• استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا
  • استون مارتين والهالا

سوپراسپرتی با پیشرانه 8 سیلندر

معرفی استون‌مارتین والهالا

3 دی 1402 16:21

استون مارتین والهالا برای نخستین بار در سال 2019 و به عنوان یک خودروی کانسپت به نام AM-RB 003، به معرض نمایش درآمد. از آن زمان تاکنون، برخی اطلاعات این سوپراسپرت هیبرید در اختیار رسانه­‌ها قرار گرفته است، اما حالا می‌توانیم نمونه آزمایشی این خودرو را در پیست سیلوراستون مشاهده کنیم.

والهالا را می‌­توان نخستین قدم جدی استون مارتین در راه ساخت خودروهای برقی دانست، خودروهایی که از سال 2025 و براساس پلتفرم اختصاصی این شرکت تولید خواهند شد.

مشخصات فنی استون مارتین والهالا

نخستین سوپراسپرت هیبرید ساخت استون مارتین، به پیشرانه 4 لیتری V8 توربوشارژ میل‌­لنگ تخت و سه موتور برقی مجهز شده است، که در مجموع 998 اسب­‌بخار قدرت در اختیار این خودرو قرار می­‌دهند. یکی از موتورهای برقی در گیربکس و دو تای دیگر روی محور جلو نصب شده است.

دو پیشرانه برقی روی محور جلو نه تنها به عنوان مقسم گشتاور عمل می‌­کنند، بلکه وظیفه حرکت خودرو در جهت عقب را نیز برعهده دارند، چراکه با هدف کاهش وزن، دنده عقب از گیربکس حذف شده است.

استون مارتین والهالا به صورت استاندارد به سامانه چهار چرخ محرک مجهز شده است. این خودرو در بحث آیرودینامیک فعال نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، که از میان آن‌ها می‌­توان به باله بزرگ و قابل تنظیم عقب و مسیر جریان هوا در نمای جانبی اشاره کرد.

در هنگام حرکت استون مارتین والهالا با سرعت 240 کیلومتر برساعت، نیرویی معادل با 600 کیلوگرم بر بدنه آن وارد می‌­شود. بنابر اعلام خودروساز بریتانیایی، والهالا صدها ساعت و در حضور مهندسان تیم فرمول یک استون مارتین، در تونل باد مورد تست آیرودینامیک قرار گرفته است.

نقش خودروهای فرمول یک در طراحی استون مارتین والهالا

اصلا جای تعجب نیست که شرکت سازنده از تجربیات خود در مسابقات فرمول یک برای ساخت این خودروی سوپراسپرت فیبرکربنی استفاده کرده باشد.

سرپرست بخش مهندسی فناوری خودروهای اسپرت در شرکت استون مارتین یعنی آقای کلادیو سانتونی، دسترسی این شرکت به فناوری خودروهای فرمول یک را یک مزیت بزرگ دانسته است، که امکان ارائه راه حل برای مشکلات بزرگ را نیز فراهم می­‌کند.

آقای کارلو دلا کاسا، مدیر توسعه محصول استون مارتین هم اعتقاد دارد که استفاده از تجارب مهندسان استون مارتین در مسابقات فرمول یک در طراحی والهالا، به ساخت خودرویی سوپراسپرت منجر شده که از نظر لذت رانندگی، عملکرد فنی و پویایی، در بالاترین سطح قرار دارد.

کابین استون مارتین والهالا

طراحی صندلی‌های اسپرت و موقعیت قرارگیری راننده در کابین استون مارتین والهالا نیز با الهام از خودروهای فرمول یک طراحی شده است، هرچند که سازنده بر راحتی آن هم تاکید دارد.

برنامه تولید استون مارتین والهالا

استون مارتین برای تولید 999 دستگاه والهالا برنامه‌ریزی کرده است. درباره قیمت این خودرو اطلاعی در دسترس نیست، ولی می‌­توان اطمینان داشت که رقمی ارزان‌تر از قیمت 3.5 میلیون دلاری استون مارتین والکری برای آن تعیین شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران