هات‌ویلز 50 ساله شد.

اسباب‌بازی‌های کوچک به یادماندنی

5 خرداد 1397 13:09

داستان نام‌گذاری یکی از موفق‌ترین برندهای تولید اسباب‌بازی در جهان این‌گونه نقل می‌شود: گروهی از کارمندان این شرکت در سال 1968 به دفتر موسس و رییس کمپانی متل (Mattel) یعنی Elliot Handler رفتند تا نمونه پیش تولید از یک خودرو اسباب‌بازی را به او نشان دهند، پاسخی که از مدیر اجرایی شنیدند نشان از هیجان او داشت: «عجب ماشین های باحالی!»

هات‌ویلز سالانه 519 میلیون خودروی اسباب بازی تولید می‌کند!

سال‌ها پس از این ماجرا، هات‌ویلز (Hot Wheels) نیم قرن استمرار برند خود را گرامی می‌دارد. این برند تا حالا بیش از شش میلیارد خودروی کوچک ساخته که بازه وسیعی از تنوع مدل‌ها را در برمی‌گیرد، از نمونه‌های مشابه خودروهای واقعی گرفته تا خودروهای خلاقانه و ساخته ذهن سازندگان که اکثرا ظاهر بسیار فانتری دارند.

به لطف انعقاد قرارداد با استودیوهای فیلمسازی و اکثر خودروسازان جهان، هات‌ویلز سالانه 519 میلیون خودروی اسباب بازی تولید می‌کند؛ به عبارتی هر ثانیه 16.5 خودروی اسباب بازی از خط تولید کارخانه خارج می شود! با مقایسه اعداد و ارقام ذکر شده می توان حجم تولید این کارخانه واقع در مالزی را درک کرد.

فرمولی ساده اما جذاب

در طول تاریخ 50 ساله شرکت، فرمول کلی ساخت اسباب‌بازی‌ها تغییر چندانی نکرده است. این خودروهای کوچک شامل بدنه‌ای فلزی هستند که روی یک شاسی سبک نصب می‌شوند. این ترکیب برروی چرخ های پلاستیکی قرار دارد، که بوسیله محورهای مستقیم به یکدیگر وصل شده‌اند. البته درمدل های بزرگتر و گران‌تر از جزئیات بیشتر و پیچیده‌تری استفاده شده است. این قواعد کلی در طول 50 سال گذشته و در طی تولید حجم عظیمی از خودروهای اسباب بازی همچنان ثابت مانده است.

 

مطمئناً کلید جذاب بودن این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان و حتی مجموعه‌داران بزرگسال تنوع مدل آن‌ها بوده است. در حال حاضر بیش از 25 هزار گونه مختلف از هات‌ویلز موجود است و هر ساله 130 مدل جدید به جمع تولیدات اضافه می‌شود.

 

مدیر ارشد بخش جهانی برند هات‌ویلز می‌گوید که از ابتدا همواره سعی بر آن بوده که اسباب‌بازی‌های هات‌ویلز ظاهر بهتری نسبت به نمونه‌های تولید شده توسط رقیب، یعنی مچباکس که آن هم خودروهای مقیاس 1/64 تولید می‌کند، داشته باشند. ایده اصلی ازآنجا شکل می‌گرفت که این خودروها حتما باید هیجان‌انگیز باشند.

محلی برای تحقق رویاها

ایده محصولات هیجان‌انگیز بعداٌ بسیار فراتر رفت و طراحانی که سابقا مشغول به طراحی خودروهای واقعی بودند، حالا در کمپانی اسباب‌بازی‌سازی هات‌ویلز مشغول به کارند. هری بردلی یکی از این افراد بود که پس از کار در شرکت جنرال‌موتورز به هات‌ویلز پیوست و 11 مدل از 16 خودرو با طراحی اختصاصی هات‌ویلز دست‌پرورده اوست.

