پیش‌ بینی قیمت خودرو با آزاد شدن واردات

آزاد سازی واردات خودرو، خبری است که برای بسیاری از خریداران، عشق ماشین و فعالان بازار خودرو خبر خوبی به حساب می‌آید. دلیل توقف واردات خودرو در سال 97 کمبود ارز در ایران بود، اما در حال حاضر با افزایش 40 درصدی صادرات در سال گذشته، به گفته وزیر صمت، مسئولین از سر گیری واردات را به صلاح دیدند.

پس از حواشی بسیار به نظر می‌رسد با آزادسازی واردات به منظور حفظ جان مردم و ایجاد رقابت در بازار خودرو موافقت شده است. باید دید با محدودیت‌های اعمالی، کدام خودروها به ایران راه خواهند یافت و در این میان چه بخش‌هایی از بازار دستخوش تغییر می‌شود.

پیش‌ بینی قیمت خودروهای وارداتی

 این بخش از بازار شاهد بیشترین تغییرات به خود خواهد بود. قیمت بالای بسیاری از این خودروها ناشی از نبود دید روشن به امکان حضور خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره‌ای در بازار بود و با ورود خودروهای مدل 2022 باید منتظر افت قیمتی چشمگیر وارداتی‌ها باشیم. باید خاطر نشان کرد که افزایش قیمت خودرو در تمامی دنیا به دلیل بحران کمبود تراشه و کاهش تولید پس از همه گیری کرونا را نباید دست کم گرفت. افزایش قیمت جهانی خودرو به این معناست که خودروی 25 هزار دلاری در سال 1397 امکانات بسیار بیشتری داشته و احتمال بازگشت مدل‌های فول آپشن به ایران خیلی زیاد نیست. شاید خودروهایی مانند فولکس‌واگن تیگوان، ب‌ام‌و سری 7 و کیا سورنتو به بازار راه نیابند و عموم تاثیرگذاری واردات خودرو برای خودروهای حوالی 2 میلیارد تومان خواهد بود.

پیش بینی قیمت خودروهای مونتاژی

شرایط برای این دسته از خودروهای بازار تازه جالب می‌شود. خودروهای مونتاژی در ایران، در بسیاری از بازار های آسیای دور و خاور میانه نیز عرضه می‌شوند. با این تفاوت که در تمامی بازارها به جزء ایران، تمامی این مدل‌ها می‌بایست رقابت با برندهای معتبر دیگری را هم پیش از فروش پشت سر بگذارند. به عنوان مثال چری X55 رقیب مستقیم هیوندای کرتا در بازار آسیای میانه است و در ایران تنها کراس‌اور بازار با این سطح از امکانات و فضای کابین است. اما نکته اینجاست که در صورتی که تعرفه گمرکی 75 درصد به خودروهای بنزینی تعلق بگیرد نمونه‌های بنزینی خودروهای وارداتی از لحاظ قیمت توان رقابت با مونتاژی های رده بالا را نخواهند داشت. اما در صورت واردات نمونه‌های برقی و هیبریدی با تعرفه گمرکی کمتر بازار 700 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان ایران بدل به میدان جنگ وارداتی‌ها و مونتاژی‌های بنزینی خواهد شد

پیش بینی قیمت خودروهای میان‌رده مونتاژی و گران‌قیمت ایرانی

بخشی از بازار خودروی ایران در انحصار چند مدل خاص به سر می‌برد، خودروهای سدان متوسطی که به صورت مونتاژی یا از گران‌قیمت‌ترین تولیدات خودروسازی‌های داخلی هستند. بازه 500 تا 700 میلیون در جایی است که سدان‌های اتوماتیک آرام گرفته‌اند، جک جی 4، بسترن B30 و تارا اتوماتیک از معدود خودروهای سدان متوسطی هستند که با توجه به عطش بازار به کراس‌اورها، هنوز هم خریداران خود را دارند. با کاهش قیمت مونتاژی‌هایی که همگی حوالی 800 یا 900 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند، وضعیت این بخش از بازار ایران نیز تفاوت‌هایی خواهد کرد و احتمال کاهش قیمت تا 10 درصد در ابتدای کار نیز دور از ذهن نیست.

پیش بینی قیمت خودروهای ایرانی

در این بازه باید واقع بینانه نظر داد، حتی قیمت ارزان‌ترین خودروهای هیبرید و نیز از خودروهای موجود در این بازه گران‌تر خواهد بود. پس می‌مانند خودروهای بنزینی که با توجه به اطلاعات قبلی باید با تعرفه بیش از 70 درصد وارد کشور شوند، در نتیجه خودرویی 9 هزار دلاری پس از پرداخت گمرکی قیمتی نزدیک به 500 میلیون خواهد داشت، که با توجه به امکانات اندک خودروهای چنینی امکان موفقیتش در بازار اندک خواهد بود. البته با توجه به این که مسئولین ابراز نگرانی جدی‌ای در قبال جان مردم داشته‌اند و اکثریت مردم متقاضیان خرید خودرو در این بازه قیمتی هستند، شاید احتیاج به اتخاذ تصمیمات بدیعانه‌ای در بازه قیمتی اقتصادی و تعرفه گمرکی مربوطه باشیم.

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید