با معرفی بامو سری هفت مدل 2023، سدان لوکس آلمانی وارد هفتمین نسل خود شده است. اما معرفی هفتمین نسل از سری 7، نقطه عطف مهمی در تاریخ این سدان لوکس بشمار میآید، چراکه نخستین بار از سال 1977 تاکنون، سری 7 یک برادر دوقلوی برقی با نام i7 را نیز در کنار خود میبیند.
آقای اولیور زیپس مدیرعامل بامو، معرفی i7 را بخشی از برنامه این شرکت برای ساخت محصولات برقی دانسته است. بنابر اعلام وی، شرکت بامو به تعهدات زیست محیطی پیمان پاریس وفادار بوده و تعداد مدلهای برقی برندهای مینی و رولزرویس را نیز افزایش خواهد داد.
گروه بامو قصد دارد تا سال 2030، تولید خودروهای برقی را به 10 میلیون دستگاه برساند. آقای زیپس نسل جدید سری 7 و همتای برقی آن یعنی i7 را «جادوی فناوری» لقب داده است.
مشخصات فنی بامو i7
بامو i7 xDrive60 به دو موتور برقی و یک مجموعه باتری به ظرفیت 101.7 کیلووات ساعت مجهز شده است که در مجموع، 536 اسببخار قدرت و 745 نیوتنمتر گشتاور در اختیار این سدان برقی قرار میدهد. به لطف این مشخصات فنی، i7 قادر است ظرف 4.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد و تا حداکثر 240 کیلومتر برساعت، سرعت بگیرد.
براساس تخمین بامو، شعاع حرکتی i7 xDrive60 براساس استاندارد آمریکایی EPA، در حدود 480 کیلومتر خواهد بود، هرچند که خودروساز آلمانی از اعلام عدد دقیق در این مورد، خودداری کرده است.
مجموعه باتری بامو i7 از شارژ سریع با حداکثر جریان 195 کیلووات پشتیبانی میکند و میتواند با اتصال ظرف تنها 10 دقیقه، نیروی لازم برای پیمایش 128 کیلومتر را به دست آورد. نکته جالب اینکه مالکان بامو i7 در ایالات متحده میتوانند به مدت سه سال، خودروی خود را در Electrify America به رایگان شارژ کنند.
تمامی نسخههای بامو سری 7 به سیستم تعلیق بادی با تنظیم خودکار ارتفاع و کنترل الکترونیکی کمکفنرها مجهز شدهاند. با عبور سرعت از 120 کیلومتر برساعت، ارتفاع بامو i7 به صورت خودکار کاهش مییابد. افزایش سفتی فرمان به لطف سیستم تطبیقپذیر و فرمانپذیری چرخهای عقب تا 3.5 درجه، به افزایش پایداری سری 7 برقی یاری خواهد کرد.
طراحی بامو i7
طراحی ظاهری نسل جدید بامو سری 7 را باید کاملاً متمایز از مدلهای قبلی دانست. جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغهای دوقسمتی جلو که اخیراً در نسخه جدید بامو X7 مشاهده کردیم، در بامو i7 نیز تکرار شده است.
در بامو i7، برخی جزئیات آبی به دماغه اضافه شده است تا هویت این خودروی برقی را آشکار نماید. علاوهبراین، مالکان i7 xDrive60 میتوانند بدون پرداخت مبلغ اضافه، برخی قطعات M همچون رینگهای 20 و 21 اینچی M Sport و همچنین تریم Shadowline با ظاهر تیره برای قطعات را انتخاب کنند.
در بامو i7 جزئیاتی جلب توجه میکند، از جمله چراغهای کریستالی و جلوپنجرهای با نوارهای بیرونی روشن است. ایدههایی که البته در نسخههای اخیر بامو نیز دیده میشود.
کابین و امکانات بامو i7
در فضای کابین سری 7 برقی با دو نمایشگر 12.3 اینچی پشت آمپر و 14.9 اینچی مرکزی با عملکرد لمسی مواجه هستیم، که در زیر پوششی یکپارچه قرار گرفته و تحت مدیریت iDrive 8 عمل میکنند. کنترل تنظیمات برخی قسمتها همچون سیستم تهویه مطبوع نیز از طریق نمایشگر 7 اینچی حساس به لمس انجام خواهد شد.
یک نمایشگر 31.3 اینچی غولپیکر برای سرنشینان عقب نصب شده است، که بسیاری امکانات آنلاین همچون Amazon Fire TV را ارائه میکند. دو تبلت 5.5 اینچی برای کنترل تنظیمات نیز در پوشش داخلی درهای عقب تعبیه شده است.
سیستم صوتی استاندارد سری 7 جدید، 18 اسپیکر دارد اما با سفارش سیستم پیشرفته Bowers & Wilkins، تعداد آنها به 36 افزایش مییابد که 4 عدد از آنها در بالای داشبورد نصب میشود.
تمامی نسخههای بامو سری 7 مدل 2023 به مجموعه وسیعی از امکانات ایمنی مجهز شدهاند، اما برای نخستین بار، این سدان لوکس به سامانه رانندگی بدون دخالت دست Level 2 Plus هم مجهز شده است، که بنابر اظهار کارشناسان، عملکردی هوشمند داشته و با سامانههای Super Cruise کادیلاک یا BlueCruise متعلق به فورد، رقابت میکند.
امکانات سامانه دستیار رانندگی هم افزایش یافته است و مواردی شامل ورود و خروج خودکار از پارکینگ از طریق کنترل از راه دور و حتی بدون دخالت راننده را به همراه دارد.
جادوی صدا در بامو i7
یک خودروی تمام برقی از نظر عایق صدا، دردسرهای بیشتری برای خودروسازان ایجاد میکند. بدون یک پیشرانه احتراقی که صدای باد و لاستیک را خنثی کند، صداهای ناخواسته بیشتری نیز شنیده میشود. بدیهی است که این پدیده برای یک سدان تشریفاتی فول سایز چندان قابل قبول نیست. به همین دلیل است که بامو تلاش میکند تا کابین نسخه برقی از نسل بعدی سری 7 را تبدیل به یک اتاقک لوکس کند.
در جدیدترین تیزرهای منتشر شده از بامو i7 جدید، ما به مونیخ مرکز تحقیقات و نوآوریهای جدید بامو رفتهایم. جایی که میزان انتشار صدا و آلایندگی خودروی رقیب یعنی مرسدسبنز EQS در حال اندازهگیری شده است. مهندسان آزمایش و توسعه بامو، صدای موتور و ارتعاشات آکوستیک را ارزیابی میکنند. حتی صدای اجباری موسوم به حفاظت از عابر پیاده نیز به خوبی تنظیم میشود. جالب آنکه صداهای مصنوعی داخل محفظه موتور با همکاری آهنگساز مشهور فیلمهای هالیوودی، هانس زیمر طراحی شده است.
با مدل i7 شرکت بامو توانست یک نسخه سفارشی از موتورهای برقی را از نظر صوتی بهینهسازی کند. این موتورها دارای یک کپسول صدا خاص هستند که برای تضمین عملکرد بیصدا به کار میآیند که با نصل یک فوم جاذب در تایرها بهینهسازی شدهاند. استحکام بدنه در بخش جلویی نیز در مقایسه با نسلهای قبلی سری 7 افزایش یافته است. در حالی که دستگیره درها نیز به کاهش صدای باد کمک کردهاند. به همین منظور بامو i7 مدل 2023 دارای قابل آینههای جانبی بهینهشده است که نزدیک به بدنه باز و بسته میشوند. همچنین این تغییرات باعث کاهش مقاومت هوا و در نتیجه بهبود آیرودینامیک شده است.
قیمت و زمان عرضه بامو i7
تحویل بامو i7 از نوامبر 2022 آغاز خواهد شد. قیمت پایه این سدان لوکس برقی 120.295 دلار تعیین شده است.
خودروساز اهل باواریا با انتشار شعار Power of Choice به معنای «قدرت انتخاب»، بر آزادی عمل مشتریان در انتخاب پیشرانه بنزینی، دیزل، پلاگین هیبرید و برقی برای این سدان پرچمدار تاکید کرده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com