با توجه به مزایای فنی خودروهای مجهز به پیشرانه برقی، معمولاً در اینگونه خودروها شاهد نصب سیستم انتقال قدرتهای متداول نیستیم اما به نظر میرسد شرکت BYD قصد دارد این سنت را در نسخه جدیدی از سدان e3 به چالش بکشد.
”این نسخه خاص از بیوایدی e3 که به منظور استفاده در آموزشگاههای رانندگی توسعه یافته، به جعبهدنده دستی و البته پدال کلاچ مجهز شده است.“این خودروی سدان که به منظور استفاده در آموزشگاههای رانندگی توسعه یافته، به جعبهدنده دستی و البته پدال کلاچ مجهز شده است. چهارمین پدال نصب شده در این خودرو پدال ترمزی است، که در سمت سرنشین و درحقیقت برای مربی رانندگی پیشبینی شده است.
براساس گزارش کارنیوز چین، چند حالت مختلف رانندگی برای این خودرو پیشبینی شده که شامل اکونومی (اقتصادی)، آموزش، قفل گاز و اسپرت بوده و به نظر میرسد با هدف شبیهسازی حالات مختلف برای اهداف آموزشی طراحی شدهاند.
بیوایدی e3 به مجموعه باتری 38 کیلووات ساعتی مجهز شده که بنابر استانداردهای چین، میتواند شعاع حرکتی برابر با 350 کیلومتر را برای این خودرو فراهم کند. قیمت پایه مدل دنده دستی برابر با 20,500 دلار تعیین شده درحالیکه نسخه اتوماتیک این رقم به 22,055 دلار افزایش مییابد.
هنوز مشخص نیست که متخصصان BYD چگونه از پس انجام این سامانه فنی برآمدهاند ولی باید توجه داشت که قرار نیست این خودرو به مشتریان عادی فروخته شود ضمناینکه مشابه این عمل پیش از این در برخی پروژهها انجام شده است.
برای پیشرانههای برقی DC میتوان منحنی گشتاور تعریف کرد که از این جهت کمی به موتورهای درونسوز شباهت پیدا میکنند درحالیکه در موتورهای برقی AC که البته کمی بیشتر متداول هستند چنین موردی مشاهده نمیشود. همین عامل میتواند باعث مزیت استفاده از جعبهدنده دستی در اتصال با پیشرانههای DC باشد.
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com