سهم بازار خودروهای چینی در سه ماهه اول سال 2022، تا پایان ماه مارس، به 42.9 درصد رسید. اکنون این واقعیت که برندهای چینی نزد مصرفکنندگان شناخته شدهاند را نمیتوان پنهان کرد.
”بر اساس گفتههای دبیر کل انجمن خودروهای مسافری چین، خودروسازان چینی طی سالهای اخیر، سهم بیشتری را در بازار خودروهایی با بازه قیمتی 18 تا 37.5 هزار دلار کسب کردند. “در سال 2017، خودروسازانی مانند زوتی، بایک Huansu، هایما و لیفان، بدون نشانهای از ورشکستگی، در حال فعالیت و رشد بودند. حتی کمپانی زوتی با حجم فروش سالانه بیش از 230 هزار دستگاه خودرو، در میان ده برند برتر چین قرار گرفت. اما از سال 2018، روند فروش خودروهای جدید در چین منفی شد و تا سه سال ادامه یافت. همچنین برندهایی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند که سبب شد کل بازار کشور چین افت پیدا کند. سهم بازار برندهای چینی در سالهای 2019 تا 2020، به پایینترین سطح خود رسید.
در میان برندهای خارجی، تویوتا تعدادی خودرو جدید را به بازار فرستاد و فروش ثابتی را به همراه داشت. در بین برندهای چینی ایکسپنگ، نیو، بیوایدی و Li Auto، در بازار خودروهای انرژی نو موفق شدند. در واقع دولت چین اصطلاح وسایل نقلیه انرژی نو (NEVs) را به وجود آورد تا خودروهایی که واجد شرایط دریافت یارانه عمومی هستند (شامل خودروهای برقی، هیبریدی، پلاگینهیبرید و سلول سوختی) را تعیین کند.
کمپانیهای گریتوال و چانگان، تعدادی مدل محبوب را طی سه سال گذشته معرفی کردند و فروش آنها افزایش یافت. در همین موقع، مدل FAW-Hongqi در بازار خودروهای لوکس به افزایش فروش خود ادامه داد. فروش این برند در سال 2021 به بیش از 300 هزار دستگاه رسید و میان 5 رتبه برتر در برندهای لوکس قرار گرفت.
بر اساس گفتههای Cui Dongshu، دبیر کل انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، خودروسازان چینی طی سالهای اخیر، سهم بیشتری را در بازار خودروهایی با بازه قیمتی 18 تا 37.5 هزار دلار کسب کردند. در واقع این محدوده قیمتی شامل مدلهای اصلی شرکتهای سرمایهگذاری مشترک است.
در سه ماهه اول سال 2022، فروش داخلی خودروهای انرژی نو در چین برابر یک میلیون و 257 هزار دستگاه بوده است. فروش خودروهای انرژی نو چینی نیز به 679 هزار دستگاه رسید که بیش از 50 درصد سهم بازار را شامل میشوند. کمپانی BYD در رتبهبندی فروش حتی از تسلا نیز پیشی گرفت. این خودروساز تعداد 282 هزار دستگاه خودرو انرژی نو عرضه کرد.
طبق گزارش موسسه تحقیقاتی Autohome، حجم فروش سالانه خودروهای چینی با حداقل قیمت 30 هزار دلار، در سال 2021 از 900 هزار دستگاه فراتر رفت. در واقع خودروهای انرژی نو چینی با قیمت بیش از 30 هزار دلار، 54 درصد حجم فروش سالانه را به خود اختصاص دادهاند.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : carnewschina.com