شاسی‌بلند برقی پرچمدار با 500 اسب‌بخار قدرت

ب‌ام‌و iX معرفی شد

22 آبان 1399 08:00

خودروی بزرگ، برقی، متصل به شبکه و نیمه خودرانی که از مدت‌ها پیش انتظار رونمایی از آن توسط ب‌ام‌و را داشتیم بالاخره معرفی شد. قبلاً این تصور وجود داشت که نامش iNext خواهد بود درصورتی که اکنون برچسب iX روی آن نصب شده است. هرچند اعلام شده که این خودرو در مرحله آزمایش قبل از تولید قرار دارد ولی به نظر می­‌رسد راز پنهانی زیادی درباره نمونه نهایی آن باقی نمانده باشد.

به لطف ظرفیت باتری 100 کیلووات ساعتی نصب شده در ب‌ام‌و iX، شعاع حرکتی آن براساس استاندارد اروپایی WLTP برابر با 600 کیلومتر برآورد شده است.این شاسی‌بلند برقی روی پلتفرم جدید و اختصاصی خودروهای برقی ب‌ام‌و ساخته و به سطح بالایی از فناوری مجهز شده است، به طور مثال توان پردازش بخش الکترونیکی در این مدل 20 برابر نمونه‌های قبلی است.

به نظر می‌­رسد طول، ارتفاع و ابعاد رینگ‌های iX به ترتیب مشابه با شاسی بلندهای بزرگ خانواده X نظیر X5 و X7 باشد هرچند در مجموع نمی­‌توان فرم ظاهری این خودرو را چندان زیبا دانست. البته ب‌ام‌و اعلام کرده طرح این محصول جدید، فرم لذت رانندگی در آینده را به معرض نمایش می‌­گذارد.

جلوپنجره بزرگ این خودرو همچون سایر مدل‌های جدید ب‌ام‌و برای بسیاری افراد خوشایند نیست اما توجه داشته باشید که این قطعه کاربردی بوده و چندین حسگر، دوربین و رادار در پشت خود جای داده تا به عنوان دستیار راننده عمل نمایند.

شاسی‌بلند برقی ب‌ام‌و iX

آقای آدرین ون هویدونک، معاونت بخش طراحی VP در شرکت ب‌ام‌و ، مدل iX را به عنوان مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف دانسته که در عین حال طرحی خوانا و تمیز را به نمایش می­‌گذارد. وی فضای داخلی این خودرو را به عنوان محلی برای زندگی توصیف کرده که در عین فراهم نمودن راحتی سرنشینان، در موقع نیاز بسیار هوشمند خواهد بود.

مدل iX اولین محصول ب‌ام‌و با فرمان شش ضلعی است، قابلیتی که بنابر اعلام سازنده احساس بهتری به راننده منتقل می‌کند و دید به صفحه پشت آمپر را بهبود می­‌بخشد.

کابین شاسی‌بلند برقی ب‌ام‌و iX

نکته جالب توجه دیگر در کابین را باید دکمه‌های تنظیم برقی صندلی دانست که روی پوشش داخلی در نصب شده ضمن این‌که این شاسی‌بلند برقی در میان محصولات ب‌ام‌و، بزرگترین سطح شیشه‌ای را در بدنه خود دارد.

نیروی محرکه این شاسی‌بلند بزرگ از پنجمین نسل موتور الکتریکی ساخت ب‌ام‌و شامل دو موتور برقی تامین شده که بنابر اعلام سازنده، قدرتی بیش از 500 اسب‌بخار تولید می­‌کنند. این نیرو احتمالاً برای رساندن ب‌ام‌و iX به سرعت صد کیلومتر برساعت در زمانی کمتر از 5 ثانیه کافی خواهد بود.

 

قوای محرکه شاسی‌بلند برقی ب‌ام‌و iX

به لطف ظرفیت باتری 100 کیلووات ساعتی نصب شده در ب‌ام‌و iX، شعاع حرکتی آن براساس استاندارد EPA برابر با 480 کیلومتر و براساس استاندارد اروپایی WLTP برابر با 600 کیلومتر برآورد شده است.

شارژ باتری ب‌ام‌و iX با جریان سریع DC دویست کیلوواتی، امکان شارژ شدن 70 درصد ظرفیت باتری در تنها 40 دقیقه را فراهم خواهد کرد ضمن این‌که درصورت 10 دقیقه اتصال باتری به این جریان، نیروی لازم برای پیمودن 120 کیلومتر مسافت ذخیره می­‌شود.

ب‌ام‌و تاکید کرده که تمام ارقام اعلام شده هنوز نهایی نبوده و براساس نتایجی اعلام شده که از نمونه‌های تحت آزمایش به دست آمده است. هنوز تاریخ دقیقی از زمان آغاز ساخت ب‌ام‌و iX اعلام نشده ولی احتمال زیاد این اتفاق در نیمه دوم سال 2021 در تاسیسات این شرکت واقع در آلمان روی خواهد داد. بنابراین می­‌توان انتظار داشت این خودرو از اواخر سال 2021 وارد بازار شود.

دیدگاه کاربران