مروری بر سالی که گذشت

گزارش سالانه باما 1401

13 شهریور 1402 13:50
  • نگاهی به بازار خودرو ایران

    نگاهی به بازار خودرو ایران

    در این گزارش مستند، نگاهی به بازار خودرو ایران از منظر «باما» انداخته‌ایم. تمرکز ما بر بازار، داده‌های جالبی از رفتار مخاطبین این صنعت در اختیارمان قرار داده است که بی‌تردید، به خوانندگان این گزارش نیز دید جامع‌تری نسبت به وضعیت این بازار و علایق و گرایش مردم ایران ارائه خواهد داد.

  • تولید 1.5 میلیون خودرو

    تولید 1.5 میلیون خودرو

    در سال 1401 بیش از یک میلیون و 494 هزار خودرو به تولید رسید که از این تعداد، حدود 146 هزار دستگاه، در خطوط تولید خودروسازان خصوصی ساخته شده. به عبارت بهتر، سهم شرکت‌های خصوصی‌ در مجموع تولید سال 1401 تنها 9.9 درصد بوده است.

  • آزادشدن واردات خودرو

    آزادشدن واردات خودرو

    در سال 1401 بالاخره طلسم واردات شکسته شد و اجازه «واردات مشروط» به خودروسازان خصوصی، دولتی و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، داده شد. اما در عمل، فرآیند تامین ارز، ثبت سفارش، دریافت مجوزهای استاندارد و چگونگی ترخیص خودروهای وارداتی، آنقدر پیچ در پیچ و طولانی شد که در نهایت، هیچ خودرویی نتوانست از گمرکات کشورمان ترخیص شود. بنابراین واردات خودرو در سال 1401 انجام گردید اما عملا خودرویی به‌دست خریداران نرسید.

  • سالی پر از پیچ و خم برای بازار خودرو

    سالی پر از پیچ و خم برای بازار خودرو

    سال 1401 نیز مانند هر سال دیگری، مملو از اتفاقات خوب و بد برای بازار خودرو بود. در نیمه اول سال، قیمت‌گذاری دستوری، همچنان مهم‌ترین دغدغه خودروسازان شده بود. دولت‌مردان نیز که از یک طرف، زیان انباشته خودروسازان بزرگ را می‌دیدند و از طرف دیگر، نمی‌خواستند با آزادسازی قیمت‌ها، وضعیت اقتصادی کشور را پیچیده‌تر کنند، ترفند جدیدی به نام عرضه خودرو در بورس کالا را ایجاد کردند.

    در نیمه دوم سال، شاهد اتفاقات دیگری بودیم؛ نرخ ارز و به خصوص دلار، تا جایی که توانست، خودش را بالا کشید و رکوردهای تاریخی ثبت کرد. از طرف دیگر، خودروسازان که به عرضه در بورس کالا تمایل پیدا کرده بودند، ناگهان با مانع جدیدی به نام «شورای رقابت» مواجه شدند و سپس، سازوکار فروش خودروهای سواری، از بورس به سامانه یکپارچه تغییر کرد.

  • بیشترین تقاضا برای گروه بهمن

    بیشترین تقاضا برای گروه بهمن

    در سال 1401 بیش از 60 هزار خودرو سبک و سنگین، از طریق بورس کالا عرضه شد که از میان آنها، محصولات گروه بهمن، بیشترین تقاضای خرید را داشتند.

  • بیشترین اختلاف قیمت برای پژو پارس

    بیشترین اختلاف قیمت برای پژو پارس

    پژو پارس، یکی از محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو در سال 1401 بود. این خودرو در تاریخ 24 دی‌ماه 1401 توانست بیشترین اختلاف را میان «قیمت کارخانه» و «قیمت بازار» را برای خودش ثبت کند. بنابراین هر کسی‌که نامش در قرعه‌کشی این محصول انتخاب می‌شد، از سود 2 برابری بهره می‌برد.

  • وقتی اقتصادی هم لوکس است

    وقتی اقتصادی هم لوکس است

    با توجه به قیمت بازاری خودروها در فروردین‌ماه 1401 و مقایسه آن با قیمت بازاری خودروها در اسفندماه 1401، سه خودروی رنو ساندرو، هیوندای النترا مونتاژی و ب‌ام‌و 730Li، به ترتیب در میان خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی، بیشترین اختلاف قیمت را ثبت کرده‌اند. 

  • عرضه خودروهایی با پلتفرم مشترک

    عرضه خودروهایی با پلتفرم مشترک

    در سال 1401 برخی از خودروسازان دولتی و خصوصی کشورمان، تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه و طراحی پلتفرم ملی مشترک، امضا کردند که یکی از بندهای آن، عرضه خودروهایی است که پلتفرم یکسان داشته باشند. در همین راستا، شرکت زامیاد، دست به معرفی پیکاپ زاگرس زد؛ محصولی که برپایه پلتفرم Foday Lion F22 ساخته شده است. نکته جالب توجه اینجاست که پیکاپ زاگرس، از همان پلتفرمی بهره گرفته که شرکت مکث موتور، پیکاپ کلوت را با آن عرضه کرده است.

  • هر 12 روز، یک خودروی جدید

    هر 12 روز، یک خودروی جدید

    در سال 1401 شرکت‌های خصوصی و دولتی کشورمان، مجموعا 30 محصول جدید را به بازار کشورمان معرفی کردند؛ محصولاتی که برخی از آنها، هنوز به مرحله تولیدانبوه نرسیده‌اند.

  • لاماری در صدر جستجوی کاربران

    لاماری در صدر جستجوی کاربران

    در حالیکه تا در سال 1400، دو محصول جذاب گروه بهمن موتور، یعنی دیگنیتی و فیدلیتی، توجهات مشتریان بازار خودرو را به خودشان جذب کرده بودند اما در سال 1401 نوبت به لاماری رسید تا صدرنشین جستجوهای کاربران شود. لاماری، برند تجاری جدیدی است که توسط شرکت «آرین پارس موتور» تاسیس شده و نخستین محصولش نیز، خودروی جنجالی لاماری ایما بود.

  • پر بازدیدترین چینی سال

    پر بازدیدترین چینی سال

    چهار سال پس از عرضه تیگو 7 در بازار ایران، شرکت مدیران خودرو از اواخر سال 1400 عرضه نسل جدید این کراس‌اور محبوب را در بازار کشورمان آغاز کرد؛ همان محصولی که با نام TIGGO 7 PRO شناخته می‌شود و البته نه با لوگوی چری، بلکه تحت برند «فونیکس» تحویل مشتریان ایرانی شده است.

  • پر بازدیدترین پیکاپ سال

    پر بازدیدترین پیکاپ سال

    تا قبل از آمدن KMC T8 به بازار ایران، خودروسازان کشورمان، عرضه انبوه پیکاپ‌های توربوشارژ چینی را «ریسک بزرگ» می‌پنداشتند. اما کرمان موتور، این ریسک را پذیرفت و البته موفق هم شد. با اینکه پیکاپ T8 از اواخر سال 1399 به جاده‌های ایران قدم گذاشت اما حتی دو سال پس از عرضه، یعنی در سال 1401 نیز همچنان برای کاربرانی که به دنبال پیکاپ هستند، محبوب و جذاب بوده است.

  • افزایش 25 درصدی همراهان باما

    افزایش 25 درصدی همراهان باما

    در سال 1401 بیش از 39 میلیون کاربر در پلتفرم باما حضور داشتند که در مقایسه با سال 1400، رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

  • افزایش بازدید آگهی ها

    افزایش بازدید آگهی ها

    در سالی که گذشت، صفحات آگهی باما، بیش از 55 میلیون بازدید را ثبت کرده‌اند که در مقایسه با سال 1400، بیانگر افزایش 58 درصدی «تعداد بازدید از صفحات آگهی» است.

  • محبوب ترین کلاس خودرویی

    محبوب ترین کلاس خودرویی

    با اینکه تعداد خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند موجود در بازار کشورمان، رو به افزایش است اما در سال 1401، این سدان‌ها بودند که بیشترین توجه کاربران باما را به خود جلب کردند. بعد از سدان‌ها، خودروهای شاسی‌بلند در رده دوم قرار دارند و بعد از آنها نیز خودروهای هاچبک، سومین کلاس خودرویی محبوب «باما» هستند.

  • محبوب‌ترین رنگ بازار

    محبوب‌ترین رنگ بازار

    با اینکه رنگ سفید، همچنان محبوب‌ترین رنگ خودرو در سال 1401 بود اما در برخی استان‌ها، این داستان کاملا فرق دارد. البرز، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و هرمزگان، ازجمله استان‌هایی هستند که رنگ مشکی از سفید، محبوب‌تر است.

  • افزایش بازدید اقساطی‌ها

    افزایش بازدید اقساطی‌ها

    باتوجه به روند رو به رشد قیمت خودروهای صفر، حالا توجه کاربران به آگهی‌های اقساطی باما، بیش از پیش افزایش یافته است. در سالی که گذشت، میزان بازدید این نوع از آگهی‌ها، بیش از 392 درصد بیشتر از سال 1400 بود. 

  • اعتماد بیشتر برای احراز شدگان

    اعتماد بیشتر برای احراز شدگان

    احراز هویت، نه تنها برای خریداران، بلکه برای فروشندگان نیز نتیجه بسیار بهتری را به ارمغان می‌آورد. در سالی که گذشت، آگهی کاربرانی که احراز هویت را انجام داده بودند، هم بازدید بیشتر و هم تماس بیشتری نسبت به سایر آگهی‌ها داشتند.

  • انتشار پر بازدیدترین اخبار

    انتشار پر بازدیدترین اخبار

    در سالی که گذشت، بیش از چهار هزار خبر در پلتفرم باما منتشر شد که از میان آنها، خبر مربوط به ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو، رکورد پربازدیدترین خبر سال 1401 را ثبت کرد.

  • جام جهانی و بازار خودرو

    جام جهانی و بازار خودرو

    رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2022، که از تاریخ 29 آبان‌ماه تا 27 آذرماه 1401 برگزار گردید، نه تنها بر زندگی روزمره مردم جامعه، بلکه حتی بر بازار خودرو نیز تاثیرگذار بود.

  • تاثیر بازی های تیم ملی

    تاثیر بازی های تیم ملی

    در جریان بازی‌های جام جهانی فوتبال 2022، تیم ملی کشورمان، سه بار به میدان رفت که در هر سه‌بار، تغییرات محسوسی در میزان ترافیک ورودی باما رخ داد. نخستین حریف ایران، تیم انگلستان بود که در نهایت، پیروز میدان شد. در بازی ایران و انگلستان، رکوردهای زیادی ثبت گردید، مانند بیشترین گل خورده در یک مسابقه، بیشترین گل زده در مسابقه اول برای یک تیم و بیشترین افت ترافیک در پلتفرم باما ! 

  • نوسان آگهی ها در پاییز

    نوسان آگهی ها در پاییز

    در پاییز سال 1401 و تنها به فاصله یکماه، دو اتفاق جالب برای آگهی‌ها رخ داد؛ در حالیکه در اولین ماه پاییز، شاهد «کمترین میزان ثبت آگهی» بودیم اما در دومین ماه پاییز، رکورد بازدیدها شکسته شد و شاهد «بیشترین بازدید از صفحات آگهی» بودیم.

  • پر تکرارترین‌ها در نوار جستجوی باما

    پر تکرارترین‌ها در نوار جستجوی باما

    سازوکار جدید و نوآورانه نوار جستجوی باما، علاوه بر اینکه از اتلاف وقت کاربران جلوگیری می‌کند، باعث شده تا کاربران، به‌راحتی بتوانند به خودروی موردنظرشان دسترسی داشته باشند. پژو پارس، دنا پلاس و پژو 207، سه خودرویی هستند که کاربران باما، بیشترین جستجو را برای آنها انجام داده‌اند.

  • بازار آگهی‌ها در دست ایرانی‌ها

    بازار آگهی‌ها در دست ایرانی‌ها

    خودروهای ایرانی، به دلیل بیشتر بودن میزان تولید و عرضه آنها به بازار، همچنان بیشترین سهم از آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از ایرانی‌ها، خودروهای چینی در رده دوم و نهایتا خودروهای ژاپنی نیز در جایگاه سوم هستند.

  • محبوب کلاسیک بازها

    محبوب کلاسیک بازها

    در سالی که گذشت، خودروهای مرسدس بنز، بیش از یک‌سوم بازدید آگهی‌های کلاسیک را به خودشان اختصاص دادند.

  • رقابت لوکس‌های آلمانی در باما

    رقابت لوکس‌های آلمانی در باما

    در سالی که گذشت، میزان استقبال از خودروهای BMW بیشتر از BENZ بود؛ طوریکه آگهی‌های ب‌ام‌و، هم بازدید و هم کاربر بیشتری نسبت به آگهی‌های مرسدس‌بنز داشتند.

  • نمایشگاه‌داران خوش‌سابقه در باما

    نمایشگاه‌داران خوش‌سابقه در باما

    در سالی که گذشت، بیش از 135 هزار آگهی توسط نمایشگاه‌داران خودرو ثبت شد. همچنین جالب است بدانید که بیش از 1000 نمایشگاه خودرو با سابقه همکاری حداقل 5 ساله، در پلتفرم باما فعالیت می‌کنند.

  • فعالین حوزه خرید و فروش در پلتفرم باما

    فعالین حوزه خرید و فروش در پلتفرم باما

    پلتفرم باما، همواره بر بازار تخصصی وسایل نقلیه مخصوصا خودرو متمرکز بوده است؛ بازاری که به واسطه کاهش هر ساله ارزش پول ملی کشورمان، شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد. خودروهایی گران‌تر از ارزش مصرفی‌شان و مشتریانی که نه برای لذت از یک خودروی روز، بلکه برای حفظ ارزش پول به سمت این خودروها می‌روند.

    امیدواریم بزودی شاهد این باشیم که این بازار آن چنان رشد کند که از حمایت‌های مخرب رها شود و خودش مستقل، سربلند و پویا به حیاتش ادامه دهد. جهان امروز نشان داده رقابت آزاد رمز رضایت مشتری است و وجود پلتفرم باما، یکی از ابزار این رقابت.

    . گزارش سالانه باما در سال 1400
    . دانلود گزارش سالانه باما در سال 1401

دیدگاه کاربران