ماشین‌بازی بزرگ مردان کوچک!

بررسی تاثیرگذارترین ماشین‌های اسباب‌بازی‌

13 بهمن 1399 11:15
  • ماشین‌بازی بزرگ مردان کوچک!

    ماشین‌بازی بزرگ مردان کوچک!

    در بین کودکان، اکثر پسران و حتی بعضی از دختران با ماشین‌های اسباب‌بازی‌ مشغول بازی کردن هستند. برای خوشحال کردن هر پسربچه‌ای کافیست برای او یک ماشین اسباب‌بازی بخرید!

    علاقه بچه‌ها خصوصاً پسران به اسباب‌بازی‌های ماشینی تا جایی است که حتی بعد از بزرگ شدن، بسیاری هنوز به جمع‌آوری و کلکسیون کردن این طور اسباب‌بازی‌ها مشغول می‌شوند.

    تاثیر ماشین‌بازی بر شخصیت کودکان

    در ادامه «باما» باشید تا برخی از تاثیرگذارترین اسباب‌بازی‌های خودرویی تاریخ را بشناسیم.

  • هات‌ویلز

    هات‌ویلز

    از سال 1968 تاکنون، هات‌ویلز موفق‌ترین و پرفروش‌ترین اسباب‌بازی خودرویی در سطح جهان است. برندی که توسط غول اسباب‌بازی جهان یعنی Mattel معرفی شد و تخصص آن ساخت ماشین‌های مینیاتوری فلزی با رنگ و طرح‌های جذاب و پر زرق و برق است. چرخ‌های پلاستیکی، سیستم اتصال چرخ‌ها و البته تنوع استثنایی خودروهای هاتویلز از جمله علل موفقیت این برند هستند. پیست‌های هاتویلز دیگر تحول شگرفی بودند که این برند همراه با خودش به بازار آورد.

  • مچباکس

    مچباکس

    اگر مچباکس نبود، هات‌ویلز هم به وجود نمی‌آمد. این برند بریتانیایی که در سال 1953 تاسیس شد، به طور تخصصی در زمینه ساخت ماشین‌های اسباب‌بازی فلزی با جزئیاتی استثنائی فعال بود. مچباکس بعدها مغلوب هات‌ویلز شد و به همین دلیل توسط شرکت مالک برند هاتویلز یعنی Mattel خریداری شد و تا به امروز به ساخت خودروهای اسباب‌بازی کوچک با جزئیاتی بهتر از هات‌ویلز مشغول است.

  • دینکی

    دینکی

    دینکی یکی از اولین سازندگان ماشین‌های اسباب‌بازی با تکنولوژی تزریقی (Diecast)  بود که به یک سوپراستار بدل شد. این برند بریتانیایی که بخشی از محصولاتش در فرانسه تولید می‌شدند، از سال 1934 تا 1979 فعال بود. با وجود قطع تولید اسباب‌بازی در کارخانه دینکی در سال‌های جنگ جهانی دوم، دوران طلایی دینکی در دهه‌های 50 و 60 میلادی پس از جنگ بود. موفقیت دینکی در حقیقت سبب شد تا مچباکس هم پا به عرصه بگذارد. دینکی در دهه هشتاد پس از چند بار دست به دست شدن، توسط مچباکس خریداری شد و امروزه جزئی از Mattel است.

  • کورگی

    کورگی

    در سال 1956 برند کورگی در سوانزی ولز متولد شد تا سه‌گانه اسباب‌بازی‌های فلزی بریتانیا تکمیل شود. این برند از همان ابتدا سعی داشت با عرضه اسباب‌بازی‌هایی دقیق و پرجزئیات، همگان را به وجد آورد. شاهکار دوران کلاسیک کورگی، استون‌مارتین DB5 جیمزباند بود که انبوهی از اجزای متحرک داشت. بزرگ بودن و دقت مقیاس خودروهای کورگی، از جمله نقاط قوت محصولاتش بود. با این حال در سال 1983 کورگی ورشکست شد و پس از چندین بار دست به دست شدن، مجدداً از 1995 به صورت یک شرکت مستقل مشغول به کار است.

  • میکرو ماشینز

    میکرو ماشینز

    برندی که توانست پس از مدت‌ها بازار ماشین‌های اسباب‌بازی را به طور جدی دگرگون کند، میکرو ماشینز بود. در سال 1987 این شرکت برای ساخت ماشین‌های مینیاتوری با ظاهری کارتونی و رنگ‌های شاد و متنوع تاسیس شد. در ابتدا تمرکز روی ساخت ماشین‌های واقعی بود، هرچند بعدها ماشین‌های خیالی هم به مجموعه میکرو ماشینز اضافه شدند. ست‌های قابل حمل میکرو ماشینز که فرم پارکینگ، کارواش و شهرهای کوچک را داشتند در دهه نود میلادی پرفروش ظاهر شدند. امروزه میکرو ماشینز فقط روی ساخت ست‌های کوچک ماشین‌های خیالی متمرکز است.

  • اسکیلکس تریک

    اسکیلکس تریک

    یکی از قدیمی‌ترین برندهای اسباب‌بازی که بدون وقفه در بازار حضوری فعال داشته، Scalextric است. فرد فرانسیس بریتانیایی در این سال ایده ساخت ماشین‌های فلزی دقیقی که در پیست مسابقه مینیاتوری مسیر را ساعتگرد طی می‌کردند را عملی کرد. از آن روز تاکنون این اسباب‌بازی در بین کودکان و بزرگسالان محبوب مانده است و تنوع ماشین‌های Scalextric به چند هزار نمونه می‌رسد.

  • لگو

    لگو

    در بین برندهای اسباب‌بازی، لگو قطعاً شناخته‌شده‌ترین و ماندگارترین نام است. اما تولیدات چند سال اخیر این برند، خصوصاً از سری تکنیک، سبب شده تا ماشین‌های لگو نیز در بین بچه‌ها و بزرگ‌ترها محبوبیت قابل توجهی کسب کنند. در بین تولیدات این برند باید بوگاتی شیرون، فراری F40 و لندرور دیفندر جدید را جذاب‌ترین نمونه‌ها دانست. هر سه این مدل‌ها جزئیاتی خیره‌کننده دارند؛ سیستم تعلیق و وینچ پیچیده لندرور و اجزای متحرک پیشرانه بوگاتی تنها بخشی از این مواردند.

  • تامیا

    تامیا

    برند ژاپنی تامیا که تنها یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم یعنی در سال 1946 فعالیتش را آغاز کرد، امروزه از برترین سازنگان کیت‌های پلاستیکی پرجزئیات و ماشین‌های رادیوکنترل است. در سال 1976 این برند وارد عرصه ماشین‌های رادیوکنترل شد و اولین محصولش یعنی پورشه 934 به لطف کیفیت و دقت و عملکردش غوغایی به پا کرد. شاهکار تامیا ولی در سال 1984 با نام هورنت عرضه شد. این مدل به لطف دوام و استحکام قابل توجه و البته قیمت مناسبش مورد توجه قرار گرفت. امکان تیونینگ، بهبود و تعویض ساده و آسان قطعات فنی از دیگر نکات بارز هورنت بودند.

  • کوزی کوپه

    کوزی کوپه

    ماشین‌های پدالی و شارژی امروزی همگی به نحوی مدیون موفقیت این اسباب‌بازی دوست داشتنی هستند. Cozy Coupe توسط شرکت Little Tikes در سال 1979 معرفی شد و طراحی آن قرار بود چیزی بین فولکس‌واگن بیتل و ماشین انیمیشن عصر حجر باشد. این خودرو که با ترکیب رنگ قرمز-زرد معروفش شناخته می‌شود، تا به امروز محبوبیتش را حفظ کرده و از اسباب‌بازی‌های محبوب کودکان نوپاست که با پا زدن، این ماشین محکم اما سبک را می‌رانند!

مترجم : حامد معتمدی

دیدگاه کاربران