• کاهش 126 ميليارد دلاري ارزش بازار تسلا

تبعات خرید توئیتر توسط ایلان ماسک

کاهش 126 میلیارد دلاری ارزش بازار تسلا

9 اردیبهشت 1401 19:15

پس از اعلام خرید توئیتر توسط ایلان ماسک، سهام تسلا با کاهش بیش از 12 درصدی به 876 دلار رسیده و ارزش بازار این برند خودروساز هم به میزان 126 میلیارد دلار کاهش یافته است.

از زمان ابراز تمایل ایلان ماسک به افزایش سهم خود در توئیتر در 4 آوریل، قیمت سهام تسلا به میزان 23 درصد کاهش یافته و ارزش بازار این شرکت نیز 250 میلیارد دلار پایین آمده است.لازم به توضیح است که «ارزش بازار» به مجموع ارزش روز و متعارف سهام یک شرکت سهامی عام گفته می‌شود. این ارزش معادل ارزش روز و جاری یک سهام ضرب در تعداد سهم‌های انتشار یافته توسط یک شرکت خواهد بود.

اما کاهش در قیمت سهام تسلا، احتمالا به این دلیل رخ داده که سهامداران از احتمال فروش سهام توسط ایلان ماسک برای تکمیل معامله 44 میلیارد دلاری خود، نگران شده­‌اند. البته این نگرانی چندان بی­‌مورد نیست چراکه ایلان ماسک درمورد نحوه تامین نقدینگی برای انجام معامله خود، اظهارنظر شفافی نداشته است.

حقیقت این است که از زمان ابراز تمایل ایلان ماسک به افزایش سهم خود در توئیتر در 4 آوریل، قیمت سهام تسلا به میزان 23 درصد کاهش یافته و ارزش بازار این شرکت نیز 250 میلیارد دلار پایین آمده است.

براساس گزارشی که توسط نشریه اقتصادی بلومبرگ منتشر شده، ارزش سهم 17 درصدی ایلان ماسک در شرکت تسلا نیز از 4 آوریل تاکنون با کاهش قیمت 40 میلیارد دلاری روبرو شده است. به عنوان بخشی از معامله با توئیتر، ایلان ماسک تقریبا نیمی از سهام خود در شرکت تسلا را با قیمت 12.5 میلیارد دلار واگذار کرده است.

البته کاهش قیمت تسلا تنها به معاملات ایلان ماسک مربوط نیست چراکه بحران اقتصادی و تورم مداوم، بازار تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این، درحالی‌که بانک مرکزی آمریکا خود را برای افزایش قابل توجه نرخ بهره آماده می­‌سازد، بسیاری از سرمایه‌­گذاران نیز از شرکت‌های بزرگ رویگردان شده‌­اند.

تمام این مسائل، گزارش عملکرد مطلوب تسلا را تحت تاثیر قرار داده و افقی نامعلوم را در برابر دیدگان سهامداران قرار داده است.

اما نکته جالب اینکه قیمت سهام توئیتر نیز با کاهش 3.9 درصدی نسبت به روزی که ایلان ماسک برای خرید آن ابراز تمایل کرد، از 54.2 به 49.68 دلار کاهش یافته است. این مسئله هم از برخی نگرانی­‌های سهامداران توئیتر نسبت به آینده این شرکت خبر می‌­دهد.

دیدگاه کاربران