در اواسط دهه 60 میلادی ایده ساخت مدلهای خانوادگی کوچک موتور-عقب در میان خودروسازان اروپایی رایج شد و برهمین اساس خودروهایی همچون رنو دوفین، رنو 8، سیمکا 1000، NSU Prinz، فیات 500، فیات 600 و هیلمن lmp ختم روانه بازار شد.
خودروساز اهل چکسلواکی یعنی اشکودا هم برای عقب نماندن از قافله، مدل 1000MB را عرضه نمود که به یکی از به یادماندنیترین محصولات این شرکت تبدیل شد. برنامهریزی برای ساخت این مدل از 1955 آغاز شده و به دلیل کاهش هزینه ساخت و مهندسی آسانتر، چیدمان موتور-عقب و دیفرانسیل-عقب برای 1000MB انتخاب شد. تولید این خودروی موفق پس از 6 سال با تیراژ 443,141 دستگاه در 1969 به پایان رسید. «باما» باشید تا 10 نکته جالب از این سدان موتور عقب را با هم مرور کنیم:
- حروف MB در نام این خودرو یادآور محل تولید آن یعنی منطقه Mladá Boleslav بود.
- تولید 1000MB، سرآغاز ساخت چندین خودروی موتور-عقب توسط اشکودا بود.
- به دلیل نصب رادیاتور و فن خنککننده پیشرانه در عقب، روی گلگیرهای عقب و پایین در صندوق، هواکش جانمایی شد.
- اشکودا نخستین خودروساز اروپایی بود که از آلومینیوم در ساخت بلوک سیلندر پیشرانه 1000MB استفاده کرد.
- در تولید این خودرو از روش اختراعی مهندس اهل چک یعنی Josef Polák در سال 1922 استفاده شد تا زمان تولید کاهش یابد.
- پنجاه نمونه اولیه و آزمایشی این خودرو مجموعاً 1.6 میلیون کیلومتر مسافت را پیمودند.
- در باک بنزین زیر لوگوی اشکودا، روی گلگیر جلو سمت راست قرار داشت.
- اشکودا 1000MB با قیمت 579 پوند در بریتانیا عرضه شد یعنی ارزانتر از مهمترین رقیبان خود. به اعتقاد کارشناسان فروش، 1000MB ارزش بالایی در مقابل رقم پرداختی داشت. این خودرو توانست در زمینه راحتی، عملکرد فنی و فناوری، استانداردهای جدیدی را پایهگذاری نماید.
- اشکودا 1000MB حتی به نیوزیلند و استرالیا (با نام Sabre) صادر شد. نسخه کوپه این خودرو به نام 1000MBX و در تیراژ محدود عرضه شد.
- به اعتقاد مدیرعامل اشکودا، تولید 1000MB نقطه عطفی در تاریخ 119 ساله این شرکت بشمار میآید. موفقیت 1000MB علاوه بر موقعیت اشکودا، در اقتصاد کشور چک هم تاثیر مثبت برجا گذاشت.
مشخصات فنی اشکودا 1000MB به شرح زیر است:
اشکودا 1000MB | |
---|---|
پیشرانه | 1 لیتری 4 سیلندر |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 48 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 75 |
نحوه انتقال قدرت | محور عقب |
جعبه دنده | چهار سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 27 |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | 126 |
وزن (کیلوگرم) | 787 |
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما