فورد ماستنگ GTD مدل 2025 به عنوان نسخه جادهای از خودروی مسابقهای GT3 رونمایی شده است. نام این نسخه از فورد ماستنگ از مسابقات IMSA GTD گرفته شده است، که ماستنگ GT3 در آن شرکت دارد.
گرگ گوودال از مهندسین ارشد فورد، هدف از طراحی GTD را ساخت خودرویی بسیار سریع با قابلیت ثبت رکورد زیر 7 دقیقه در نوربورگ رینگ اعلام کرده است.
مشخصات فنی فورد ماستنگ GTD
برخلاف شایعات، فورد ماستنگ GTD یک خودروی موتور-وسط نیست، بلکه پیشرانه 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ در زیر کاپوت آن نصب شده است. رقم دقیق خروجی این پیشرانه اعلام نشده است، اما ظاهرا فورد بیش از 800 اسببخار قدرت را هدف قرار داده است، تا به ساخت نیرومندترین ماستنگ تولیدی جادهای تاریخ منجر شود. این پیشرانه با قابلیت دورگیری بالاتر از 7.500 دور بر دقیقه، سیستم اگزوز تیتانیومی با سوپاپ فعال را نیز به همراه دارد.
638281478171312544.jpg)
گیربکس فورد ماستنگ GTD به عقب منتقل شده است، تا تقسیم وزنی نزدیک به 50-50 حاصل شود. این جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه ترنس اکسل، نیروی پیشرانه را از طریق میلگاردان فیبر کربنی دریافت میکند. فورد برای این نسخه از ماستنگ، سامانه کنترل کشش متغیر را طراحی نموده است، که در حالت رانندگی پیست (Track)، خروجی پیشرانه و میزان دخالت کنترل کشش را تغییر میدهد، تا راننده خودرو بتوانند مطابق با تواناییهای خود، از قابلیتهای ماستنگ GTD لذت ببرد.
تعلیق نیمه فعال فورد ماستنگ GTD با کمکفنرهای تطبیقی سوپاپدار، ارتفاع خودرو و میزان نوسان فنرها را تنظیم میکند به نحوی که در حالت پیست، ارتفاع خودرو را 40 میلیمتر کاهش میدهد.
طراحی فورد ماستنگ GTD
بسیاری از قطعات بدنه فورد ماستنگ GTD همچون ورودی هوای جلو، کاپوت، رکابهای جانبی، گلگیرها، سقف، در صندوق و دیفیوزر عقب، از فیبرکربن ساخته شده است. بنابر سفارش مشتری، قطعات نمای جلو و عقب هم از کربن ساخته میشود. علاوهبراین، خریداران میتوانند پکیج آیرودینامیک را سفارش دهند که فلاپهای جلو با کنترل هیدرولیکی، سینی زیر از جنس فیبر کربن و باله عقب فعال را نیز به همراه دارد. مشتریان فورد ماستنگ GTD هیچگونه محدودیتی در انتخاب رنگ بدنه ندارند.
638281478469147014.jpg)
فورد ماستنگ GTD از تایرهای به ضخامت 325 و 345 میلیمتر در محورهای جلو و عقب بهرهمند شده است، که رینگهای 20 اینچی آلومینیومی فورجکاری را در بر میگیرند. البته رینگهای منیزیومی با پرههای Y شکل مشابه با GT3 هم قابل سفارش است، درحالیکه ترمزهای کربن سرامیک ساخت برمبو، به صورت استاندارد ارائه شده.
در فورد ماستنگ GTD از محفظه بار خبری نیست، چراکه کمکفنرهای سیستم پوشراد، سامانه کنترل هیدرولیک و سیستم خنککننده ترنساکسل، در این قسمت نصب شده است. یک ورودیهای هوا نیز در پایین شیشه عقب قرار گرفته تا دمای این بخش را کاهش دهد.
کابین و امکانات فورد ماستنگ GTD
کابین فورد ماستنگ GTD با ترکیبی از جیر Miko، چرم و فیبر کربن تزئین شده است. صندلیهای ریکارو در ردیف جلو دیده میشود، درحالیکه از صندلی عقب خبری نیست. در صورت سفارش مشتری، مجموعه قطعات تیتانیومی شامل پدالهای تعویض دنده، شیفتر دوار روی کنسول و پلاک شماره ساخت، قابل ارائه خواهد بود.
تیتانیوم مورد استفاده برای ساخت این مجموعه از قطعات مستعمل جنگنده Lockheed Martin F-22 تامین شده است، درحالیکه این قطعات به روش پرینت سه بعدی ساخته میشوند.
638281479249754335.jpg)
قیمت و برنامه تولید فورد ماستنگ GTD
پس از مونتاژ قطعات بدنه ماستانگ GTD در کارخانه Flat Rock و البته نصب پیشرانه در Dearborn Engine ، مونتاژ نهایی توسط Multimatic انجام خواهد شد.
فورد ماستنگ GTD مدل 2025 از اواخر 2024 یا اوایل 2025 با قیمت پایه 300 هزار دلار به فروش میرسد. البته همچون فورد GT، متقاضیان این خودرو هم در طی روند خاصی انتخاب خواهند شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com