آغاز فروش در چین با نامی جدید

پرچمدار سدان‌های جیلی: پرفیس 2021

26 مهر 1399 19:00

سال 2019 و در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای، جیلی از جدیدترین محصولش با نام جیلی پرفیس (Preface) رونمایی کرد؛ خودرویی که در آن زمان بعنوان مدلی مفهومی معرفی شده بود ولی حالا با اندکی تغییرات ظاهری، فروش آن برای نخستین‌بار در بازار چین آغاز شده است.

قبل از هر چیز باید این نکته را بگوییم که جیلی پرفیس در بازار چین، با نام جیلی Xing Rui فروخته می‌شود؛ واژه Xing به معنای «ستاره» و واژه Rui نیز به معنای «خوش اقبالی» است. اینکه در سایر بازارهای جهانی، جیلی این خودرو را با چه نامی می‌فروشد، هنوز برای ما مشخص نیست ولی به احتمال زیاد، از همان نام جیلی پرفیس استفاده می‌کند.

نسل چهارم محصولات جیلی

جذاب‌ترین چیزی که در جیلی پرفیس وجود دارد این است که جیلی آنرا با پلتفرم CMA ساخته است؛ همان پلتفرمی که در مرکز توسعه و تحقیق مشترک ولوو و جیلی در گوتنبرگ سوئد و توسط 2 هزار متخصص و در مدت شش سال طراحی شده تا توسط جیلی و زیرمجموعه‌هایش، یعنی برندهای لینک اند کو و پروتون، مورد استفاده قرار گیرد.

به لطف همین پلتفرم ولوو، تاریخ خودروسازی جیلی را باید به قبل از CMA و بعد از CMA تقسیم کرد؛ چرا که دیگر با یک خودروی چینی سروکار نداریم. دقیقا به همین دلیل است که جیلی می‌گوید نسل چهارم محصولاتش را با پلتفرم CMA به بازار می‌آورد. اولین محصولی که جیلی با پلتفرم CMA ساخت، کراس‌اور کوپه جیلی Xing Yue بود و حالا نیز پرفیس، دومین محصولی است که با این پلتفرم اروپایی به بازار آمده.

قبلا ولوو نیز از پلتفرم CMA برای ساخت مدل ولوو XC40 استفاده کرده، خودرویی که از زمان عرضه توانسته چند عنوان افتخارآمیز به دست آورد؛ از جمله خودروی سال 2018 قاره اروپا. خوشبختانه میزان انعطاف‌پذیری پلتفرم CMA بسیار زیاد است به گونه‌ای که می‌تواند برای ساخت خودروهای سدان، کراس‌اور، شاسی‌بلند و حتی ون مورد استفاده قرار گیرد. این انعطاف‌پذیری در زمینه قوای محرکه نیز صادق بوده و می‌توان خودروهای پلتفرم CMA را با پیشرانه‌های بنزین‌سوز، پلاگین هیبرید، هیبرید خفیف و کاملا برقی عرضه کرد.

طراحی جیلی پرفیس

طراحی جیلی پرفیس را باید نسخه کامل‌تر و زیباتری از فیس‌لیفت جیلی Borui بدانیم که اواسط سال 2020 و بعنوان مدل 2021 رونمایی شده بود. این خودرو که اولین فست‌بک جیلی است، ابتدا سال 2015 به بازار معرفی شد و در برخی کشورها از جمله روسیه، با نام جیلی امگرند GT هم شناخته می‌شود.

در طراحی جیلی پرفیس مشخص است که زور ولوویی‌ها بیشتر از چینی‌ها بوده چراکه فرم خاص جلوپنجره پرفیس، همان فرم آشنای جلوپنجره‌های ولوو را برای‌مان تداعی می‌کند. 

اگر هنوز باور نمی‌کنید که با محصولی اروپایی سروکار داریم، باید کابین جیلی پرفیس را تماشا کنید. طراحی کلی داشبورد تحت تاثیر نمایشگر عریض 12.3 اینچی عریض مرکزی قرار گرفته که به سیستم اطلاعات سرگرمی انحصاری جیلی یعنی GKUI مجهز شده، سامانه‌ای که جیلی آن را اکوسیستم هوشمند نامیده و گرافیک آن را می‌توان بنابر سلیقه کاربر، تغییر داد.

مجموعه سامانه تهویه مطبوع و دکمه‌های کنترل کننده در زیر دریچه‌های هوا قرارگرفته ضمن اینکه اعلام شده تهویه مطبوع این خودرو همزمان به امکان فیلتر هوا و خوشبو کننده مجهز گردیده است. جیلی از سیستم صوتی BOSE و چرم باکیفیت صندلی‌ها سخن گفته و اعلام نموده در این خودرو، سطح بالایی از هوشمندی و کیفیت به همراه ایمنی فراهم شده است.

مشخصات فنی جیلی پرفیس

طول، عرض، ارتفاع جیلی پرفیس به ترتیب برابر با 4.785، 1.869 و 1.469 متر است و فاصله محوری‌اش نیز به 2.8 متر می‌رسد. در نتیجه طول آن کمی بیشتر از ولوو S60 نسل سوم و فاصله میان محورهای آن نیز تنها 7 سانتی‌متر کوتاه‌تر از این سدان سایز متوسط ولوو خواهد بود.

اگر کاپوت جیلی پرفیس را بالا بزنید، خواهید دید که روی کاور موتور 4 سیلندرش، لوگوی GEELY حک شده اما آنرا باور نکنید. موتور توربوشارژی که روی جیلی پرفیس قرار گرفته، از سری Drive-E ولووست و با کد موتور JLH-4G20TD شناخته می‌شود.

این موتور 2.0 لیتری که قبل از این روی کراس‌اورهای لینکد اند کو 03 و همچنین جیلی Xing Yue هم امتحانش را پس داده بود، می‌تواند 190 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور را با کمک گیربکس 7 دنده دوکلاچه، به چرخ‌های جلو منتقل کند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 6.7 لیتر است.

قیمت جیلی پرفیس

از قیمت جهانی جیلی پرفیس، هنوز خبری در دست نیست اما هم‌اکنون در بازار چین، جیلی Xing Rui مدل 2020 با قیمت پایه‌ای 137 هزار یوآن یا معادل تقریبی 20 هزار دلار، قابل خریداری است؛ قیمتی که تقریبا معادل قیمت پایه جیلی امگرند GT با موتور 1.8 لیتری توربو و همچنین معادل قیمت گران‌ترین تیپ جیلی امگرند GL با موتور 1.5 لیتری توربوست.

سایت هانگژو بی (Hangzou Bay) برای تولید سدان پرچمدار جیلی درنظر گرفته شده است. جیلی پرفیس در زمستان 2020 ابتدا در بازار چین و از سال 2021 نیز در سایر بازارهای جهان عرضه خواهد شد.

دیدگاه کاربران