مرسدس بنز C111 هرگز نتوانست از مقام یک خودروی آزمایشی بالاتر برود، اما طراحی آیرودینامیک، درهای گالوینگ و فرم خاص کاپوت با نشان مرسدس بر دماغه آن، این خودروی نارنجی را به یکی از نمونههای به یادماندنی دهه 70 میلادی تبدیل کرد. اکنون متخصصان مرسدس بنز در مرکز طراحی کالیفرنیا، خودرویی به نام ویژن 11-1 (Vision One-Eleven) را برای گرامیداشت خاطره C111 طراحی کردهاند.
علیرغم ویژگیهای جالب ویژن 11-1، به نظر نمیرسد که ارادهای در مرسدس بنز برای تولید این خودرو وجود داشته باشد، اما میتوان اطمینان داشت که برخی ویژگیهای ظاهری و فنی این خودرو را در محصولات آینده مرسدس بنز مشاهده کنیم.
طراحی مرسدس بنز ویژن 11-1
برخلاف C111 که در تیراژ 15 دستگاه و برای آزمایش عملکرد پیشرانههای مختلف تولید شد، ویژن 11-1 بیشتر با تمرکز بر طراحی ظاهری شکل گرفته است. درهای گالوینگ ویژن11-1 میتواند یادآور 300SL مدل 1954 هم باشد، ضمن اینکه فرم بیضوی جلو و عقب بدنه، چراغهای دایرهای عقب و هواکش دوتایی کاپوت به رنگ مشکی، بازهم C111 را به خاطر میآورد. البته به لطف بهرهمندی از زبان طراحی EQ، فرم سقف ویژن11-1 از خطوط شکسته C111 فاصله گرفته است، ضمن اینکه با نصب مواردی شامل دیفیوزر عقب و مسیر جانبی جریان هوا، اهمیت طراحان به آیرودینامیک بدنه هم قابل مشاهده است.
ویژن 11-1 با ارتفاع کلی 1.16 متر، تنها 5 سانتیمتر از C111 بلندتر است. این ویژگی به لطف فناوری پیشرفته مرسدس بنز ممکن شده است، چراکه به علت محدودیتهای فنی، نمیتوان خودروهای برقی را با ارتفاع کم طراحی کرد.
مشخصات فنی مرسدس بنز ویژن 11-1
موتورهای الکتریکی شار-محوری که توسط یکی از زیرمجموعههای مرسدس بنز به نام یاسا (YASA) طراحی شده، وزن کمتر، فشردگی بیشتر و نیروی بالاتری نسبت به موتورهای شعاعی ارائه کرده است. به لطف این موارد، هریک از 4 پیشرانه خودرو در فاصله نزدیکتری نسبت به چرخها نصب شده است، تا در مجموع 1300 اسببخار قدرت در اختیار ویژن 11-1 قرار گیرد. البته این اعداد هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است.
کابین و امکانات مرسدس بنز ویژن 11-1
به لطف ابعاد کوچک موتورها، فضای کابین ویژن 11-1 جادارتر از سوپراسپرتهای امروزی طراحی شده است. به لطف استفاده از ترکیب رنگهای نقرهای، نارنجی و سفید، حال و هوای دهه 1970 میلادی برای سرنشینان تداعی میشود. صندلیها همچون خودروهای فرمول یک در ارتفاع پایین نصب شده است، تا پای سرنشینان در موقعیت بالاتری قرار بگیرد. به لطف مساحت بزرگ شیشه سقف و پنجرههای جانبی و همچنین عرض کم داشبورد، فضایی بسیار دلباز ایجاد شده است.
در حالت تئوری، کابین ویژن 11-1 برمبنای فناوری واقعیت افزوده طراحی شده، هرچند که تعدادی دکمه برای تنظیمات مسیریاب و سیستم اطلاعات سرگرمی نیز دیده میشود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com