سانگ یانگ J100 ؛ از طرح تا واقعیت

هنگامی که سخن از خودروسازان کره­‌ای به میان آید، اسامی هیوندای، کیا و جنسیس در ذهن مخاطب تداعی می­‌شود. اما حقیقت این است که شرکت سانگ یانگ هم از سال‌ها پیش در صنعت خودرو فعال بوده و محصولات خود را به اروپا و آسیا-اقیانوسیه صادر می­‌کند. در سال‌های اخیر تمرکز این برند به مدل‌های کراس­‌اور و شاسی‌­بلند معطوف بوده و توانایی آفرود برخی از محصولات سانگ یانگ هم به اثبات رسیده است.

سانگ یانگ J100 روی پلتفرم جدیدی ساخته خواهد شد که امکان استفاده این خودرو از پیشرانه درون­‌سوز یا برقی را فراهم می­‌کند.این برند کره‌­ای برای ورود به بازار آمریکا هم برنامه‌­ریزی کرده بود، اما همه‌­گیری ویروس کرونا و بروز مشکلات مالی، این برنامه را با توقف روبرو کرده است. در حال حاضر اوضاع این شرکت به قدری نابه‌سامان است، که نیمی از کارکنان آن به مرخصی دو ساله بدون حقوق فرستاده شده‌­اند.

با وجود تمامی مشکلات، اکنون بارقه‌­هایی از نور امید به آینده این برند تابیده چراکه سانگ یانگ برنامه­‌ای مدون برای عرضه محصولات جدید شامل یک کراس‌­اور میان­‌سایز برقی به نام J100 ارائه کرده است. در کنار انتشار طرح اولیه از این مدل، اعلام شده که برای ساخت نسخه پیکاپ این خودرو نیز برنامه­‌ریزی شده است.

در نمای جلوی سانگ یانگ J100 شاهد خطوط مستقیم، چراغ‌های LED زاویه‌دار و کاپوت با دو برآمدگی روی آن هستیم که همگی برای تاکید بر هویت جان­‌سخت این خودرو پدید آمده‌­اند. گلگیرهای عضلانی جلو و عقب و قطعات پلاستیکی روی نیمه پایینی بدنه نیز بر آفرودر بودن این خودرو دلالت می‌کنند. ستون C و شیشه کنار آن نیز تاحدی شبیه به لندرور دیسکاوری طراحی شده است.

طرح های اولیه از سانگ یانگ J100

شیشه عقب، چراغ‌های LED با جزئیات آشکار، زیرسپری و چرخ زاپاس روی در صندوق نیز با فرمی شکسته و زاویه‌دار شکل گرفته و چهره‌­ای عضلانی از این مدل را به نمایش گذاشته است. هرچند می‌­توان ردپای طراحی مدل قدیمی کوراندو را در چهره J100 تشخیص داد اما فعلاً برای گمانه‌­زنی درباره ابعاد این مدل بسیار زود است.

می‌­توان انتظار داشت که سانگ یانگ در ساخت مدل J100 نهایت تلاش خود برای استفاده از مواد باکیفیت را به کار گرفته و محصولی با کیفیت­‌تر از نمونه‌های فعلی ارائه کند. نمایشگر بزرگ مقابل راننده، نورپردازی داخلی، شارژ بی‌سیم تلفن همراه و مجموعه­‌ای از سامانه‌­های دستیار راننده نیز مواردی است که انتظار می‌­رود در این محصول جدید موجود باشد.

سانگ یانگ J100 روی پلتفرم جدیدی ساخته خواهد شد که امکان استفاده این خودرو از پیشرانه درون­‌سوز یا برقی را فراهم می­‌کند. در صورت تولید نسخه دیزل از این مدل، امکان استفاده از پیشرانه 2.2 لیتری 4 سیلندر توربودیزل متعلق به مدل فعلی رکستون با 198 اسب­‌بخار و 441 نیوتن‌متر گشتاور به همراه جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک چندان دور از ذهن نیست.

درباره موتور برقی نیز نمی‌­توان به راحتی حدس زد، اما امکان دارد شاهد نصب پیشرانه مشترک با نخستین محصول برقی سانگ یانگ یعنی کوراندو e-Motion در این مدل باشیم که البته احتمالاً با مجموعه باتری بزرگتر همراه خواهد شد.

سانگ یانگ J100 در هنگام ورود به بازار خودرو باید با انبوهی از رقبا همچون نیسان ایکس‌تریل، میتسوبیشی اوتلندر، فورد اسکیپ، فولکس‌­واگن تیگوان، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، هوندا CR-V و تویوتا راوفور روبرو شود.

به نظر می­‌رسد اواخر سال جاری شاهد رونمایی از این مدل باشیم درحالی‌که فروش آن از سال 2022 آغاز خواهد شد. نسخه پیکاپ نیز یک یا دو سال بعد از کراس‌اور به میدان می‌­آید تا به مصاف هوندا ریجلاین برود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com