لیموزین‌های مجهز پرزیدنت

تاریخچه خودروهای مخصوص روسای جمهور آمریکا

10 آبان 1399 17:00
  • لیموزین‌های مجهز پرزیدنت

    لیموزین‌های مجهز پرزیدنت

    این روزها بسیاری از مردم دنیا با خودروی مشکی رنگ و غول‌پیکر رئیس جمهور آمریکا آشنا هستند، خودرویی معروف به هیولا که به عنوان جدیدترین نمونه بکارگرفته شده در ناوگان روسای جمهور آن کشور از سال 2018 شروع بکار کرده است.


    13 لیموزین برتر مقامات سیاسی دنیا


    درحالی‌که دور جدید رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهور آمریکا نگاه مردم سراسر جهان را به سوی این کشور جلب کرده، شاید زمان مناسبی برای مرور تاریخچه خودروهای روسای جمهور این کشور نیز فرارسیده باشد.

  • لینکلن K Sunshine Special سال 1939

    لینکلن K Sunshine Special سال 1939

    داستان خودروهای ویژه ریاست جمهوری در آمریکا از این نمونه­ مجهز به پیشرانه 12 سیلندر با 151.5 اسب‌بخار قدرت آغاز می­‌شود، که برای جابجایی فرانکلین روزولت مورد استفاده قرار می‌گرفت و می­‌توانست تا 160 کیلومتر برساعت سرعت بگیرد. تغییرات انجام شده روی این خودرو نسبت به نمونه‌های فعلی بسیار ابتدایی بوده و به افزایش ابعاد درها و نصب دستگیره‌های روی بدنه برای ایستادن محافظان ختم می‌شد.

    در طول جنگ جهانی دوم قطعات زرهی روی بدنه نصب شده و ضخامت شیشه‌ها افزایش یافت ضمن این‌که تایرهای ضدگلوله و محلی برای قرار دادن اسلحه نیز روی این خودروی 13،300 دلاری قرار گرفت. ارزش فعلی هزینه ساخت این خودرو با توجه به تورم 249,021 دلار برآورد می­‌شود.

  • لینکلن کاستوم 1942

    لینکلن کاستوم 1942

    تجهیزات زرهی از همان ابتدای امر روی خودروی جدید رئیس جمهور قرار گرفت علاوه‌براین ضخامت شیشه‌ها تقریباً دوبرابر و ژنراتوری برای تامین انرژی چراغ‌ها به صورت مستقل نصب شد. افزودن این تجهیزات به لینکلن 1942 باعث افزایش 3.5 تن به وزن آن شد بنابراین پیشرانه 4.8 لیتری 12 سیلندر و ترمزها تقویت شدند. پس از پایان جنگ جهانی چهره این نمونه در سال 1946 کمی تغییر داده شد تا ظاهر مدرن‌تری داشته باشد. ارزش این خودرو در آن زمان 3,072 دلار بوده که با توجه به تورم برابر با 49,102 دلار در زمان حاضر برآورد می‌­شود. روسای جمهور ترومن و روزولت سواری با این خودرو را تجربه کردند.

  • لینکلن کازموپولیتن 1950

    لینکلن کازموپولیتن 1950

    این خودروی جدید 50 هزار دلاری که به منظور جابجایی هری ترومن ساخته شده بود، ضمن تجهیز به قطعات زرهی به موارد تازه‌ای همچون سقف بالا رونده به میزان 18 سانتی‌متر (برای مواقعی که سرنشینان از کلاه‌های رسمی مرتفع استفاده می‌­کردند)، پلکسی گلس در سقف و سیستم تعلیق هیدرا-ماتیک هم مجهز شد. لازم بذکر است نسخه روباز از این مدل هم ساخته شد.

    لینکلن کازموپولیتن 1950را باید آخرین خودروی 12 سیلندر حاضر در ناوگان خودروهای ریاست جمهوری آمریکا دانست که پیشرانه 12 سیلندر 5.8 لیتری به قدرت 154 اسب‌بخار در سینه داشت. امروزه هزینه ساخت این خودرو با توجه به تورم 540 هزار دلار برآورد می­‌شود. این خودرو در اختیار آیزنهاور و جان اف کندی هم بود.

  • لینکلن کانتیننتال 1961

    لینکلن کانتیننتال 1961

    این خودروی لوکس و باابهت در چهار نسخه تا نزدیک دهه 80 میلادی با هزینه 200 هزار دلاری جایگاه خود در ناوگان خودروهای ریاست جمهوری آمریکا را حفظ کرد. نمونه آخر که در سال 1972 در ناوگان قرار گرفت پس از مدتی مورد فیس‌لیفت قرار گرفت تا ظاهری شبیه به کانتیننتال‌های ساخت اواخر دهه 70 داشته باشد.

    پیشرانه هشت سیلندر به قدرت 355 اسب‌بخار در سینه این خودروها نصب شده بود ضمن این‌که مواردی شامل چراغ‌های چشمک‌زن قرمز، صفحات تیتانیومی محافظ داخل بدنه، افزایش ارتفاع صندلی‌های عقب با مکانیزم هیدرولیکی و سقف بازشو و شیشه جلوی ضدگلوله هم در آن پیش‌بینی شده بود.

    بد نیست بدانید با توجه به واقعه ترور جان اف کندی در سال 1963 و دو سوقصد به جان جرالد فورد در سال 1975 و رونالد ریگان در 1981، کانتیننتال آخرین خودروی روباز حاضر در ناوگان ریاست جمهوری آمریکا بود. ارزش فعلی هزینه ساخت این خودروها با توجه به تورم 1,741,003 دلار برآورد می­‌شود.

  • کادیلاک فلیتوود 1983

    کادیلاک فلیتوود 1983

    این خودروی زرهی که به پیشرانه هشت سیلندر 6 لیتری به قدرت 142 اسب‌بخار و درها و شیشه‌های مقاوم با ورق‌های محافظ، تنظیم ارتفاع خودکار، ترمزهای قدرتمند و سقف بازشونده مجهز شد، اولین کادیلاک حاضر در ناوگان ریاست جمهوری آمریکا بود که در طول دهه 80 میلادی مورد استفاده رونالد ریگان قرار گرفت. درباره قیمت این خودرو اطلاعی در دسترس نیست ولی گفته شده توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 177 کیلومتر برساعت را داشته است.

  • لینکلن تاون کار 1989

    لینکلن تاون کار 1989

    آخرین نمونه از لینکلن که در ناوگان ریاست جمهوری آمریکا بکارگرفته شد، برای جابجایی جورج بوش (پدر) استفاده می‌شد. پیشرانه هشت سیلندر 7.5 لیتری این خودرو تقویت شده بود تا بتواند از پس وزن سنگین آن بربیاید. درباره ارقام قیمت، حداکثر سرعت یا قدرت خروجی پیشرانه اطلاعی در دسترس نیست اما گفته شده قدرت پیشرانه در حد پیکاپ F-250 افزایش یافته است.

  • کادیلاک فلیتوود 1993

    کادیلاک فلیتوود 1993

    با توجه به پیشرفت چشمگیر فناوری در دهه 90 میلادی، نمونه‌ای ویژه از کادیلاک فلیتوود 1993 با صرف هزینه 600 هزار دلار برای جابجا کردن بیل کلینتون تدارک دیده شد که بسیاری از فناوری‌های مدرن را به همراه داشت. این خودروی زرهی با پیشرانه 7.4 لیتری 8 سیلندر به قدرت 264 اسب‌بخار توان دستیابی به سرعت 227 کیلومتر برساعت را داشت که با توجه به وزن سنگین و فناوری آن دوران، رقمی چشمگیر محسوب می­‌شد.

    در عین صرف نظر کردن از نصب هرگونه سانروف یا سقف بازشونده، تلفن و سامانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای تنها گوشه‌ای از فناوری‌های بکاررفته در این خودرو به شمار می‌­آید. ارزش فعلی هزینه ساخت این خودرو با توجه به تورم 1,567,952 دلار برآورد می­‌شود.

  • کادیلاک د-ویل 2001

    کادیلاک د-ویل 2001

    د-ویل که آخرین سدان جنرال موتورز با شاسی نردبانی به‌شمار می­‌آمد، در سال 1996 معرفی شد. نمونه‌ای از این خودرو در سال 2001 برای جابه‌جایی جرج بوش (پسر) مهیا شد، درواقع از صفر تا صد به صورت اختصاصی دوباره تولید شد. برای اولین بار در ساخت این خودرو سازه یک شاسی‌بلند به همراه تجهیزات زرهی و فناوری‌های پیشرفته شامل سامانه دید در شب بکار رفت. قدرت پیشرانه 280 اسب‌بخار و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر برساعت اعلام شده ولی درباره قیمت و حجم پیشرانه اطلاعی در دسترس نیست.

