بامو G310GS در واقع نسخه ادونچر از همان موتورسیکلت معروف G310R است که نخستینبار در 2016 معرفی شده بود، اما از 2018 فروش آن شروع شد. همان موتورسیکلتی که تیویاس نسخه تغییریافتهاش را با نام آپاچی 310 معرفی کرد.
”تنها خط تولید این نسخه جدید، همان کارخانه TVS در هندوستان است.“به هرحال پس از 4 سال، حالا زیرمجموعه موتورساز بامو، یعنی BMW Motorrad، با اندکی تغییرات ظاهری و فنی که روی G310R انجام داده، موفق به ساخت نسخه کاملا جدیدی بنام G310GS شده است. هواداران بامو خوب میدانند که این شرکت، پسوند GS را از دهه 80 میلادی تاکنون، فقط برای موتورسیکلتهای کلاس ادونچر خود بکار برده است.
موتورسیکلت G310 جیاس آمده تا لذت ادونچر سواری را در اختیار مشتریان کلاس 300 سیسی قرار دهد و به همین دلیل نیز بامو کمترین تغییر ظاهری را در آن داده تا مبادا خریدارانش با تغییر قیمت ناگهانی، روبرو شوند. البته همین تغییرات کم نیز کافی به نظر میرسند؛ اضافهشدن طلق جدیدی که صفحه کیلومتر را پوشانده، اضافهشدن فلاپ جدیدی که زیر چراغ جلو جاسازی شده و همچنین اضافهشدن ترکبند به انتهای صندلی، خلاصه همه تغییراتی است که بامو برای ساخت G310GS انجام داده است.
نکته دیگری که باید در ظاهر G310GS به آن اشاره کرد، حفظ رنگبندی اختصاصی بامو است؛ با اینکه قسمتهایی از بدنه و گلگیرها به رنگ مشکی مات درآمدهاند اما باواریاییها همچنان از ترکیب رنگهای سفید و آبی نیز در G310GS استفاده کردهاند تا نشان دهند که این ادونچر، از کجا آمده!
بامو G310GS همچون برادرش G310R، از همان موتور تکسیلندر مایعخنکی استفاده میکند که چهار سوپاپ با آرایش DOHC دارد و حجمش دقیقا معادل 313 سیسی است. پس یعنی میتواند همان 34 اسببخار را در 9500 دور بر دقیقه و 28 نیوتنمتر را در 7500 دور بر دقیقه تولید کند.
البته بامو گفته که G310GS چندین تغییر فنی مهم نسبت به G310R داشته؛ مثل تغییر زاویه سرسیلندر، طراحی مجدد سیستم اگزوز، ارتقای آلایندگی به استاندارد یورو5، افزایش دور موتور در حالت ایدهآل برای کاهش احتمال خاموش شدن آن، الکترونیکی شدن دسته گاز و امکان تنظیم دسته کلاچ و دسته ترمز در چهار حالت مختلف.
تولید بامو G310GS هم اکنون در کارخانه تیویاس در شهر Hosur هندوستان آغاز شده.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : rushlane.com