طراحان دیگری نیز از شرکت‌های فورد و کرایسلر به این شرکت پیوستند. علت جذب تعداد زیادی از طراحان مشغول در صنعت خودروسازی به کارخانه هاتویلز را میتوان در این امر دانست که طرحهای پیشنهادی آنها به شرکتهای خودروساز، که حاصل تفکرات و خلاقیت آن‌ها بود، در اغلب موارد به دلیل هزینه‌ها و دیگر مسائل نادیده گرفته می‌شد. به خصوص طراحان جوان و خلاق که ایده‌های بزرگی در سر داشتند، در شرکت‌های خودروسازی مجبور به انجام کارهای مختصر و کوچک می‌شدند. اما به نظر می‌رسید که رویاهای طراحان می‌تواند در هات‌ویلز شکل واقعیت به خود بگیرد.

 

فرآیند تولید

طبق گفته سرپرست طراحی هات‌ویلز، نقطه شروع طراحی هر مدل از روی کاغد شکل می‌گیرد. در مورد خودروهایی که تحت امتیاز سازندگان اصلی و براساس نمونه‌های واقعی تولید می‌شوند، اوضاع کمی متفاوت است. ابعاد و اندازه‌های واقعی در اختیار طراحان قرار گرفته و پس از آن یک نمونه در مقیاس 1/64 از خودروی واقعی ساخته می‌شود. اما برای طراحی نمونه‌های ویژه هات‌ویلز هیچ محدودیتی در ارائه خلاقیت وجود نخواهد داشت.

فایل‌های طراحی شده از ماشینی که قرار است ساخته شود به بخش چاپ سه بعدی کارخانه فرستاده شده و پس از مدت کمی نمونه پیش تولید در اختیار کمپانی خواهد بود. پس از تایید نهایی، فایل‌های مورد نیاز خط تولید به محل کارخانه در آسیا فرستاده می‌شود.

مسابقه در دنیای کوچک

تنها طراحی ظاهری زیبا برای ساخته شدن این خودروها کافی نخواهد بود، بلکه باید اطمینان حاصل شود که این نمونه‌های تولید شده توان حرکت در پیست‌های پلاستیکی نارنجی رنگ اختصاصی هات‌ویلز را خواهند داشت. سالانه نزدیک به ده هزار کیلومتر از این پیست‌های مسابقه‌ای نارنجی رنگ توسط هات‌ویلز تولید می‌شود، که معادل با مسافت آلاسکا تا مکزیک است!

برای مطمئن شدن از توانایی‌های حرکتی این خودروها، قبل از تولید نهایی تحت آزمایش حرکت در پیست قرار می‌گیرند، چرا که قابلیت حرکت این خودروها نیز برای تولیدکننده بسیار مهم است.

در نهایت لذت‌بخش‌ترین قسمت کار برای تولیدکنندگان این اسباب‌بازی‌ها، مشاهده آن‌ها در دستان کودکان به عنوان صادق‌ترین مشتریان برند هات‌ویلز خواهد بود. چرا که آن‌ها بدون سانسور خواسته‌ها و تفکرات خود، نظرشان را درباره طراحی این ماشین‌های کوچک آشکار می‌کنند.

تنوع بالا برای هر سن و سلیقه

طبق اعلام هات‌ویلز، در ایالات‌متحده هر کودک به طور متوسط 50 ماشین ساخت هات‌ویلز در اختیار دارد. با توجه به این‌که هرکدام از این‌ها در حدود یک دلار قیمت دارند، می‌توان حدس زد که چنین نمونه‌هایی در نزد مجموعه‌داران اعتباری نداشته باشند.

با این حال نباید فراموش کرد که چندین مدل نایاب، تولید محدود و پیش‌نمونه تولیدی موجود هستند که ارزش مادی و معنوی بسیار زیادی دارند. یکی از گران‌ترین نمونه‌ها نمونه پیش‌تولیدی فولکس‌واگن میکروباس مدل 1969 است، که سال گذشته در یک حراجی اشیا عتیقه بین صد تا صدوپنجاه هزار دلار ارزش‌گذاری شد.

تنوع بسیار بالای مدل‌های تولید شده توسط این شرکت بیانگر علت میزان بالای فروش سالانه این تولیدکننده است، چرا که برای هر سن و سلیقه‌ای محصولی برای عرضه دارد.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران