قصه زندگی استون مارتین والهالا از معرفی کانسپت AM-RB 003 در سال 2019 شروع شد و حالا پس از تاخیر فراوان، بالاخره با نمونه نهایی روبرو هستیم.
آدریم هالمارک از استون مارتین والهالا به عنوان نخستین خودروی تولیدی پیشرانه-وسط این برند یاد میکند که بالاترین سطح فناوری را به همراه دارد.
تولید استون مارتین والهالا از سه ماهه دوم 2025 و در تیراژ 999 دستگاه، آغاز خواهد شد. قیمت این خودرو اعلام نشده است.
مشخصات فنی استون مارتین والهالا
استون مارتین والهالا به سامنه پلاگین-هیبرید شامل پیشرانه 4 لیتری V8 توربوشارژ با 817 اسببخار قدرت و سه موتور برقی مجهز شده است، که در مجموع، 1064 اسببخار قدرت در اختیار سوپراسپرت بریتانیایی قرار میدهند.
پیشرانه این خودرو را میتوان نسخه تغییریافته از DBX707 دانست، که با میل-لنگ تخت، پیستونهای جدید و سیستم روانکاری سامپ خشک، میل بادامک سفارشی و توربوشارژرهای بهینه، همراه شده است.
یکی از موتورهای برقی در نقش ژنراتور استارتر در گیربکس 8 سرعته دوکلاچه قرار دارد، درحالیکه دو موتور برقی دیگر، وظیفه گردش چرخهای خودرو به سمت جلو یا عقب را برعهده دارند. البته این موتورها میتوانند برای تقسیم گشتاور مطابق با نیاز، به صورت مستقل نیز عمل کنند.
استون مارتین والهالا میتواند تا سقف سرعت 128 کیلومتر، نزدیک به 14 کیلومتر مسافت را به صورت کاملا برقی طی کند. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت این خودرو نیز به ترتیب 2.5 ثانیه و 350 کیلومتر برساعت اعلام شده است. البته این ارقام به کمک سامانه آیرودینامیک فعال بدنه حاصل میشود، اجزایی شامل باله بزرگ عقب و زیرسپری جلو که فقط پس از انتخاب حالت رانندگی ریس از محل خود خارج میشوند. به لطف این مجموعه، 600 کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت 240 کیلومتر برساعت ایجاد میشود.
محساسبات لازم برای انجام تنظیمات آئرودینامیک، فرمان، تعلیق، ترمزها و تقسیم گشتاور برعهده سامانه کنترل داخلی دینامیک خودرو (IVC) قرار دارد. این تغییرات در قالب سه حالت رانندگی ریس، اسپرت پلاس و اسپرت قرار میگیرد که این مورد آخر به صورت پیشفرض فعال است.
سیستم تعلیق استون مارتین والهالا به صورت پنج-اتصالی در عقب و پوش راد در جلو با الهام از خودروهای F1، طراحی شده است. از دیگر ویژگیهای فنی استون مارتین والهالا میتوان به ساب-فریم آلومینیوم و شاسی کربن مونوکوک اشاره کرد.
وزن 1650 کیلوگرمی استون مارتین والهالا برای یک خودروی هیبرید AWD چندان زیاد نیست.
نیروی لازم برای توقف استون مارتین والهالا از دیسکهای 16.1 و 15.3 اینچ با کالیپرهای شش و چهار پیستون در محور جلو و عقب، تامین میشود. رینگهای 20 و 21 اینچ جلو و عقب نیز با تایرهای پایلوت اسپرت کاپ 2 سفارشی ساخت میشلن، پوشیده شده است.
کابین و امکانات استون مارتین والهالا
طراحی داخلی استون مارتین والهالا نسبت به سایر محصولات این برند، تاحدی خشن به نظر میرسد. پس از باز شدن درهای پروانهای، با انبوهی از فیبرکربن بدون روکش، فرمان با طراحی شبیه خودروهای فرمول یک، دو نمایشگر دیجیتال، صندلی اسپرت با فریم یکپارچه فیبرکربن، سیستم صوتی Bowers & Wilkins، روکش آلکانترا، مسیریاب ماهوارهای و پشتیبانی از اپل کارپلی، مواجه هستیم.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com