (معادل تقریبی 23 تا 28 هزار دلار) قیمت دارد اما برای خریداری نسخه AWD آن باید حدود 190 تا 215 هزار یوآن (معادل تقریبی 27 تا 31 هزار دلار) بپردازید.
نویسنده : مرتضی برجسته