سالی با اتفاقات خوب!

گزارش سالانه باما 1400

2 شهریور 1401 08:00
  • نگاهی به بازار خودرو ایران

    نگاهی به بازار خودرو ایران

    در این گزارش مستند، نگاهی به بازار خودروی ایران از منظر آمار باما انداخته‌ایم. تمرکز ما بر بازار، داده‌های جالبی از رفتار مخاطبین این صنعت در اختیارمان قرار داده است که بی‌تردید به خوانندگان این گزارش نیز دید جامع‌تری نسبت به وضعیت این بازار و علایق و گرایش مردم ایران در سال 1400 ارائه خواهد داد.

  • بازارهای بزرگ جهان در سال گذشته

    بازارهای بزرگ جهان در سال گذشته

    در سالی که گذشت، چین بزرگترین بازار خودروی نو در جهان بود طوری که چینی‌ها، 26 میلیون معامله خودرو نو و 17 میلیون معامله خودروی کارکرده را ثبت نمودند.

    اما اگر از شرق به غرب برویم، می‌‌بینیم که ایالات متحده همچنان بزرگترین بازار معاملات خودرو در جهان را در اختیار دارد. آمریکایی‌ها در سال گذشته، بیش از 14.5 میلیون معامله خودروی نو و 39 میلیون معامله خودروی کارکرده را انجام داده‌اند که مورد آخر، حتی از دوبرابر تعداد معاملات چینی‌ها نیز بیشتر است.

  • تعداد معاملات خودرویی در ایران

    تعداد معاملات خودرویی در ایران

    در سال 1400، حدود 4.5 میلیون معامله خودرو در کشورمان ثبت شده است که حدود 1 میلیون از این تعداد، خودروهای نو بودند. به عبارت بهتر، از مجموع تعداد معاملات خودرویی سال گذشته، 22% سهم خودروهای نو و 78% نیز سهم خودروهای کارکرده بود.

    حال اگر تعداد معاملات خودروی صفر در برابر تعداد معاملات خودروی دست‌دوم بازار ایران را با سایر بازارهای خودرویی جهان، مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در برابر هر یک دستگاه خودروی نو:

    • در چین 0.65 خودروی کارکرده معامله می‌شود.
    • در آلمان 2 خودروی کارکرده معامله می‌شود. 
    • در ایالات متحده 2.7 خودروی کارکرده معامله می‌شود
    • در انگلستان 3.3 خودروی کارکرده معامله می‌شود.
    • در ایران 3.5 خودروی کارکرده معامله می‌شود.
    • در ترکیه 6 خودروی کارکرده معامله می‌شود.
  • تعداد مراجعه کنندگان باما

    تعداد مراجعه کنندگان باما

    در سالی که گذشت، بیش از 31 میلیون مراجعه‌کننده یکتا به سایت باما آمدند و همین موضوع، نشان می‌دهد که هم خریداران و هم فروشندگان بازار خودرو، نیازمند مرجعی موثق، دقیق، مطمئن و به‌روز هستند.

  • تعداد کاربران جدید باما

    تعداد کاربران جدید باما

    علی‌رغم همه مشکلات، موانع و محدودیت‌های موجود، در سال 1400 تعداد کاربران ثبت‌نام کننده در سایت باما، با رشد 14 درصدی نسبت به سال 1399 همراه بود.

  • تعداد آگهی‌های خودرو باما

    تعداد آگهی‌های خودرو باما

    در سال 1400 بیش از یک میلیون و صدهزار آگهی خودرو در پلتفرم باما منتشر شد که 81% این تعداد، سهم آگهی‌ خودرو شخصی بوده است.

  • بهترین فصل آگهی‌ها

    بهترین فصل آگهی‌ها

    با ثبت بیش از 425 هزار آگهی، تابستان پرآگهی‌ترین فصل سال 1400 بود. پرآگهی‌ترین روز سال نیز در همین فصل تابستان رخ داد؛ روز 12 مردادماه 1400 بیش از 10 هزار آگهی در پلتفرم باما ثبت شد.

  • اولین مرجع قیمت خودرو

    اولین مرجع قیمت خودرو

    در سالی که گذشت، 65% کسانی که در موتورهای جستجوگر گوگل به دنبال قیمت روز خودرو بوده‌اند، به پلتفرم باما آمده‌اند.

  • همیشه در حرکت

    همیشه در حرکت

    برای کشف قیمت واقعی خودروها، همواره جزیی‌ترین ارتعاشات و سیگنال‌های قیمتی بازار خودرو را رصد کرده‌ایم. برهمین اساس، در سال 1400، بخش قیمت روز خودرو باما را بیش از 73 هزاربار به‌روزرسانی کردیم تا بهترین قیمت را در اختیار کاربران قرار دهیم.

    به عبارت بهتر، در سالی که گذشت، هر 7 دقیقه یک به‌روزرسانی قیمت داشته‌ایم. احتمالا برای‌تان جالب خواهد بود که بدانید فقط در تاریخ 22 آبان 1400، قیمت 346 مدل مختلف از خودروهای موجود در بازار کشورمان، تغییر کرده بود.

  • صعود خودروهای چینی به رتبه اول

    صعود خودروهای چینی به رتبه اول

    درمیان خودروهای غیرایرانی در سال 1400، بیش از همه، خودروهای تولید کشور چین را می‌بینیم و پس از آن، کره جنوبی قرار گرفته است. این درحالی است که در آخرین سال واردات خودرو، چینی‌ها در مقام سوم بودند. به عبارت دیگر، تعداد آگهی خودرو چینی در سال 1400، نسبت به آخرین سال قبل از ممنوعیت واردات خودرو، رشد 60 درصدی به همراه داشته است.

  • بیشترین افزایش قیمت نسبت به سال 1399

    بیشترین افزایش قیمت نسبت به سال 1399

    در سالی که گذشت و در مقایسه با سال 1399، به ترتیب خودروهای پژو 405، پراید 131، وانت نیسان دیزل و برلیانس H320 بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

  • کمترین افزایش قیمت نسبت به سال 1399

    کمترین افزایش قیمت نسبت به سال 1399

    در سالی که گذشت و در مقایسه با سال 1399، به ترتیب خودروهای ریگان کوپا فلگشیپ (تست خودرو کوپا T210)، فوتون تونلند، گریت وال وینگل 5، دی‌اس 3 (تست خودرو DS3) و لوکسژن U6 کمترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

  • پرتکرارترین آگهی سال

    پرتکرارترین آگهی سال

    در سال 1400 و از میان تمامی آگهی‌های ثبت شده در پلتفرم باما، پژو 206 تیپ 2 هم پرتکرارترین و هم پرتماس‌ترین خودرو بود.

  • هیوندای؛ پرجستجوترین برند سال

    هیوندای؛ پرجستجوترین برند سال

    بادرنظرگرفتن همه کلیدواژه‌های مرتبط، برندهای هیوندای، پژو و کیا، به‌ترتیب محبوب‌ترین برندها برای مراجعین به پلتفرم باما در سال 1400 بودند.

  • پرتکرارترین خودروها در نوار جستجوی باما

    پرتکرارترین خودروها در نوار جستجوی باما

    در سالی که گذشت، خودروهای پژو 206، سانتافه، فیدلیتی، شاهین، پراید، تویوتا، لاماری، موستانگ، هامر، به ترتیب، پرتکرارترین مدل‌ها در نوار جستجوی باما بودند.

  • پربازدیدترین تک آگهی سال

    پربازدیدترین تک آگهی سال

    در سالی که گذشت، خودرو تویوتا GT86 با ثبت رکورد 110 هزار بازدید، بیشترین آمار بازدید درمیان تک‌آگهی‌های پلتفرم باما را به خود اختصاص داد. اگر شما هم هوادار این سامورایی کوچک هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله تست خودرو تویوتا GT86 را بخوانید و تصاویر اختصای این ژاپنی را ببینید.

  • پرتماس‌ترین آگهی سال

    پرتماس‌ترین آگهی سال

    انواع مدل‌های کیا اسپورتیج 4 سیلندر ساده، با ثبت بیش از 2250 تماس تلفنی، بیشترین تعداد تماس را به خود اختصاص دادند. در مجموعه مقالات تست خودرو کیا اسپورتیج SL و همچنین تست خودرو کیا اسپورتیج QL می‌توانید جزییات بیشتری درباره نسل‌های مختلف این کره‌ای جذاب را مطالعه کنید.

  • کارکرده‌ترین خودرو آگهی شده

    کارکرده‌ترین خودرو آگهی شده

    مکانیک‌ سیار، یکی از سخت‌ترین مشاغلی است که هر کسی، توانایی انجام دادنش را ندارد چراکه علاوه بر تخصص تعمیر، باید بصورت مداوم، در حال رفت و آمد باشید و همین جابجایی‌ها، هزارویک سختی دیگر نیز با خودش دارد. در سال 1400، یکی از مکانیک‌های سیار کشورمان که با خودروی‌اش به تمام ایران سفر کرده بود، برای فروش خودرو، به پلتفرم باما آمد و پژو پارسی را آگهی کرد که کارکرد 920 هزار کیلومتری داشت؛ کارکردی که معادل 23 بار گشتن به دور زمین بود!

  • مشارکت کاربران در بررسی فنی

    مشارکت کاربران در بررسی فنی

    پلتفرم باما، فقط برای آگهی خودرو نیست؛ علاوه بر خرید و فروش موتورسیکلت، در قسمت مشخصات فنی خودرو می‌توانید اطلاعات جامعی درباره انواع خودروهای جدید، محبوب و پرفروش داخلی یا خارجی موجود در بازار کشورمان را پیدا کنید. در سال 1400، بیش از 160 هزارنفر برای بهبود و بررسی مشخصات فنی 895 مدل خودروی مختلف، باما همکاری کردند.

  • باخبر؛ اخبار خودرو باما

    باخبر؛ اخبار خودرو باما

    در پلتفرم باما، علاوه بر مشاهده آگهی‌های مختلف، این امکان را دارید که در قسمت اخبار خودرو باما، از مهم‌ترین و جذاب‌ترین تحولات خودرویی ایران و جهان باخبر شوید، خودروهای جدید بازار کشورمان را بیشتر بشناسید، جدیدترین شرایط فروش خودروسازان را ببینید و نیم‌نگاهی هم به بازار خودروهای سنگین داشته باشید.

    در سال 1400، بیش از 3600 مقاله جدید در اختیار کاربران قراردادیم تا مجموع اخبار خودرو باما، به 180 میلیون بازدید برسد؛ عددی که بیانگر افزایش 56 درصدی نسبت به سال 1399 است.

  • خودروهای اقتصادی در کانون توجه

    خودروهای اقتصادی در کانون توجه

    درحالیکه تمایل برای خودروهای لوکس، بین سال‌های 1399 و 1400 تقریبا ثابت مانده اما علاقه به خودروهای اقتصادی، با افزایش 230 درصدی همراه بوده است.

  • افزایش تقاضا برای خودرو اقساطی

    افزایش تقاضا برای خودرو اقساطی

    در سالی که گذشت، بیش از 1.7 میلیون نفر از مراجعین به پلتفرم باما، به دنبال خودرو اقساطی بودند و اگر این آمار را با سال 1399 مقایسه کنیم، با افزایش 30 درصدی مواجه می‌شویم.

  • سبقت کم‌مصرف‌ها از دوگانه‌سوزها

    سبقت کم‌مصرف‌ها از دوگانه‌سوزها

    درحالی که تمایل به خودروهای دوگانه‌سوز در سال 1400، حدود 22% کاهش داشته اما جستجو برای خرید خودرو کم‌ مصرف، با افزایش 50 درصدی همراه بوده است.

  • 8 سیلندرها هنوز زنده‌اند

    8 سیلندرها هنوز زنده‌اند

    آخرین 8 سیلندرهای وارداتی بازار کشورمان، عمدتا در سال‌های 2013 تا 2015 به ایران آمدند، اما با این حال، میزان جستجو برای این خودروها همچنان بالاست طوریکه حتی در سال 1400، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای خرید خودرو هیبرید، به دنبال خرید خودرو 8 سیلندر باشند؛ آمارهای تعداد جستجو سال 1400 پلتفرم باما نشان می‌دهد که هیبریدی‌ها، تنها نصف 8 سیلندرها طرفدار داشتند!

  • آفرودرهای دوست داشتنی

    آفرودرهای دوست داشتنی

    در سالی که گذشت، بیش از نیم میلیون نفر به دنبال آگهی خودرو آفرود بودند که نسبت به سال 1399، با افزایش 27 درصدی همراه بوده است.

  • پرطرفدارترین رنگ بدنه

    پرطرفدارترین رنگ بدنه

    رنگ سفید با سهم 58%، همچنان محبوب‌ترین رنگ بدنه خودروهای آگهی‌شده در سال 1400 بود و بعد از آن، رنگ مشکی با 19% و سپس رنگ خاکستری با 7%، به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. مابقی رنگ‌های پرطرفدار نیز عبارتند از:

    • رنگ نقره‌ای (5 درصد)
    • رنگ آبی (2 درصد)
    • رنگ قرمز (1 درصد)
    • رنگ قهوه‌ای (1 درصد)
  • کمیاب‌ترین رنگ بدنه

    کمیاب‌ترین رنگ بدنه

    چندین دهه پیش، به راحتی می‌توانستیم طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف را در لباس خودروها ببینیم. اما مدت‌هاست که از یک طرف، خودروسازان، رنگ‌های خاص‌شان را سفارشی کرده‌اند و از طرف دیگر، عمده مشتریان نیز برای آنکه مبادا خودروی‌شان دچار افت قیمت به دلیل رنگ شود، قید رنگ‌های خاص را زده‌اند. پس در چنین شرایطی، کاملا طبیعی است که تعداد خودروهایی که رنگ‌های خاص دارند، هر سال، کمتر و کمتر شوند.

    اما در میان همین رنگ‌های خاص، یکسری از رنگ‌ها هستند که به راحتی پیدا نمی‌شوند یا بهتر است بگوییم: باید خوش‌شانس باشید که آنها را ببینید! رنگ‌های سه‌گانه بنفش یاسی، برنزی و پیازی، کمیاب‌ترین رنگ‌های سال 1400 بودند.

  • پرطرفدارترین رنگ داخل کابین

    پرطرفدارترین رنگ داخل کابین

    ظاهرا ترکیب رنگ «بیرون سفید، داخل مشکی» بهترین ترکیب برای خریداران بازار خودروست. این موضوع را می‌توان از سهم 57 درصدی برای رنگ مشکی کابین، متوجه شد. رنگ‌های کرم و خاکستری تیره نیز در رقابتی بسیار نزدیک به هم، به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

  • همیشه باشما

    همیشه باشما

    در سالی که گذشت، تنها 18 هزار تماس تلفنی با تیم پشتیبانی باما صورت گرفته است. به عبارت بهتر، بیش از 98 درصد آگهی‌ها، بدون نیاز به پشتیبانی در پلتفرم باما ثبت شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که در سیزدهمین سال فعالیت پلتفرم باما، مخاطبان تا حد زیادی، به فضای کاربری آشنا شده‌اند و هرچند تمام فرآیند ثبت آگهی، دیجیتال است اما تیم پشتیبانی، همواره در کنار کاربران و مراجعین می‌ماند.