  • کادیلاک DTS سال 2005

    کادیلاک DTS سال 2005

    پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، یک خودروی تشریفاتی قدرتمندتر برای استفاده جرج بوش سفارش داده شد. این خودرو نیز که به صورت کاملاً اختصاصی تولید شد، به شاسی قدرتمند و البته برخی قطعات ظاهری کادیلاک DTS مجهز شد. صفحات ضدگلوله به ضخامت 13 سانتی‌متر، تایرهای ران فلت، شیشه‌های ثابت، چراغ‌های چشمک زن آبی و قرمز در جلوپنجره، به همراه خیل عظیمی از فناوری‌های ارتباطی در این نمونه قرار گرفت. ضمن اینکه با توجه به رقم حداکثر سرعت 240 کیلومتر برساعت، این خودرو سریع‌ترین مدل فهرست حاضر بشمار می‌­آید. پیشرانه هشت سیلندر 4.6 لیتری این کادیلاک ویژه قدرتی برابر با 294 اسب‌بخار تولید می­‌کرد.

  • کادیلاک وان 2009

    کادیلاک وان 2009

    کادیلاک مورد استفاده باراک اوباما که با صرف هزینه 300 هزار دلار ساخته و به پیشرانه 6.6 لیتری مجهز شد تنها می­‌توانست تا 96 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد، ولی در عین حال مجهزترین خودروی بکارگرفته شده در ناوگان ریاست جمهوری تا آن دوران نیز بشمار می­‌آمد.

    مخازن گاز اشک‌آور، شیشه ضدگلوله جلو به ضخامت 1.2 سانتی‌متر، تایرهای مقاوم ساخت گودیر، شیشه‌های جانبی ضدگلوله با ضخامت 13 سانتی‌متر، قابلیت مقاومت در برابر حملات شیمیایی و حتی تجهیزات جابجایی نمونه خون برای استفاده در شرایط وخیم هم در این خودرو پیش‌بینی شده بود. ارزش فعلی هزینه ساخت این خودرو با توجه به تورم 363,965 دلار برآورد می‌­شود.

  • گراند فورس وان 2011

    گراند فورس وان 2011

    این نمونه را باید متمایزترین وسیله نقلیه حاضر در فهرست دانست: یک اتوبوس سفارشی که در سال 2011 با صرف 1.1 میلیون دلار برای جابجایی همراهان و همچنین تجهیزات مرکز ارتباطی رئیس جمهور سفارش داده شد. پنل‌های زرهی در اطراف بدنه، شیشه‌های دودی، تایرهای ران فلت، چراغ‌های چشمک‌زن قرمز و آبی در بالای شیشه جلو، کپسول‌های اکسیژن برای حفظ جان سرنشینان در برابر حملات شیمیایی به همراه تجهیزات ارتباطی بسیار پیشرفته جزء ویژگی‌های این خودروی تشریفاتی عظیم‌الجثه به شمار می‌­آید. ارزش فعلی هزینه ساخت این خودرو با توجه به تورم 1,272,825 دلار برآورد می‌شود. درباره مشخصات فنی این اتوبوس زرهی اطلاعی در دسترس نیست.

  • کادیلاک بیست 2018

    کادیلاک بیست 2018

    Beast به معنای هیولا، لقبی است که به اکثر خودروهای مورد استفاده روسای جمهور آمریکا داده شده ولی خودروی اختصاصی دونالد ترامپ را باید بحق شایسته دریافت این عنوان دانست. این نمونه درحقیقت نسخه بروزرسانی شده از کادیلاک 2009 بوده که با صرف 1.5 میلیون دلار علاوه‌بر تجهیزات قبلی، به موارد تازه‌ای شامل پوشش مخزن سوخت و قطعات ظاهری متناسب با زبان طراحی جدید کادیلاک هم مزین شده است. استفاده از فولاد، سرامیک، قطعات زرهی و جدیدترین سامانه‌های ارتباطی به همراه پیشرانه قدرتمند 6.6 لیتری آن را به یک هیولای واقعی تبدیل کرده است. ارزش فعلی هزینه ساخت این خودرو با توجه به تورم 1,554,795 دلار برآورد می­‌شود.

دیدگاه کاربران