افزایش قدرت دو برابری به لطف توربوشارژرهای عظیم

معجون تقویتی برای فراری F12 برلینتا

6 مرداد 1400 14:34

برلینتا یک گرندتور جذاب و پرطرفدار است، که در سال 2017 با پیشرانه‌ای 6.3 لیتری V12 و تنفس طبیعی، معرفی شد. F12 قادر به تولید 730 اسب‌بخار قدرت و 690 نیوتن‌متر گشتاور است. این خروجی، F12 را در زمان 3.1 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت و نهایت سرعت 340 کیلومتر برساعت می‌رساند.

هدف این پروژه افزایش قدرت تا بیش از دو برابر نسخه اصلی، یعنی تولید 1500 اسب‌بخار توسط توئین‌توربوهاست. به تازگی مکانیک و شخصیتی تلویزیونی‌ به نام Aaron Kaufman، ویدیویی از یک فراری F12 برلینتا تقویت شده در کانال یوتیوب Daily Driven Exotics منتشر کرده است. گروه آن‌‌ها، فراری را به قیمت 300 هزار دلار خریداری کرده‌اند و پس از راندن آن در پیست کارتینگ، تصمیم گرفتند که روی پیشرانه آن، توربو نصب کنند.

البته برای اجرای طرح‌ خود دچار مشکلاتی بودند. بزرگ‌ترین مشکل، کمبود فضای محفظه پیشرانه برای نصب توربوها بود. بنابراین، کاپوت باید بریده می‌شد و اجزا تا حد ممکن موقعیت اصلی خود را حفظ می‌کردند.

هدف این پروژه افزایش قدرت تا بیش از دو برابر نسخه اصلی، یعنی تولید 1500 اسب‌بخار توسط توئین‌توربوهاست. پروژه از سال 2020 آغاز شد و اخیراً به پایان رسیده است.

فراری F12 برلینتا با توربوشارژرهای عظیم

این فراری توئین‌توربو برای اولین بار در تاریخ 19 ژوئیه در سانتا آنا، کالیفرنیا رونمایی شد و در ویدیوی آن، با حضور گسترده مخاطبان، صدایی کاملاً متفاوت از نسخه اصلی بخاطر وجود توربوشارژها و سیستم اگزوز مسابقه‌ای، به گوش می‌رسید. قطعاً افراد گروه Daily Driven Exotics فرصت تست این خودرو را از دست نمی‌دهند و در آینده در کانال قرار می‌دهند.

فراری F12 توئین‌توربو یاد شده، تنها مدل موجود مجهز به توربوشارژ نیست؛ سال 2013 کمپانی منصوری یک نمونه از آن را با پیشرانه توئین‌توربو ساخته است. همچنین یک تیونر آمریکایی نیز با نصب توربوها این ایتالیایی خوش‌فرم را تقویت کرده است.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران