وقتی کرونا فرهنگ استفاده را تغییر می‌دهد

افزایش متوسط سن خودروهای در حال استفاده در آمریکا

26 خرداد 1400 10:14

به نظر می­‌رسد همه­‌گیری ویروس کرونا غیر از به تعطیلی کشاندن خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی و نمایندگی­‌های فروش، روی متوسط سن خودروهای شخصی در حال استفاده در ایالات متحده نیز تاثیرگذار بوده است.

شرایطی که در سال 2020 گریبان‌گیر صنعت خودروسازی شد، کاملاً بی‌سابقه بوده و تاثیر زیادی بر افزایش متوسط سن خودروها داشته است. براساس مطالعه‌­ای که توسط موسسه IHS Markit انجام شده، متوسط عمر خودروهای سبک حاضر در ناوگان این کشور با افزایش دو ماهه به 12.1 سال رسیده است. با مقایسه می‌­توان دریافت که این رقم بالاترین عدد در طول دهه­‌های گذشته بوده و مثلاً نسبت به عمر متوسط 9.6 ساله خودروها در سال 2002، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

تعداد خودروهای درحال حرکت نیز به بالاترین رقم در طول دو دهه گذشته یعنی بیش از 15 میلیون دستگاه رسیده است.

البته شرایطی که در سال 2020 گریبان‌گیر صنعت خودروسازی شد، کاملاً بی‌سابقه بوده و تاثیر زیادی بر افزایش متوسط سن خودروها داشته است. سال گذشته شرایطی رخ داد که برای نخستین مرتبه از سال 2012 تاکنون به کاهش ورود خودروی جدید به ناوگان منجر شد. کاهش ورود خودروی جدید به افزایش قیمت مدل‌های دست ­دوم منجر شده که بازهم به عدم تمایل مشتریان به تعویض خودروی خود می­‌انجامد.

به لطف تغییر شرایط در نیمه دوم سال 2020 8 میلیون خودروی جدید به بازار این کشور وارد شد، که می­‌تواند کمی به کاهش متوسط سن خودروهای در حال استفاده کمک کند اما هنوز مشکلات زیادی همچون مسائل اقتصادی و مشکلات تامین و شبکه فروش بر سر راه مشتریان و شرکت‌های خودروسازی وجود دارد.

موسسه IHS Markit پیش‌­بینی کرده که آمار فروش در سال جاری به 16.8 میلیون دستگاه برسد که با توجه به ثبت ورود یک میلیون دستگاه خودروی برقی در سال گذشته، امسال هم بخش مهمی از آمار فروش به این‌گونه خودروها مربوط است.

بد نیست بدانید 89 درصد از خودروهای برقی که در فاصله سال‌های 2016 تا 2020 وارد بازار ایالات متحده شده­‌اند، هنوز تحت استفاده مالک اول قرار دارند درحالی‌که این رقم برای خودروهای مجهز به پیشرانه درون­‌سوز به 68 درصد می‌رسد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران