پیشرفت در فناوری، این امکان را برای خودروسازان فراهم کرده که حتی پیش از ساخت نمونه واقعی از محصولات خود، از ویژگیها یا مشکلات آن آگاه شوند. اما قبل از آنکه مسئولیت بسیاری از امور به رایانهها واگذار شود، روشهای متفاوتی توسط خودروسازان برای آزمایش محصولات استفاده میشد.
”Messwagen را با کابلی به طول 30 متر به خودروی تحت آزمایش متصل میکردند، تا دادههای جمعآوری شده از سنسورها روی نوارهای مغناطیسی داخل کابین ثبت شود.“مثلاً متخصصان مرسدس بنز از یک نمونه منحصربفرد آدنائر 300 که با نام Messwagen یا خودروی اندازهگیری شناخته میشد، استفاده میکردند. این خودروی عجیب، نسخهای از اتاق W189 بوده که به صورت استیشن دو در تغییرپیدا کرده است. اکنون این پرسش مطرح میشود که چرا مرسدس بنز از یک سدان پرچمدار به عنوان خودروی ثبت دادهها استفاده کرده است؟ خودروساز آلمانی اعلام نموده که برای انجام این ماموریتها به یک خودروی سریع و قوی نیاز داشته است.
ماموریتهای Messwagen در سال 1960 آغاز شد. تجهیزات جمعآوری دادهها در بخش عقبی بدنه قرار داشت، که به فضایی وسیع تبدیل شده بود. نکته جالب اینکه یک مهندس در بخش انتهایی بدنه این خودرو حضور داشت بنابراین از پوشش وسیع شیشهای استفاده شده بود تا این قسمت گرم نگه داشته شود.
نیروی محرکه Messwagen از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر با 160 اسببخار قدرت تامین میشد، که در استانداردهای امروزی چندان نیرومند به نظر نمیرسد، اما بد نیست بدانید که قدرتمندترین پیشرانه ساخت مرسدس بنز در آن دوران بود. این خودرو میتوانست به حداکثر سرعت 120 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.
اما نحوه کار Messwagen بدین صورت بود که آن را با کابلی به طول 30 متر به خودروی تحت آزمایش متصل میکردند تا دادههای جمعآوری شده از سنسورها روی نوارهای مغناطیسی داخل Messwagen ثبت شود. این دادهها بعدا مورد تحلیل و بررسی قرار میگرفت. این خودرو تا اوایل دهه 70 میلادی مورد استفاده قرار داشت، تا زمانی که پیشرفت فناوری، بازنشستگی این آدنائر زیبا را کلید زد.
همانطور که قبلاً اشاره شد، این روزها به یاری دستگاههای شبیهساز بدون نیاز به اتصال سیم، روند تست و بررسی خودروها بسیار آسانتر شده، اما خدمات انجام شده توسط Messwagen و نمونههای مشابه، تحسین برانگیز و فراموش نشدنی است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com