به نظر میرسد مفهوم «جمعوجور» معنای خود را در صنعت خودروسازی از دست داده چراکه رنو کراساور جدید خود با طول نزدیک به 4 متر را به عنوان یک خودروی کامپکت (جمع و جور) معرفی نموده است. نسخه نمایشی از کایگر نخستین بار در نوامبر 2020 به معرض نمایش درآمد اما اکنون نمونه نهایی آن رونمایی شده است.
”معافیتهای مالیاتی و تخفیف در بیمه برای خودروهای کوچکتر از 4 متر در بازار هندوستان باعث محبوبیت آنها شده، برهمین اساس رنو کراساور کوچکی به نام کایگر را معرفی کرده است.“این خودرو با طول بدنه 3.991 متری، به منظور حضور در رده خودروهای کوچکتر از 4 متر در هندوستان حضور پیدا کرده که بخشی شلوغ و البته پرطرفدار در بازار خودروی این کشور بشمار میآید. درواقع کایگر قرار است بدون ایجاد مزاحمت برای داستر، در رده بالادستی مدل کوئید به فروش برسد. قرار است رنو کایگر در بازار هندوستان به مصاف با نیسان مگنایت، کیا سونت و هیوندای ونیو برود.
طراحی رنو کایگر
ارتفاع کف رنو کایگر از سطح زمین برابر با 20.5 سانتیمتر بوده که برای عبور از مسیرهای ناهموار دومین کشور پرجمعیت جهان مناسب است.
طراحی بدنه رنو کایگر یادآور چندین محصول مختلف رنو بوده چراکه در نمای جلو میتوان شباهت با کوئید و در بخش عقب هم تشابه با نسل جدید کپچر را تشخیص داد.
چراغهای جلو و عقب کایگر LED بوده و در تریم کاملتر، رینگ 16 اینچی در زیر این خودرو دیده میشود. خریداران میتوانند بدنه این خودرو را به صورت دورنگ هم سفارش دهند.
کابین و امکانات رنو کایگر
طراحی نمای داخلی هم شبیه به سایر محصولات رنو بوده و برخی اجزا همچون خروجیهای سه گانه تهویه، نمایشگر 7 اینچی پشت آمپر، دکمه خاموش/روشن پیشرانه و نمایشگرهای سیستم تهویه مستقیماً از سایر محصولات رنو و داچیا به عاریت گرفته شدهاند.
نمایشگر 8 اینچی لمسی وسط داشبورد با ظاهری شبیه به تبلت هم از موارد قابل اشاره در کابین این خودرو محسوب میشود.
با وجود ابعاد کوچک بدنه، فضای بار رنو کایگر یکی از بزرگترینها در این رده و برابر با 405 لیتر است که پس از جمعآوری صندلیهای عقب به 879 لیتر افزایش خواهد یافت. علاوهبراین در نقاط مختلف کابین هم چند محل برای قرار دادن اشیا پیشبینی شده که در مجموع ،فضایی برابر با 29 لیتر ایجاد میکنند.
مشخصات و ویژگیهای فنی رنو کایگر
مشخصات و ویژگی های فنی رنو کایگررنو کایگر از پلتفرم مشترک با مینی ون کوچک عرضه شده در هند یعنی رنو تریبر بهرهمند شده است. در زیر کاپوت این کراساور کوچک، یک پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری مجهز به توربوشارژر قرار گرفته که 100 اسببخار قدرت و 160 نیوتنمتر گشتاور را از طریق جعبهدنده 5 سرعته دستی یا CVT به چرخهای جلو ارسال میکند.
علاوهبراین، امکان سفارش پیشرانه یک لیتری تنفس طبیعی نیز فراهم است که 72 اسببخار قدرت و 96 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شاید این پیشرانهها چندان نیرومند نباشند ولی نباید فراموش کرد که وزن کلی رنو کایگر تنها 1012 کیلوگرم است.
بد نیست بدانید حالت رانندگی اسپرت هم برای رنو کایگر پیشبینی شده که باعث واکنش سریعتر پدال گاز و جعبهدنده این خودرو میشود.
نسخه نمایشی از رنو کایگر
به نظر میرسد با گذر زمان عرصه بر خودروهای کوچک تنگ شده و اکثر مدلها در نسل جدید خود با بدنهای بزرگتر نسبت به قبل معرفی میشوند. البته در این میان موارد استثناء هم وجود دارد مثل خودروهای رده kei در بازار ژاپن که به لطف طول کمتر از 3.4 متر، از برخی معافیتهای مالیاتی و تخفیف در بیمه برخوردار میشوند. در بازار هندوستان نیز قانون مشابهی وجود دارد که مدلهای کوچکتر از 4 متر را شامل میشود و باعث استقبال روزافزون از این خودروها شده است.
نزدیک به یک ماه پس از معرفی نیسان مگنایت، رنو هم کراساور کوچکی را به بازار دومین کشور پرجمعیت جهان عرضه کرده است. رنو که از سال 2005 در بازار هندوستان حضور داشته و نسخهای از داچیا داستر را با لوگوی رنو در این کشور به فروش میرساند، درصدد افزایش تعداد محصولات خود در رده خودروهای زیر 4 متر برآمده چراکه پس از مدل هاچبک کوئید و مینی ون Triber، این کراساور کوچک را رونمایی کرده است.
این خودرو که کایگر (Kiger) نام گرفته، فعلاً به صورت یک نمونه اولیه معرفی شده ولی بنابر اعلام رنو تا 80 درصد مشابه نسخه نهایی است هرچند احتمال دارد در مدل نهایی جزئیاتی همچون رینگهای 19 اینچی، تزئیات سبز فسفری و چراغهای جلو، متفاوت با نمونه اولیه باشند. البته با نگاهی به طرح نامعمول برخی قسمتها همچون ریل سقفی یا دستگیره درها، امیدواریم مهندسان در طراحی بعضی جزئیات نمونه نهایی تجدیدنظر کنند.
فعلاً تصویری از فضای کابین منتشر نشده اما انتظار داریم در این بخش مواردی مشترک با مدل جدید Triber را مشاهده کنیم.
کف رنو کایگر که براساس پلتفرم جدید CMF-A+ (مشترک با نیسان مگنایت) شکل گرفته، 210 میلیمتر از سطح زمین فاصله گرفته تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار هندوستان مشکل چندانی نداشته باشد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com