با وجود آنکه چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان شناخته میشود، بسیاری از خودروسازان چینی در وضعیتی نامطلوب قرار دارند. پس از سقوط زوتی، لیفان به زیر چتر جیلی رفت درحالیکه برلیانس و لوکسژن هم اعلام ورشکستگی کردند. حال شرکت سوئیست هم اوضاع خوبی ندارد و برای سالهای متمادی با کاهش آمار فروش روبروست.
”مدیرعامل سوئیست در کنفرانس خبری که دسامبر 2021 برگزار شد، لوگوی جدید این شرکت و برنامه عرضه سه محصول جدید را اعلام کرده است.“این کمپانی در سال 1995 و با اتحاد فوجیان موتور و چاینا موتور تاسیس شد. بعدها نام شرکت تایوانی یولون هم به میان آمد، اما واگذاری 25 درصد از سهام سوئیست به میتسوبیشی شاید مهمترین اتفاقی بود که در دوران فعالیت این شرکت رخ داده است. سوئیست به عنوان نماینده انحصاری میتسوبیشی در چین، مدلهای لنسر و گالانت را تولید میکرد و ون دلیکا هم توانست مورد توجه مشتریان قرار گیرد. این شرکت در آوریل 2008 توانست قرارداد فروش 5700 دستگاه از این ون چینی را با یک شرکت ایرانی به ثبت برساند.
اما سوئیست نتوانست همگام با خواستههای مشتریان حرکت کند. میتسوبیشی هم در دوران افول خود قرار داشت و نمیتوانست ناجی سوئیست باشد. در سالهای پس از بحران اقتصادی جهانی، اوضاع کمی بهتر شد، اما سوئیست با تنها سه مدل V3 , V5 و V6، بازهم نتوانست از فرصت استفاده کند.
میتسوبیشی در سال 2012 به سراغ گک رفت و با عرضه محصولات موفق همچون اوتلندر و ارائه پشتیبانی فنی به شریک چینی، باعث تغییر وضعیت این شرکت شد. شراکت اسمی میتسوبیشی با سوئیست تا آوریل 2021 ادامه داشت، زمانی که خودروساز ژاپنی رسما سهام خود را به فوژو واگذار کرد.
اکنون که دوران شکوفایی خودروهای شاسیبلند است، سوئیست تنها میتواند به مدلهای DX3 , DX5 و DX7 تکیه کند که از نظر فنی و ظاهری حرف زیادی برای گفتن ندارند. از این سه سوئیست DX3 در بازار کشورمان حضور دارد و زمزمههای ورود سوئیست DX7 نیز شنیده میشود.
اما سوئیست از پای ننشته و قصد دارد دوران جدیدی را آغاز نماید. مدیرعامل این شرکت چِن وانائو در کنفرانس خبری که دسامبر 2021 برگزار شد، لوگوی جدید این شرکت و برنامه عرضه سه محصول جدید را اعلام کرده است.
سوئیست DX9
نخستین محصول جدید، DX9 است که در سال 2019 معرفی شده ولی قرار است در 2022 وارد بازار شود. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای این خودرو به ترتیب 4.87، 1.95، 1.818 و 2.8 اعلام شده که آن را در رده شاسیبلندهای میانسایز قرار میگیرد. سوئیست DX9 به پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ با 245 اسببخار قدرت مجهز است، که البته از برلیانس تامین شده است.
سوئیست A7
سومین محصول یک سدان برقی در کلاس A به نام A7 است، که فعلا در حد کانسپت قرار دارد. سوئیست اعلام نموده که این مدل را روی پلتفرم ماژولار مخصوص خودروهای برقی خواهد ساخت. فاصله محوری این پلتفرم بین 2.65 تا 2.9 متر متغیر بوده و میتواند شعاع حرکتی 400 الی 800 کیلومتر را برای محصولات مختلف فراهم سازد.
سوئیست N7
محصول بعدی یک کراساور کوچک با نام N7 است که در فرم کوپه طراحی شده و چهرهای نسبتا مدرن دارد. تصاویر کابین این مدل در جریان رویداد به نمایش درآمده که در مجموع طرحی قابل قبول است. از مشخصات فنی و ابعاد این مدل خبری منتشر نشده است، اما سوئیست وعده کرده که آن را به تجهیزات مدرن همچون پارک خودکار AVP، سیستم تشخیص چهره و سامانه خودران سطح 2 مجهز سازد.
اما نکات منفی همچنان دیده میشود. مثلاً طراحی سوئیست DX9 جالب توجه نبوده و پیشرانه آن نیز قبلا روی برلیانس V7 نصب شد، که مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت.
حقیقت این است که در بازار پر رقابت امروز، برندهایی چون BYD هم زمان و هزینه زیادی صرف کردند تا محصولات موفقی چون سانگ پلاس را تولید کنند. بدون سرمایهگذاری بر مراکز تحقیق و توسعه و تنها با اتکا به منابع مالی و مونتاژ محصولات شرکتهای دیگر، نمیتوان به موفقیت رسید. هرچند مدیرعامل سوئیست از آینده روشن خبر داده، ولی باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی در انتظار این خودروساز چینی است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : inf.news