بزرگترین یادگار تامبورینی آماده ورود به بازار است.

T12؛ ایتالیایی یک میلیون دلاری

17 اردیبهشت 1397 19:45

سال 2014 یکی از مشهورترین طراحان موتورسیکلت جهان در حالی چشم از جهان بست که مشغول انجام پروژه‌ای منحصر به فرد بود. حالا خانواده او دست به دست هم داده‌اند تا پروژه نافرجام این طراح بزرگ را به اتمام برسانند: سوپربایک T12 Massimo با قیمتی بسیار گران‌تر از سوپر بایک‌های مسابقه‌ای جهان برای ورود به بازار آماده شده.

ماسیمو؛ میکل آنژ طراحان موتورسیکلت

ماسیمو (سمت چپ) در کنار پسرش آندرا؛ آندرا برای حفظ میراث پدرش در سال 2016 کمپانی تامبرونی را تاسیس کرد.

اگر دنیای طراحان موتورسیکلت‌ها چند شخصیت تاثیرگذار داشته باشد، قطعا یکی از آن‌ها ماسیمو تامبرونی است که سال 2014 در 70 سالگی درگذشت. ماسیو اصالتا ایتالیایی بود و به همین دلیل نیز عمده فعالیتش را در شرکت‌های ایتالیایی گذراند که مهم‌ترین آن‌ها کمپانی ام‌وی آگوستا و دوکاتی است. ماسیمو برای طراحی‌های متفاوت و در عین حال زیبایش به میکل‌آنژ طراحان موتورسیکلت معروف شده.

بروتال، مهم‌ترین محصولی است که ماسیمو برای آگوستا طراحی کرد.

ماسیمو برای دوکاتی، مدل معروف 916 را طراحی کرد که بعد از آن مشتقاتی مانند دوکاتی 748 و 996 و 998 نیز از روی آن ساخته شد. برای کمپانی آگوستا نیز هرچند ماسیمو کارش را با طراحی F4 شروع کرد اما او برای خلق ام‌وی آگوستا بروتال به شهرت جهانی رسید. جالب است بدانید که ماسیمو همچنین یکی از 3 نفری است که کمپانی موتورسازی Bimota را تاسیس کردند.

قلب آلمانی؛ جسم ایتالیایی

هرچند T12 تنها پروژه‌ای بود که ماسیمو نتوانست نتیجه‌اش را ببیند اما خانواده تامبرونی برایش سنگ تمام گذاشتند و آن را به تولید رساندند. T12 با پیشرانه تقویت‌شده چهار سیلندر ب‌ام‌و S1000RR ساخته شده و به لطف ECU جدیدی که ساخت MoTeC است، حالا به قدرت 230 اسب‌بخار رسیده. مابقی جزییات T12 کاملا جدیدند؛ از دوشاخ‌ Ohlin در جلو و مونوشاک عقب بگیرید تا رینگ‌های منیزیومی فورج‌کاری شده و کالیپرهای قدرتمند برمبو.

فقط برای پیست ساخته شده

پروژه ساخت این موتورسیکلت در سال 2012 شروع شد و به همین دلیل نیز نام آن‌را T12 گذاشته‌اند؛ حرف T نیز از ابتدای Tamburini گرفته شده. از T12 تنها 12 دستگاه ساخته می‌شود که همگی برچسب قیمتی یک میلیون دلاری دارند. T12 تامبرونی اجازه حضور در خیابان‌ها را ندارد و فقط می‌توان در پیست از آن لذت برد.

دیدگاه کاربران