بحران فضای کم و خودروهای زیاد

رکوردشکنی قیمت پارکینگ خودرو در هنگ‌کنگ

20 خرداد 1400 20:30

چندی پیش خبر فروش یک واحد پارکینگ در یکی از مجتمع‌های مسکونی هنگ‌کنگ حسابی خبرساز شد. چراکه قطعه 12.5 متری این پارکینگ معادل 1.3 میلیون دلار فروخته شده است.

به تازگی فروش 1.3 میلیون دلاری پارکینگ خودرو در هنگ‌کنگ تعجب‌برانگیز شده است. بحران فضای کم و خودروهای زیاد در این کشور به مشکلی جدی بدل شده است.گفتنی است این پارکینگ در یکی از آپارتمان‌های مجلل هنگ‌کنگ قرار گرفته که ساختمان آن نیز در یکی از محله‌ها اعیان‌نشین این منطقه واقع شده است. خبر فروش 1.3 میلیون دلاری پارکینگ خودرو در هنگ‌کنگ در حالی تعجب‌برانگیز شده است که بسیاری از ساکنان این منطقه خودمختار چین برای پرداخت اجاره بهای آپارتمان‌های کوچک خود دچار مشکل شده‌اند. گاهی مساحت محل زندگی این افراد حتی از مساحت پارکینگ نیز کوچک‌تر است.

براساس گزارش‌های بانک سوئیسی UBS طی سال 2019 تخمین زده شده بود که یک کارگر ماهر در هنگ‌کنگ برای خرید یک آپارتمان حدوداً 60 متری باید چیزی حدود 22 سال درآمد خود را پس‌انداز کند. این در حالی است که حدود چهار ماه پیش رکورد قیمت فروش خانه در این منطقه شکسته شد. بر این اساس یک واحد آپارتمان 313 متری حدود 60 میلیون دلار فروخته شد. این یعنی به ازای هر متر مربع حدود 190 هزار دلار.

به موازات افزایش قیمت واحدهای مسکونی لوکس در محله‌های اعیان‌نشین هنگ‌کنگ تقاضا برای خرید پارکینگ‌ نیز افزایش پیدا کرده است. به نحوی که بسیاری از سرمایه‌گذاران اکنون بازار خرید و فروش پارکینگ خودرو را انتخاب کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند قیمت مسکن و به ویژه پارکینگ در این منطقه طی 5 سال گذشته حدود 86 درصد افزایش پیدا کرده است.

منابع آماری می‌گویند طی سال‌های 2008 تا 2020 تعداد خودروهای شخصی این منطقه شاهد رشد ناگهانی 50 درصدی بوده و اکنون تعداد آنها بیش از 210 هزار دستگاه برآورد می‌شود. در حالی که تعداد پارکینگ‌های موجود در بازار برای فروش تنها 10 درصد رشد کرد و فقط 66 هزار واحد شده است.

مترجم : نیما حدادی

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران