زیر مجموعه چری؛ آماده فعالیت در روسیه

معرفی سبد محصولات سوئیست

27 خرداد 1403 11:52

شرکت خودروسازی سوئیست (South East) که با نام فوجیان هم شناخته می‌شود، از سال 1995 و با ساخت خودروهای تحت لیسانس میتسوبیشی، آغاز به‌کار نمود. این شرکت در بازار ایران با خودروهای ون دلیکا شناخته می­‌شود.

سوئیست از سال 2006 سعی کرد با تولید مدل‌های مستقل، هویت تازه‌­ای دست و پا کند که البته موفقیتی در پی نداشت. در سال 2021 و با جدایی کامل میتسوبیشی از این شراکت، اوضاع بدتر شد. اما از سال 2022 و آغاز شراکت سوئیست با جتور، این برند زیر چتر گروه چری قرار گرفته است.

با وجود صادرات به کشورهای آسیانه میانه، سوئیست هرگز در بازار روسیه حضور نداشت. البته در یکی دو سال اخیر، تعدادی از سوئیست DX8S با قیمت 2 تا 2.6 میلیون روبل و از طریق غیر رسمی در این کشور عرضه شد. این خودرو را می‌­توان نسخه متفاوتی از جتور X70 یا همان بهمن فیدلیتی محسوب کرد.

اکنون سوئیست تصمیم دارد همچون سایر خودروهای چینی، از فرصت حضور در بازار روسیه بهره‌مند شود و احتمال دارد که گستره فعالیت این شرکت به ایران هم برسد. به گزارش اتو ریویو، فعالیت سوئیست در روسیه از آگوست 2024 آغاز می­‌شود.

سوئیست S09

نخستین محصول یعنی سوئیست S09 چیزی نیست جز نسخه تغییریافته از جتور X90 پلاس که با پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با 197 اسب‌­بخار قدرت یا 2 لیتری توربوشارژ با 200 اسب­‌بخار نیرو عرضه خواهد شد.

خروجی پیشرانه این خودروی 4.9 متری در نسخه محور-جلو از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه و در نسخه چهار چرخ محرک از طریق جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک منتقل خواهد شد. ظاهرا سوئیست قصد دارد نسخه پلاگین-هیبرید این خودرو را نیز در آینده نزدیک عرضه کند.

سوئیست S07 و S06

در ماه نوامبر، سوئیست S07 یا جتور X70 در روسیه معرفی خواهد شد. این خودروی 4.7 متری به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با 197 اسب­بخار قدرت مجهز شده است.

سوئیست S06 یا همان جتور داشنگ هم در اوایل 2025 به روسیه می‌­رود. این خودروی 4.6 متری در سه نسخه درون‌سوز، هیبرید و برقی عرضه خواهد شد. همچون برادر بزرگتر، S06 نیز به صورت چهار چرخ محرک در روسیه به فروش می‌رسد.

سایر خودروهای سوئیست

سوئیست قصد دارد دو سدان با اسامی E07 و E05 را نیز در روسیه عرضه کند. درباره این دو مدل اطلاعات دقیقی نداریم، ولی می‌­توان اطمینان داشت که آنها نیز از میان محصولات چری انتخاب می­‌شوند.

البته سوئیست قصد دارد نسخه بروزرسانی شده از محصول مستقل خود DX5 که در سال 2019 عرضه شد را نیز در آینده نزدیک عرضه کند، اما عرضه شاسی‌بلند میان­‌سایز S08 به آینده نامعلوم موکول شده است.

گذشته از همه این‌ها، اقدام گروه چری یعنی عرضه همزمان سوئیست و جتور در روسیه، تاحدی عجیب است تاحدی که به نظر می­‌رسد به رقابت درون خانوادگی دامن بزند. به یاد داریم که مدتی پیش، برند جتور در روسیه از محصولات فعلی و آینده خود رونمایی کرد تا بر اهمیت بازار روسیه برای خود، تاکید کند. نکته جالب این‌که برخی از این مدل‌ها تا آن زمان حتی در چین هم نمایش داده نشده بود. بنابراین باید منتظر ماند و دید که عملکرد جتور و سوئیست با محصولات یکسان، در بازار روسیه چگونه خواهد بود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران