• پيش‌ بيني قيمت خودرو با آزاد شدن واردات

بازار خودرو برای سرمایه‌گذاران خرد سودی نخواهد داشت!

پیش‌ بینی قیمت خودرو در سال آینده

26 اسفند 1402 11:02

به رسم هر سال نگاهی به قیمت خودرو در سال آینده خواهیم داشت و پیش از هز چیز می‌بایست روند قیمت دسته‌های مختلف خودرو در سال 1402 را بررسی کنیم:

  • خودروهای ایرانی: کاهشی تا مهر ماه، افزایش در پاییز به دنبال آشفتگی با ورود مدل‌های ارتقا یافته و افزایش قیمت از مبدا کارخانه به بهانه‌ تغییراتی اندک. این افزایش قیمت باعث شد تا قیمت خودروی داخلی با قیمت شب عید پارسال برابری کند.
  • خودروهای مونتاژی: کاهش در طول سال و افزایش در نیمه‌ دوم اسفند ماه. با این افزایش قیمت هنوز قیمت مونتاژی‌ها از اسفند پارسال ارزان‌تر است.
  • خودروهای وارداتی 2023: کاهش قیمت بازار از بدو ورود، اعلام قیمت‌های دوبرابر قیمت مصوب.
  • خودروهای وارداتی قدیمی: کاهش در نیمه‌ اول سال و افزایش در نیمه‌ دوم به بهانه‌ی افزایش قیمت دلار.

همین واردات محدود هم تاحدی بازار را کنترل کرد

خودرو در سالی که گذشت بازار آرامی داشت و همین واردات نصفه و نیمه هم تا حدی قیمت خودرو را کنترل کرد. عرضه‌ مرتب‌تر خودرو از مبدا کارخانه و فروش آزاد مونتاژی‌ها توسط نمایندگی‌ها ولع بازار را تا حدی خواباند.

می‌توان گفت خودرویی مانند 207 در طی سال 1402، 100 میلیون کاهش قیمت داشت، تا ارتقا یافته‌ها وارد شدند و مالکان قیمت 207 را حوالی 700 میلیون تومان تثبیت کردند.

با توجه به تمامی این اتفاقات که سالیان دراز است دوباره و دوباره در حال تکرار هستند، تمامی مسائلی که در پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 1402 بیان کردیم، برای سال 1403 هم صادق هستند. اما فاکتوری که از پیش تاثیرش بر بازار خودرو کمرنگ‌تر خواهد شد، دلار خواهد بود. 

قانون‌گذار تصمیم گیرنده‌ی نهایی قیمت خودرو

در شرایطی هستیم که اگر واردات و عرضه‌ خودرو با جدیت دنبال شود، نگرانی افزایش قیمت ناگهانی را می‌توان از سر بیرون کرد. فروش مستقیم بدون لاتاری از مبدا کارخانه و واردات گسترده‌تر هر دو رفع‌کننده‌ نیاز بازار هستند، اما مساله این‌جاست که:

تصمیم به واردات خودرو کافی نیست، با توجه به شرایط تحریم تنها متحدان ایران فروش انبوه به مقصد ایران را خواهند پذیرفت!

فروش فوری خودروسازان از مبدا کارخانه هم اتفاقی است که اگر بدون افزایش قیمت مصوب پیش بیاید تنها منجر به بالاتر رفتن زیان انباشته خودروسازان خواهد شد. در حالی‌که قیمت‌گذاری هم در دستان سیاست‌گذار کلان است، این گره هم به دستان ایشان باز خواهد شد.

به طور خلاصه، در سال آینده افزایش ملایم قیمت خودرو را خواهیم داشت، افزایشی که به هیچ وجه نصیب سرمایه‌گذاران خرد بازار نخواهد شد. افزایشی که به ریال خواهد بود و خودرو از ارز و بازارهای دیگر پیشی نخواهد گرفت.

دیدگاه کاربران