تحقیقی جالب با همکاری مشتریان بریتانیایی

نام چه خودروهایی بیشتر در ذهن می‌ماند

4 اسفند 1399 15:09

جای تعجب نیست که سیستم نامگذاری پیچیده خودروها می‌­تواند گاهی دردسرساز هم بشود. اخیراً نزدیک به هزار دستگاه از کادیلاک CT4 با نشان اشتباهی به فروش رسیده‌اند.

به نظر می‌رسد انتخاب نام‌های پیچیده برای خودروها، به فراموش شدن این اسامی در زمان کوتاه‌تر ختم خواهد شد.پژوهشی که توسط Vanarama انجام شده، نشان می­‌دهد که نام‌های الفبایی خودروها به اندازه نام‌های واقعی در ذهن افراد باقی نمی­‌ماند. در این تحقیق از 500 نفر در بریتانیا سوال شده و نام 253 مدل از 45 برند خودرویی مطرح شده است.

قبل از آن‌که به نام و ساختارهای نام‌گذاری خودروها در الگوهای مختلف اشاره کنیم، بد نیست بدانید اولین سؤال این بوده که آشناترین نام در میان خودروی رانده شده توسط این افراد در گذشته، کدام خودرو بوده؟ سه خودرویی که بیش از بقیه توسط شرکت‌کنندگان مطرح شده‌اند، فورد فیستا، فولکس‌واگن گلف و ولوو XC90 بوده‌اند.

در میان محصولات یک برند هم اوضاع به همین منوال بوده و نام‌های واقعی بیشتر از اعداد و حروف به خاطر سپرده شده اند. برای مثال در میان محصولات فراری، شرکت‌کنندگان مدل‌های انزو، لافراری و کالیفرنیا را بسیار بیشتر از مدل‌هایی همچون 812 , 488 و F8 به یاد داشتند.

نام چه خودروهایی بیشتر در ذهن می‌ماند

اما متخصصان Vanarama قدمی فراتر گذاشته و سعی در تحلیل ریشه نامگذاری خودروها کرده‌اند. یکی از منابع مهم تاثیرپذیرفتن برای خودروسازان نام شهرهای کوچک و بزرگ بوده، همچون شرکت اسپانیایی سئات که نام شهرهای مختلف این کشور را برای محصولات خود انتخاب کرده است. از سوی دیگر شرکت تسلا رویه کاملاً متفاوتی برای نام‌گذاری خودروهای ساخت خود پیش گرفته که به نام­‌هایی همچون مدل S و مدل X منجر شده است.

البته نتایج این پژوهش بسیار قابل بحث است که یکی از مهمترین دلایل آن می‌­تواند جامعه آماری کوچک مورد مطالعه باشد. ولی به هرحال به نظر می‌رسد انتخاب نام‌های پیچیده برای خودروها، به فراموش شدن این اسامی در زمان کوتاه‌تر ختم خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران