• آيتو M5e کراس‌اوري برقي از سرس و هواوي
  • آيتو M5e کراس‌اوري برقي از سرس و هواوي
  • آيتو M5e کراس‌اوري برقي از سرس و هواوي
  • آيتو M5e کراس‌اوري برقي از سرس و هواوي
  • آيتو M5e کراس‌اوري برقي از سرس و هواوي

کراس‌اوری برقی از سرس و هواوی

معرفی آیتو M5 EV

18 شهریور 1401 15:49

عرضه نخستین محصول شرکت آیتو (AITO) یعنی M5 EV، از ششم سپتامبر آغاز شده است. این خبر در جریان کنفرانس مطبوعاتی توسط آقای ریچارد یو مدیر بخش خودروهای هوشمند شرکت هواوی اعلام شد، چراکه هواوی در کنار سرس (Seres)، شرکای اصلی برند آیتو هستند.

آیتو M5e در دو نسخه تک­ موتور یا دو موتور عرضه خواهد شد، که به ترتیب 200 و 365 کیلووات (معادل با 268 و 490 اسب‌­بخار قدرت) در اختیار این خودرو قرار می‌دهد.پیش از این، دو مدل آیتو M5 و آیتو M7 هم از سوی آیتو معرفی شده بود، اما M5 EV به عنوان نخستین محصول کاملاً برقی این برند شناخته می‌شود.

طراحی ظاهری آیتو M5 EV بسیار شبیه به M5 بوده ولی در برخی جزئیات همچون حذف منافذ جلوپنجره، ورودی ذوزنقه‌­ای جریان هوا در پایین سپر و مسیرهای جریان هوا در دو سوی سپر، با نسخه هیبرید تفاوت دارد.

ابعاد بدنه آیتو M5e در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.785، 1.93، 1.62 و 2.88 متر اعلام شده است، که نسبت به آیتو M5، کمی افزایش در فاصله محورها را نشان می‌­دهد و این خودرو را در رده کراس‌اورهای میان­‌سایز قرار می‌­دهد.

آیتو M5 EV کراس‌اوری برقی از سرس و هواوی

آیتو M5 EV در دو نسخه دو­ موتوره چهارچرخ محرک با شعاع حرکتی 552 کیلومتر و تک­ موتوره دیفرانسیل-عقب با شعاع حرکتی 620 کیلومتر عرضه خواهد شد. قیمت این دو مدل براساس اعلام سازنده، به ترتیب 46 هزار و 41,500 دلار تعیین شده است.

نسخه تک ­موتوره، 268 اسب­‌بخار قدرت در اختیار دارد و می‌­تواند ظرف 7.1 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد، ولی این ارقام برای مدل دوموتوره به ترتیب 490 اسب‌­بخار و 4.5 ثانیه اعلام شده است. هر دو نسخه به باتری لیتیوم-فسفات به ظرفیت 80 کیلووات ساعت ساخت کمپانی CATL مجهز شده‌­اند.

آیتو M5 EV کراس‌اوری برقی از سرس و هواوی

علاوه‌براین براساس اعلام آقای یو، آیتو M5 EV به سامانه گشتاور پویا - DATS - نیز مجهز شده است، که مصرف را کاهش و پاسخگویی پدال گاز را افزایش خواهد داد.

در مدل پلاگین-هیبرید آیتو M5، سیستم اطلاعات سرگرمی با رابط کاربری Harmony OS و شبیه‌­ساز صدای پیشرانه و اگزوز توسط هواوی تامین شده بود، که در آیتو M5 EV نیز به کار گرفته شده است.

آیتو M5 EV براساس پلتفرم DriveONE مخصوص خودروهای برقی شکل گرفته و در شش رنگ بدنه و چهار رنگ تریم داخلی، قابل سفارش است. رینگ‌های 19 اینچی برای آیتو M5e درنظر گرفته شده است، ولی امکان سفارش نمونه 20 اینچی هم فراهم خواهد بود.

آیتو M5 EV کراس‌اوری برقی از سرس و هواوی

تنها چند ساعت پس از معرفی M5 EV، آیتو اعلام نمود که بیش از 30 هزار سفارش برای این محصول دریافت کرده است. البته به نظر می‌­رسد که آغاز ثبت سفارش برای این محصول به دو ماه قبل یعنی جولای بازمی­‌گردد. همچنین برخی مشوق­‌های مالی هم برای مشتریان این خودرو در نظر گرفته شده است.

دیدگاه کاربران