• اشکودا سوپرب 2024

نسل جدید با طراحی محافظه‌کارانه

معرفی اشکودا سوپرب استیشن واگن مدل 2024

15 آبان 1402 19:00

از زمان قرارگیری اشکودا در زیر چتر گروه فولکس واگن، محصولات این شرکت به عنوان گزینه­‌ای قابل توجه در برابر همتایان آلمانی مطرح بوده است. اکنون  اشکودا سوپرب 2024 معرفی شده، محصول پرچمدار برند اهل چک که از سال 2001 تاکنون به صورت مستمر و در سه نسل تولید شده است.

نسل جدید اشکودا سوپرب در نسخه‌های واگن و لیفت‌بک عرضه می‌شود. نسل چهارم هم­پوشانی کمتری با فولکس‌واگن پاسات خواهد داشت، زیرا نسل جدید این خودروی آلمانی فقط به‌ فرم استیشن تولید می‌شود. از بابت اوپل اینسیگنیا، فورد موندئو و رنو تالیسمان هم جای نگرانی وجود ندارد زیرا همه آن‌ها از خط تولید کنار رفته‌اند و اشکودا سوپرب در اروپا فقط باید با پژو 508، مزدا 6 و تویوتا کمری رقابت کند.

طراحی اشکودا سوپرب استیشن واگن 2024

هرچند اشکودا سوپرب 2024 به‌عنوان نسل جدید معرفی شده است، اما طراحی بیرونی آن را می­‌توان تکاملی از مدل قبلی و یک فیس‌لیفت به شمار آورد.

فاصله بین محورها بدون تغییر و برابر با 2.841 متر باقیمانده، اما عرض بدنه 15 میلیمتر کاهش یافته است. طول و ارتفاع هم در مقایسه با مدل قبلی به ترتیب 43 و 12 میلیمتر در نسخه سدان و 40 و 5 میلیمتر در نسخه استیشن‌واگن افزایش نشان می‌­دهد.

همین تغییر جزئی در ابعاد، افزایش فضای بالای سر سرنشینان در ردیف جلو و عقب را به ارمغان آورده است، در حالی که فضای محفظه بار نسخه‌­های سدان و استیشن واگن نیز به ترتیب 20 و 30 واحد بیشتر شده و به 645 و 690 لیتر می­‌رسد.

با وجود عدم تغییر اساسی در طراحی ، ضریب درگ بدنه در نسخه‌­های سدان و استیشن واگن به ترتیب 10 و 15 درصد کاهش یافته و به 0.23 و 0.25 رسیده است.

بدنه اشکودا سوپرب 2024 بر رینگ‌های 16 تا 19 اینچی استوار شده، ضمن ‌این‌که از 8 رنگ قابل سفارش برای بدنه، شش مورد شامل سفید Purity، زرد Ice Tea، آبی Cobalt، مشکی Ebony، قرمز Carmine و نقره‌­ای Pebble، برای مدل 2024 طراحی شده است.

کابین و امکانات اشکودا سوپرب استیشن واگن 2024

برخلاف طراحی ظاهری، کابین اشکودا سوپرب 2024، نونوار شده و کنترل‌های سنتی را تاحدی کنار گذاشته است. بسته به تریم، نمایشگر 10 یا 13 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شود، در حالی‌که پشت آمپر دیجیتالی 10 اینچی استاندارد خواهد بود. برای اولین بار، نمایشگر مجازی روی شیشه (هداپ) را هم می­توان سفارش داد.

روی کنسول میانی، سه کلید دوار با نمایشگر 1.25 اینچی تعبیه شده که اشکودا از آنها با عنوان Smart Dials یا کنترلرهای هوشمند یاد می­‌کند. چهار مورد از وظایف شامل گرمکن و تهویه صندلی‌ها، تنظیم دمای کابین، حالت رانندگی، صدای سیستم صوتی، سرعت و جهت پرتاب باد را می‌­توان برای این کلیدها تعریف کرد. تعدادی دکمه عادی نیز برای گرمکن شیشه عقب، تهویه مطبوع خودکار و غیره تنظیم شده است. اهرم تعویض دنده هم روی ستون فرمان قرار دارد.

به سنت همیشگی اشکودا، در سوپرب 2024 هم با طیف گسترده‌ای از وسایل کاربردی و خلاقانه مواجه هستیم، که تعداد آن‌ها به 28 مورد می‌­رسد. از میان آن‌ها می­‌توان به کاردک یخ‌زدایی، چتر داخل در راننده، گیره قبض پارکینگ روی شیشه جلو، شوینده دوربین عقب و درگاه USB روی آیینه میانی برای اتصال دوربین ثبت وقایع، اشاره کرد.

فناوری پیشرفته چراغ‌های LED جلو با چیدمان ماتریکسی و 40 درصد نور بیشتر، کمک‌فنرهای تطبیقی، سیستم صوتی Canton با ۱۴ بلندگو، ماساژور صندلی‌های جلو و طرح جدید روکش چرم صندلی‌ها ، از دیگر ویژگی‌های جدید سوپرب 2024 به شمار می­‌آید.

مشخصات فنی اشکودا سوپرب استیشن واگن 2024

پیشرانه‌های ارائه شده برای اشکودا سوپرب 2024 از نمونه 1.5 لیتری بنزینی هیبرید-خفیف آغاز می‌شود، که 150 اسب‌بخار قدرت را به محور جلو انتقال می­‌دهد. گزینه بعدی پیشرانه 2 لیتری در دو سطح قدرت 204 و 265 اسب‌بخار است، که دومی در آینده نزدیک با سامانه چهارچرخ محرک تولید خواهد شد.

تنها گزینه دیزل، پیشرانه 2 لیتری در دو سطح قدرت 150 یا 193 اسب‌بخار با انتقال قدرت به محور جلو و هر دو محور است. کلیه نسخه‌­های اشکودا سوپرب 2024 به گیربکس هفت سرعته دوکلاچه خودکار مجهز شده است.

اشکودا برای نسخه استیشن سوپرب 2024 یک پیشرانه پلاگین‌-هیبرید در نظر گرفته است، که از پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی و یک موتور برقی با مجموع 204 اسب‌بخار قدرت تشکیل شده و خروجی را از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه به محور جلو انتقال می‌­دهد.

مجموعه باتری 25.7 کیلووات نیروی لازم برای پیمایش صد کیلومتر را فراهم می­‌کند. با اتصال به جریان سریع 50 کیلووات، ذخیره باتری ظرف 25 دقیقه از صفر تا 80 درصد افزایش می­‌یابد. این سامانه به قابلیت بازیابی نیروی ترمز هم مجهز شده است.

اشکودا سوپرب 2024 برخلاف گذشته در اسلواکی و در کنار پاسات استیشن تولید می‌شود.

برنامه تولید اشکودا سوپرب استیشن واگن 2024

خط تولید سوپرب از Kvasiny جمهوری چک، به Bratislava اسلوواکی منتقل شده است. این خط مونتاژ با فولکس‌واگن پاسات واریانت ۲۰۲۴ مشترک است. احتمالا این آخرین نسلی است که با موتور احتراقی تولید می‌شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران