قوی‌ترین تیپ‌های ماکان برقی از راه رسیدند

معرفی پورشه ماکان برقی 2024

12 بهمن 1402 21:36

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره نسخه برقی از پرفروش‌ترین محصول پورشه یعنی ماکان هم معرفی شد.

طراحی پورشه ماکان برقی

فرم کوپه-مانند بدنه پورشه ماکان برقی بدون تغییر باقیمانده است، درحالی‌که چراغ‌های دیلایت به تایکان شبیه است. چراغ‌های جلو به ارتفاع پایین­‌تری در سپر منتقل شده و فرم کاپوت هم از ماکان بنزین­‌سوز متمایز شده است.

فاصله محورهای پورشه ماکان برقی با 8.6 سانتیمتر افزایش نسبت به مدل قبلی، به 2.89 متر رسیده درحالی‌که طول کلی فقط 5.8 سانتیمتر افزایش یافته است. عرض خودرو هم با 5.3 سانتیمتر افزایش به 2.15 متر رسیده است.

به لطف قطعات فعال آیرودینامیک همچون باله عقب، ضریب درگ بدنه پورشه ماکان برقی به 0.25 می­‌رسد.

یک محفظه کوچک در زیر کاپوت تعبیه شده است، که فضای آن برای قرار دادن کابل شارژ کفایت می‌­کند.

کابین و امکانات پورشه ماکان برقی

فضای کابین پورشه ماکان برقی به کاین فیس‌لیفت و نسل سوم پانامرا شباهت دارد. دو نمایشگر دیجیتال به همراه نرم­‌افزارهایی همچون اسپاتیفای و یوتیوب، تعداد دکمه فیزیکی برای کنترل تهویه و غیره و همچنین دو صفحه نمایش سفارشی یعنی نمایشگر سرنشین جلو و هداپ (نمایشگر مجازی روی شیشه) را می­‌توان در این فضا مشاهده کرد.

طبق عکس‌های موجود، سه صفحه‌نمایش در کابین ماکان تعبیه شده است. البته یک نمایشگر هدآپ دیسپلی با واقعیت افزوده نیز وجود دارد که انتخاب آن اختیاری است. این ویژگی، اطلاعاتی مانند فاصله تا خودرو جلویی را روی شیشه جلو نشان می‌دهد و فضایی درحدود ۳۰ فوت را اشغال می‌کند و ۸۷ اینچ امتداد دارد. پورشه می‌گوید که این بزرگ‌ترین هدآپ‌دیسپلی موجود در حال حاضر است.

نمایشگر ۱۲.۶ اینچی صفحه کیلومتر خمیده است و یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی مرکزی برای اطلاعات و سرگرمی نیز تعبیه شده است. این دو نمایشگر به طور استاندارد برای ماکان برقی درنظر گرفته شده‌اند. اما مشتریان می‌توانند به طور اختیاری، نمایشگر سرنشین جلو را نیز دریافت کنند.

سیستم عامل تکنولوژی‌های ماکان، بر پایه اندروید است و می‌توان آن را با App Centre پورشه به روز رسانی کرد و برنامه‌های متنوعی مانند یوتیوب، اسپاتیفای و ... دارد. حتی می‌توان بازی‌های مختلفی را روی آن اجرا کرد. علاوه بر این ویژگی کاربردی، اپل کار پلی و اندروید اتو همچنان در دسترس و قابل استفاده هستند. ماکان حتی از نقشه اپل و گوگل مپس نیز پشتیبانی می‌کند و آن را روی نمایشگر راننده نشان می‌دهد.

علاوه بر نورپردازی داخلی، یک نوار LED دیگر هم روی داشبورد و پوشش داخلی درها قرار گرفته است، که متناسب با حالت رانندگی تغییر می­‌کند و در موقع لزوم، به راننده هشدار خواهد داد.

برخلاف بسیاری از خودروهای برقی که به علت وجود باتری در کف خودرو، سرنشینان را در ارتفاع بالاتری قرار می‌­دهند، در ماکان برقی 2024 به علت بازطراحی صندلی‌ها، سرنشینان حتی در ارتفاع کمتری نسبت به همتای درون‌سوز قرار دارند، بدون آن‌که از راحتی آنها کم شده باشد یا از مواردی مثل تهویه و گرمکن صندلی‌ها محروم بمانند. نویسنده مطلب از راحتی این بخش و همچنین وجود دو درگاه USB تایپ C سخن به میان آورده است.

ماکان برقی، برپایه پلتفرمی جدید

نسل دوم پورشه ماکان براساس پلتفرم جدید مشترک با آئودی یعنی PPE شکل گرفته است. این ساختار برقی 800 ولتی در تولید نسل جدید آئودی A6 و Q6 و همچنین پورشه کاین برقی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

به نظر می‌­رسد که پورشه به استفاده مجدد از پلتفرم J1 که زیرساخت تایکان را تشکیل داده، علاقه چندانی ندارد، البته هیچ تفاوت بنیادی بین این دو پلتفرم وجود ندارد، اما PPE با فضای بیشتر برای ماژول پیشرانه (شامل موتور برقی، انتقال قدرت و یونیت‌های الکترونیکی)، طراحی مدرن­‌تر باتری و سامانه اپراتور جدید، به عنوان زیرساخت این محصول جدید انتخاب شده است.

مشخصات فنی پورشه ماکان برقی

در برخی تریم‌های پورشه ماکان برقی 2024، محور عقب پرفورمنس نصب می‌شود تا به یاری تقسیم وزن 48:52، سامانه چهارچرخ محرک وفرمان‌پذیری چرخ‌های عقب تا 5 درجه مخالف چرخ‌های جلو ، عملکرد فنی این خودرو را بهبود بخشد.

طراحی سیستم تعلیق به صورت دوبل-جناغی در جلو و چند اتصالی در محور عقب به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته و تعلیق عقب از طریق یک سازه ارتجاع‌­پذیر به بدنه متصل شده است. تریم‌های بالاتر پورشه ماکان برقی 2024 به سامانه تقسیم گشتاور مجهز شده، که درحقیقت یک دیفرانسیل برقی در محور عقب است.

کمک‌­فنرهای دارای دو سوپاپ، به عنوان بخشی از سامانه مدیریت سیستم تعلیق فعال به پورشه ماکان برقی 2024 اضافه شده است، که هریک به طور مستقل تنظیم شده و می‌­توانند در بازه بزرگتری، تغییر مکان دهند.

رینگ‌های جدید 22 اینچی برای پورشه ماکان برقی 2024 درنظر گرفته شده است، که به علت تقسیم وزن متفاوت محورهای جلو و عقب، از تایرهای با عرض متفاوت در این بخش‌ها بهره‌­مند خواهد شد.

مجموعه باتری این خودرو به ظرفیت 100 کیلووات ساعت، از سلول‌های لیتیوم-نیکل منگنز کبالت در 12 مدول ساخته شده است. این باتری از شارژ سریع 270 کیلووات پشتیبانی می‌­کند. اگر سرعت جریان به نصف این رقم کاهش یابد نیز جریان توسط مجموعه باتری به صورت موازی به دو سلول ارسال می‌شود تا زمان و بهره‌­وری را مدیریت کند.

هر دو نسخه از ماکان برقی یعنی ماکان 4 و ماکان توربو، به پیشرانه مغناطیس سنکرون در هر یک از محورهای خود مجهز شده‌­اند. موتور روی محور عقب به میزان 180 درجه چرخیده تا تقسیم وزن بهتری حاصل شود.

پورشه ماکان 4، در مجموع 402 اسب‌­بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد، درحالی‌که این اعداد در ماکان توربو به 630 اسب­‌بخار قدرت و 1130 نیوتن‌متر افزایش می­‌یابد. البته توجه داشته باشید که این ارقام در هنگام استفاده از کنترل کشش و در مدت محدود در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

شتاب صفر تا صد پورشه ماکان 4 و توربو به ترتیب 4.9 و 3.1 ثانیه و حداکثر سرعت این دو خودرو نیز به ترتیب 218 و 258 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

پورشه ماکان برقی به قابلیت بازیابی انرژی از نیروی ترمز مجهز شده است، که بسته به ظرفیت باتری می‌­تواند به 240 کیلووات هم برسد.

تجربه رانندگی با پورشه ماکان برقی

این مطلب، حاصل تجربه رانندگی نویسنده سایت motor1.com با پورشه ماکان برقی 2024 در جاده‌­های ایالت کالیفرنیا است.

نمونه مورد آزمایش نیز همین نسخه پرچمدار بوده و اکثر تجهیزات رفاهی از جمله سیستم تعلیق بادی، دیفرانسیل عقب فعال با مبدل گشتاور و تایرهای کانتیننتال را به همراه دارد.

از راحتی سواری، سر و صدای بسیار کم و چسبندگی خوب به جاده، تعریف کرده است. به گفته وی با انتخاب حالت رانندگی اسپرت، عملکرد پدال گاز و سیستم تعلیق خشن‌­تر می­‌شود ضمن این‌که نهایت قدرت پیشرانه را می­‌توان در حالت اسپرت پلاس تجربه کرد.

دیفرانسیل عقب می‌­تواند بیش‌­فرمانی محور جلو را جبران کند. قابلیت سفارشی فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب هم می‌­تواند تاثیر بیشتری بر پایداری خودرو داشته باشد.

نسخه­ رده پایین از ماکان برقی 2024 نیز عملکردی مناسب و در حد همتای درونسوز را به نمایش می­‌گذارد.

پورشه ماکان برقی 2024 به پدال ترمز سیمی مجهز شده است، که امکان بازیابی نیرو از ترمزگیری را نیز به همراه دارد. البته این فناوری جدید در احساس ترمزگیری کمی متفاوت بوده و ظاهرا عملکرد آن به دمای محیط هم بستگی دارد.

قیمت پورشه ماکان برقی

قیمت پورشه ماکان 4 از 80,450 دلار آغاز می‌­شود، یعنی 19 هزار دلار گران‌تر از نسخه پایه ماکان با پیشرانه بنزینی. قیمت پایه پورشه ماکان برقی توربو، 106,950 دلار تعیین شده است. این مدل هم 18,500 دلار گران‌تر از ماکان GTS به فروش می‌­رسد.

این درحالی است که پورشه ماکان با پیشرانه درون‌سوز هم از بسیاری رقبای خود گران‌تر است. بنابراین هر دو نسخه از پورشه ماکان برقی علیرغم توانایی فنی قابل توجه، همچنان از دسترس بسیاری از مشتریان خارج هستند.

قیمت پایه پورشه تایکان هم 92,550 دلار تعیین شده است. به نظر می‌­رسد که پورشه برای جلب نظر مشتریان به طرف خودروهای برقی، باید مدل‌های ارزان‌تری را عرضه کند. شاید نسخه محرک-عقب از پورشه ماکان 4 بتواند این فضای خالی را پر کند. تا آن زمان، ممکن است خرید مدل‌های درونسوز پورشه منطقی­‌تر به نظر برسد.

پورشه ماکان با پیشرانه درون‌سوز از بازار اروپا خارج شده است، ولی فروش این مدل در ایالات متحده و سایر بازارها همچنان ادامه دارد.

پورشه توقع دارد که ماکان EV به پرفروش‌­ترین محصول برقی این شرکت تبدیل شود. البته تا پایان دهه جاری، تمام محصولات پورشه به جز 911 به پیشرانه برقی مجهز خواهند شد. احتمال دارد که این کوپه نمادین هم از سوخت مصنوعی در پیشرانه درون‌سوز خود استفاده کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران