• ردبول تيم قهرمان فرمول يک 2022
  • مکس ورشتپن راننده قهرمان فرمول يک 2022

تثبیت قهرمانی با پیروزی ورشتپن در آمریکا

ردبول؛ تیم قهرمان فرمول یک 2022

3 آبان 1401 11:07

تنها یک روز پس از فوت Dietrich Matescjhitz بنیانگذار ردبول، راننده این تیم یعنی مکس ورشتاپن توانست با عبور از سد دو رقیب مهم خود یعنی چارلز لکرک و لوئیس همیلتون، مقام اول گرندپری آمریکا را به دست آورد.

با ثبت سیزدهمین پیروزی ورشتپن در مسابقه فرمول یک 2022، اکنون ردبول مجددا توانسته عنوان قهرمانی تیمی را پس از 8 سال به دست آورد.با کسب 13 پیروزی در یک فصل، اکنون ورشتپن خود را در جایگاهی برابر با مایکل شوماخر و سباستین فتل می‌­بیند.

در دور اول مسابقه، خودروی کارلوس ساینز منحرف شد که راسل در این حادثه مقصر شناخته شده و پنالتی 5 ثانیه‌­ای دریافت کرد. بوتاس راننده آلفارومئو هم در دور 19 دچار حادثه شد.

در دور 21 هم بین خودروی آلپاین به رانندگی فرناندو آلونسو و لنس استرول راننده استون‌مارتین، برخوردی پش آمد که خروج استرول از مسابقه را در پی داشت.

در پایان دور 25، ورشتپن جلوتر از همیلتون و پرز قرار گرفت هرچند که راننده فراری یعنی لکرک به لطف تایرهای جدید توانست پرز را پشت سر بگذارد. لکرک تا جایی پیش رفت که حتی از ورشتپن هم عبور کند ولی در دور 39، راننده آلمانی جایگاه خود را پس گرفت.

ورشتپن کسب پیروزی در گرندپری آمریکا را کاری سخت توضیف کرده است. به نظر او، در ابتدای رقابت همه چیز به خوبی پیش می‌رفت، اما با طولانی شدن زمان پیت‌استاپ، پیروزی کمی دور از دسترس به نظر می‌­رسید. او این پیروزی را به موسس فقید ربول تقدیم کرده است.

ردبول تیم قهرمان فرمول یک 2022

با پیروزی ورشتپن در این رقابت، ردبول مجدداً توانسته عنوان قهرمانی F1 constructors را پس از 8 سال به دست آورد. این عنوان از سال 2014 تاکنون در اختیار تیم مرسدس بود، درحالی‌که ردبول در فاصله سال‌های 2010 تا 2013 این عنوان را در دست داشت. یکی از مهمترین عوامل موفقیت مرسدس در سال‌های گذشته، به‌کارگیری پیشرانه­‌های توربو-هیبرید بوده است.

ورشتپن؛ راننده قهرمان فرمول یک 2022

مکس ورشتپن درحالی دومین قهرمانی پیاپی خود در مسابقات فرمول یک را به دست آورده که این بار دیگر هیچ حرف و سخنی درباره نتیجه، در میان نیست.

این پیروزی در گرندپری ژاپن و در پیست سوزوکا با هوای بارانی، زمین خیس و دید محدود به دست آمد. درواقع اوضاع به قدری بد بود که در شروع دور سوم تمام رانندگان برای تعویض تایر به پیت استاپ رفتند ولی مدتی بعد پرچم قرمز به علامت شرایط اضطراری، بالا رفت. رقابت با تاخیر دو ساعته و در ساعت 4.15 به وقت محلی، از سر گرفته شد.

با ورود به دور بیست و هشتم از مجموع 53 دور مسابقه، نتیجه تقریبا مشخص شده بود. پس از 30 دقیقه تلاش، ورشتپن توانست فاصله خود با چارلز لکرک، راننده تیم فراری را به 27 ثانیه افزایش دهد. راننده دیگر ردبول یعنی پرز هم که تا دو دقیقه مانده به پایان مسابقه در تعقیب لکرک بود، با نهایت تلاش موفق شد خود را به جایگاه دوم برساند.

البته با پایان دور بیست و هشتم نیز قهرمانی ورشتپن قطعی نشده بود، ولی تایید امتیازات توسط FIA و البته پنالتی 5 ثانیه­‌ای چارلز لکرک، نتیجه را نهایی کرد.

مکس ورشتپن راننده قهرمان فرمول یک 2022

راننده 25 ساله تیم ردبول با ثبت 12 پیروزی در 18 مسابقه، یکی از بهترین عملکردهای خود را به معرض نمایش گذاشته است. البته او برای شکست رکورد مشترک مایکل شوماخر و سباستین فتل با 13 پیروزی در یک فصل، هنوز باید تلاش کند.

کریستین هورنر مدیر تیم ردبول، عملکرد ورشتپن را تحسین کرده و کسب چهاردهمین پیروزی در طول یک فصل را رکوردی در کارنامه این تیم دانسته است. وی به برخی مشکلات در دو مسابقه اول اشاره نموده که با تلاش ورشتپن و سایر اعضای تیم، مرتفع شده است. آدرین نووی سرپرست فنی تیم ردبول هم عملکرد ورشتپن را عالی توصیف می­‌کند.

نخستین قهرمانی ورشتپن پس از نبردی احساسی میان او و قهرمان هفت دوره مسابقات یعنی لوئیس همیلتون به عنوان راننده مرسدس‌بنز، به دست آمد. تاخیری که به واسطه اعزام خودروی ایمنی پیش آمد، باعث شد ورشتپن در آخرین دور از همیلتون سبقت بگیرد و یکی از رویدادهای جنجانی ورزش جهان در ابوظبی اتفاق بیافتد.

ورشتپن نخستین پیروزی خود را احساسی و دومی را «زیبا» توصیف کرده و این فصل را بسیار ویژه دانسته است. او که از 17 سالگی وارد مسابقات فرمول یک شده، در سال 2021 لقب موفق‌ترین راننده مسابقات را به دست آورد.

مکس ورشتپن راننده قهرمان فرمول یک 2022

راننده اهل آلمان کار خود در مسابقات مجارستان، بلژیک و ایتالیا را به ترتیب از جایگاه دهم، چهاردهم و هفتم آغاز کرد ولی موفق به کسب پیروزی شد. او همچنین در تمام دورهای مسابقات به جزء دو دور، در میان سه نفر برتر قرار داشته است.

ردبول توانست ضمن پایبندی به قوانین جدید مسابقات، خودرویی با ویژگی‌های چشمگیر را وارد رقابت کند. از سوی دیگر، مسائلی همچون اشتباهات استراتژیک، ایرادات فنی (مشکلات تایرهای جلو) و خطای انسانی، باعث شد رقیب اصلی او یعنی چارلز لکرک از تیم فراری، به کسب مقام سوم رضایت دهد.

راننده باسابقه استون‌مارتین یعنی سباستین فتل هم در آخرین مسابقه حرفه‌­ای خود، توانست امتیازاتی را برای تیم کسب کند. وی در حالی از پیست مورد علاقه خود خداحافظی کرد که عنوان افتخاری «راننده برتر مسابقه» را دریافت نمود.

دیدگاه کاربران