زمان خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز فرا رسیده است؟

چرا خودروهای برقی سریع‌تر‌ند

16 بهمن 1399 14:00

همه می‌دانیم که خودروهای برقی به طرز مضحکی سریع هستند. شتاب آنی بارزترین ویژگی این خودروها به شمار می‌روند. اما سوال این است که چرا؟

در بحث سرعت حرکت پیشرانه، به وضوح خودروهای برقی برای تامین نیرو مناسب‌ترند. دلیلش هم واضح است. خودروهای برقی نیازی به استفاده از چرخ‌دنده ندارند.خودروهای برقی همیشه بدون صدا و در حال انتظار روی حالت لانچ هستند. در حالی که خودروهای درون‌سوز قبل از اینکه سریعاً شروع به کار کنند باید با مشکلات دنیای فیزیک کنار بیایند.

باید اعتراف کرد که در دنیای واقعی هر خودروی برقی در شتاب‌گیری اولیه از هر ابر خودروی مدرنی سریع‌تر خواهد بود. در واقع در پیشرانه‌های احتراق داخلی کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد تا بتواند شما را به حرکت دربیاورد. این فقط به این دلیل نیست که ترکیب هوا و سخت برای عبور از داخل لوله‌های پیشرانه زمان می‌برد. بلکه به این دلیل است که قبل از همه اینها، مجموعه رله‌ها و مرکز ECU باید حتی درباره زمان و چگونگی ورود هوا داخل بلوک پیشرانه تصمیم‌گیری کنند. این می‌تواند چند ثانیه بین تصمیم شما برای حرکت و رسیدن پیشرانه به آمادگی و پتانسیل کامل زمانبر باشد. تازه این در حالی است که خیلی سریع باید اقدام به تعویض دنده کنید. چراکه که پیشرانه‌های درون‌سوز اگر خیلی سریع به چرخش دربیایند ممکن است از هم بپاشند.

برعکس در خودروهای برقی مشکلی به اسم حداقل سرعت و حداکثر سرعت دور موتور به وجود نمی‌آید. اثبات این حرف لامبورگینی اونتادور با پیشرانه 12 سیلندر Vشکل است. این خودرو در دور 1000 rpm حدود 95 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در حالی که در نقطه‌ای مشابه روی خودروی تسلا مدل S این عدد 657 نیوتن‌متر را نشان می‌دهد.

در بحث سرعت حرکت پیشرانه، به وضوح خودروهای برقی برای تامین نیرو مناسب‌ترند. دلیلش هم واضح است. خودروهای برقی نیازی به استفاده از چرخ‌دنده ندارند. به همین خاطر خودرویی مانند تسلا در کمتر از سه ثانیه می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. اما اگر تمام کاری که خودروهای درون‌سوز می‌توانستند انجام دهند، این بود که روی اتوبان حرکت کنند (برای افزایش rpm) آن وقت شاهد بهترین کارایی‌شان بودیم.

مترجم : نیما حدادی

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران