آقای برت برک (Brett Berk) که اکنون یکی از نویسندگان کار اند درایور (Car and Driver) است، دوران هفت سالگی خود در دهه 70 میلادی و علاقهاش به یک نمونه کوچک از خودروی دوزنبرگ را به خاطر میآورد. علاقه این کودک اهل دیترویت به این خودرو باعث شد وی حتی از موزه دوزنبرگ (ACD) در ایندیانا هم بازدید کند و کیک تولد 13 سالگی خود را به شکل یکی از محصولات دوزنبرگ یعنی SJ Rollston سفارش دهد.
”بازی را اولین شغل کودکان میداند. از همین نقطه است که برخی کودکان به قابلیت حرکت خودروها، جزئیات و ظاهر آنها توجه نشان داده و علاقمند میشوند.“اکثر علاقمندان به خودرو هم میتوانند خاطرات مشابهی از علاقه خود به خودروهای اسباببازی روایت کنند که میتواند شامل خودروهای مسابقهای، بولدوزر یا حتی کامیون هم بشود.
براساس پژوهشی که تحت سرپرستی خانم Joyce Alexander به عنوان رئیس دانشگاه A&M تگزاس در زمینه علوم انسانی انجام شده، نیمی از کودکان در سن 4 سالگی علاقه خود به سوژهای ثابت را پیدا میکنند. حتی برخی والدین از توجه کودکان خود در سن 18 ماهگی خبر دادهاند.
خانم الکساندر که در زمینه فراگیری علایق کودکان به بازی تخصص داشته، در مدت 16 سال 215 کودک را مورد پژوهش قرار داده تا از سرگرمیهای دوران کودکی آنها بتواند به علایق بزرگسالی پی ببرد. به اعتقاد وی نقش والدین در تامین علایق و سرگرمیهای کودکان بسیار مهم است چراکه بچهها استقلال مالی ندارند ضمن اینکه پاسخگویی به سوالات، خواندن مطالب و تشویق کودکان به مطالعه میتواند در پرورش علاقه آنها به موضوعات، بسیار تاثیرگذار باشد. از آنجا که خودروها برخلاف هیولاها یا موضوعاتی از این دست واقعی هستند، کنکاش در آنها میتواند به افزایش ارتباط اجتماعی نیز بیانجامد که در این مورد هم نقش والدین بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
اما نکته مهمتر درباره جستجوی کودکان در موضوعات گوناگون این است که آنها در حقیقت در پی یافتن جایگاه خود در جهان پیرامون هستند.
آقای Chris Down که مدیریت طراحی شرکت متل (Mattel) -سازنده خودروهای کوچک هاتویلز و مچباکس- را برعهده دارد، بازی را اولین شغل کودکان میداند. به اعتقاد وی از همین نقطه است که برخی کودکان به قابلیت حرکت خودروها، جزئیات و ظاهر آنها توجه نشان داده و به خودرو علاقمند میشوند.
بعد از این مرحله، برخی کودکان به جمعآوری یک مجموعه و حتی گردآوری اطلاعات درباره خودروها اقدام میکنند که میتواند اولین مجموعه دانش طبقهبندی شده در ذهن آنها باشد. برخی دیگر اقدام به قرار دادن خودروها در موقعیتهای ویژه کرده و یا قطعات آنها را از یکدیگر جدا میکنند تا با اجزای سازنده این خودروها آشنا شوند.
خانم Roberta Golinkoff که مدیریت بخش بازی و یادگیری کودکان در لابراتوار دانشگاه دلور را برعهده داشته و بر ارتباط بین بازی و رشد شناختی کودکان تحقیق میکند، معتقد است بازی کودکان با خودروها باعث تلقین احساس قدرت به آنها میشود.
در حدود سن هشت سالگی است که علایق کودک در موضوعات مختلف به یکدیگر متصل شده و هویت او را شکل میدهد. در سن کودکی علایق کودک میتواند به عنوان فعالیت خارج از مدرسه دنبال شود درحالیکه در دوران دبیرستان و با افزایش آگاهی، امکان پیگیری این علایق در مدرسه نیز وجود دارد که البته همکاری معلمان را طلب میکند.
البته در بسیاری موارد کودکان پس از مدتی علاقه خود به موضوعی را از دست داده که ممکن است در دوران بزرگسالی مجددا به سوی آن جلب شده و حتی در مقطع دانشگاه یا به صورت حرفهای به آن بپردازند.
در میان کودکان علاقمند به خودرو، برخی از نظر ذهنی با این مسئله روبرو شده و به گردآوری اطلاعات درباره خودروها مشغول میشوند. دستهای دیگر هم احساسات خود را درگیر کرده و با همسالان خود به انجام مسابقات اتومبیلرانی یا تصادفهای خیالی میپردازند. براساس پژوهش خانم Alexander، کودکانی که در این دو دسته جای بگیرند، از مهارتهای شناختی قویتر نسبت به سایر کودکان برخوردارند و احتمالاً باهوشتر هستند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : caranddriver.com