حداکثر به سبک نیسان

تاریخچه ماکسیما به مناسبت چهلمین سالگرد معرفی آن

7 مهر 1399 13:05
  • 1980

    نسل اول؛ مشترک با داتسون

    دومین نسل داتسون 810 در سال 1980 به عنوان مدل 1981 عرضه شد. برای برخی از بازارهای خارجی همانند آمریکای شمالی، نمونه کشیده این مدل در دو گونه سدان و استیشن با نام ماکسیما و در ابتدا تحت برند داتسون عرضه شد. پیشرانه‌های شش سیلندر خطی برای این خودروی دیفرانسیل عقب قابل سفارش بود. در سال بعد داتسون ماکسیما در راستای سیاست‌های جدید نیسان، با برند نیسان عرضه شد. پیوندی که تا به امروز حفظ شده است.

  • 1984

    نسل دوم؛ تبدیل دیفرانسیل از عقب به جلو

    نسل دوم ماکسیما با توجه به موفقیت نسل اول باز هم در دو گونه سدان و استیشن عرضه شد. مهم‌ترین تغییر در این نسل، تبدیل شدن پلتفرم به دیفرانسیل جلو بود. باز هم پیشرانه‌های شش سیلندر نیروبخش ماکسیمای نسل دوم بودند.

    نسل دوم ماکسیما با توجه به موفقیت نسل اول باز هم در دو گونه سدان و استیشن عرضه شد. مهم‌ترین تغییر در این نسل، تبدیل شدن پلتفرم به دیفرانسیل جلو بود. باز هم پیشرانه‌های شش سیلندر نیروبخش ماکسیمای نسل دوم بودند.
  • 1988

    نسل سوم؛ با ژنی اسپرت‌

    نسل سوم ماکسیما با تغییراتی اساسی و ظاهری مدرن‌تر عرضه شد. در این نسل تمرکز نیسان بیش از پیش روی اسپرت بودن خلق و خوی ماکسیما بود. مواردی همانند نصب باله عقب به صورت آپشنال روی برخی تریم‌ها از جمله این اقدامات بودند.

    نسل سوم ماکسیما با تغییراتی اساسی و ظاهری مدرن‌تر عرضه شد. در این نسل تمرکز نیسان بیش از پیش روی اسپرت بودن خلق و خوی ماکسیما بود. مواردی همانند نصب باله عقب به صورت آپشنال روی برخی تریم‌ها از جمله این اقدامات بودند.
  • 1994

    نسل چهارم؛ با قیافه‌های متفاوت

    چهارمین نسل ماکسیما در حالی عرضه شد که نیسان تفاوت‌های میان محصولاتش در بازارهای مختلف را بیش‌تر کرده بود. به همین خاطر پلتفرم A32 برای بازار آمریکا میزبان مدل ماکسیما بود و در بازارهایی نظیر آسیا، با ظاهری متفاوت و با نام Cefiro عرضه شد. در این نسل مدل 3 لیتری شتاب صفر تا صدی در حدود 6.5 ثانیه داشت که در آن زمان رقمی اعجاب‌آور بود.

    چهارمین نسل ماکسیما در حالی عرضه شد که نیسان تفاوت‌های میان محصولاتش در بازارهای مختلف را بیش‌تر کرده بود. به همین خاطر پلتفرم
  • 1998

    نسل پنجم؛ حضور در ایران

    ماکسیمای ایرانی در حالی در سال 1998 عرضه شد که فقط در بازار استرالیا قرار بود تا با این نام عرضه شود و در سایر بازارها، این مدل Cefiro نام گرفت. علاوه‌براین، این مدل در بازار آمریکا تحت برند اینفینیتی و با نام‌های I30 و I35 نیز عرضه شد. این مدل در سال 1382 به ایران نیز معرفی شد تا اولین سدان لوکس پارس خودرو پس از نزدیک به 25 سال باشد.

    البته نسل پنجم حقیقی، براساس پلتفرمی یکسان با ماکسیمایی که ما ایرانیان می‌شناسیم و با ظاهری بسیار نزدیک به آن در سال 1999 عرضه شد. این مدل اولین نمونه ماکسیما پس از نجات نیسان از ورشکستگی بود و به لطف پیشرانه‌های 3 و 3.5 لیتری شش سیلندر خطی، خلق و خویی درنده داشت!

    ماکسیمای ایرانی در حالی در سال 1998 عرضه شد که فقط در بازار استرالیا قرار بود تا با این نام عرضه شود و در سایر بازارها، این مدل
  • 2003

    نسل ششم؛ تغییر انقلابی

    نسل ششم ماکسیما با ظاهری فوق العاده انقلابی و جدید و برگرفته از زبان طراحی جدیدی که ریشه آن در مدل 350Z بود عرضه شد. در این نسل فقط پیشرانه 3.5 یتری شش سیلندر برای ماکسیما قابل سفارش بود. بسیاری  نسل ششم از ماکسیما را یک عقب گرد در زمینه جوان‌پسند بودن این خودرو و متمایل شدن به یک سدان متوسط لوکس می‌دانند.

    نسل ششم ماکسیما با ظاهری فوق العاده انقلابی و جدید و برگرفته از زبان طراحی جدیدی که ریشه آن در مدل
  • 2008

    نسل هفتم؛ از لوکس به اسپرت

    لوکس‌گرایی نسل ششم ظاهراً چندان دوام نیاورد و در نسل هفتم، نیسان دوباره به سمت ساخت یک سدان اسپرت و تند و تیز روی آورد. در این نسل باز هم پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر نیروبخش ماکسیما بود، ولی به لطف ظاهر تیز و پرزاویه و آپشن‌های اسپرتی و عملکرد فنی بهتر، ماکسیما باز هم اسپرت شد.

    لوکس‌گرایی نسل ششم ظاهراً چندان دوام نیاورد و در نسل هفتم، نیسان دوباره به سمت ساخت یک سدان اسپرت و تند و تیز روی آورد. در این نسل باز هم پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر نیروبخش ماکسیما بود، ولی به لطف ظاهر تیز و پرزاویه و آپشن‌های اسپرتی و عملکرد فنی بهتر، ماکسیما باز هم اسپرت شد.
  • 2015

    نسل هشتم؛ با طراحی فضایی

    آخرین نسل ماکسیما در حالی در سال 2015 عرضه شد که روزهای خوش نیسان کم‌کم رو به افول گذاشته بود. با این حال نیسان در ساخت این مدل سنگ تمام گذاشت و به مدد زبان طراحی پرتکلف و پیچیده‌ای که محصولش یک ظاهر خشن است و همان پیشرانه 6 سیلندر، ادامه‌دهنده راه نسل قبل بود. با این حال انتقادات گسترده از جعبه‌دنده CVT و عدم تغییر مشخصات فنی نسبت به نسل قبل، از جمله نقاط ضعف این مدل بودند. در سال 2018 نمونه فیس‌لیفت شده ماکسیما معرفی شد. احتمالاً نسل بعدی ماکسیما در سال آینده میلادی و در راستای معرفی محصولات جدید نیسان عرضه خواهد شد.

    آخرین نسل ماکسیما در حالی در سال 2015 عرضه شد که روزهای خوش نیسان کم‌کم رو به افول گذاشته بود. با این حال نیسان در ساخت این مدل سنگ تمام گذاشت و به مدد زبان طراحی پرتکلف و پیچیده‌ای که محصولش یک ظاهر خشن است و همان پیشرانه 6 سیلندر، ادامه‌دهنده راه نسل قبل بود. با این حال انتقادات گسترده از جعبه‌دنده
دیدگاه کاربران