  • خیلی دور، خیلی نزدیک

    خیلی دور، خیلی نزدیک

    در سالی که گذشت، زمان جلسات غیرحضوری تیم‌های باما، به 5.2 میلیون دقیقه رسید. این یعنی نه تنها در سال 1399، بلکه در سال 1400 نیز عمده فعالیت‌های درون‌سازمانی پلتفرم باما، از راه دور انجام شده است.

  • خانواده‌ای که بزرگ‌تر شد

    خانواده‌ای که بزرگ‌تر شد

    با وجود ادامه همه‌گیری کرونا در سال 1400 و محدودیت‌ها و شرایط سختی که ناشی از شیوع آن در کشورمان رخ داده بود، اما چهره‌های جدیدی باما همراه شدند تا تعداد اعضای خانواده‌ باما، به بیش از 100 نفر برسد که 35% بیشتر از سال 1399 بود.

    گزارشی که خواندید، تنها بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای خانواده باما در سال 1400 بود. در سالی که گذشت، ما سعی کرده‌ایم با نگاهی حرفه‌ای به بازار خودرو، تا حد ممکن، اطلاعات و اخبار مطمئنی را در اختیار مخاطبان‌مان قرار دهیم. سخت‌گیری ما سبب شده آگهی‌هایی که ذره‌ای به اطمینان خریدار لطمه می‌زنند را تا حدممکن، حذف کرده و فضایی شفاف‌تر را به مراجعه‌کنندگان و کاربران‌مان ارائه دهیم.

نویسنده : باما

دیدگاه کاربران
T33 1401/6/15
با سلام عرض ادب و احترام به سایت 🏅 🎖️باما تبریک عرض می نمایم که یک سایت درجه یک و پر از بازدید کننده و اطلاعات درست رو به مردم ارایه میکند از این خبر خوشحال شدم که در همراه مردم هستید که افراد کاربران سایت مانند برادر بزرگوار پرفسور بابک کروز سایر کسانی که از قدیم بود حتی خودم تک تک زحمات شما رو فراموش نخواهم کرد و تا ابد باقی خواهند ماند فقط نکته اول که تلفنی صحبت کردم با یکی از کارمندان سایت عرض کردم که نسخه اولیه سایت بهتر بود بیشتر نظرات رد و بدل میشد و حتی هم می‌توانید بپرسید که واقعا از اینکه تعداد کامنت ها نسبت به قبل کم شده و کمی حوصله آدم سر میره جواب هارو سوالات بیشتری دارم و اینجا هر دفعه واسه نظر باید رمز 4 رقمی موقعه ورود باید بدم و موقعه خروج که در بیام که مثلا 3 ساعت بعد دوباره بیام دوباره باید شماره تلفن و کد واسم بیاد یا اون زمان که اینترنت مودم قطع میشه روی صفحه هست صفحه رو خاموش میکردی بعد از 2 ساعت دوباره همان صفحه وجود دارد و ادامه رو تایپ میکردیم ولی الان فرق کرده اینترنت دچار اختلال بشه وسطش یهو علامت نمای بنزین میاد که میگه اینترنت قطع هست وقتی وصل بشه همه چیز توضیحات که نوشتی از اول میاد 😠 لطفا این مشکل حل شود خیلی از افراد گوشی مدل پایین دارند که در نسخه قدیم باما رو میاد بالا و در نسخه جدید مجبور به تعویض گوشی کنند و با این شرایط اقتصادی از یکی سوال کردم که یک کارگر بود می‌گفت قبلا فعال بودم دوست داشتم بازم فعالیت کنم ولی نا امید نشدم منتظر جواب سایت هم که بقیه کسانی که این با این ورژن گوشی رو دارند رو بدن ولی پولم نمیرسه گوشی مدل جدید و پیشرفته بخرم و نکته دوم یک ویدیو در مورد خودروهای کلاسیک و ماشین سنگین و موتور هم بزارید بد نیست من پول اینترنت رو میدم فقط کیفیت بالا باشه مهم نیست چقدر میخواد باشه این گزینه رو در آینده در نظر بگیرید و سعی کنید بین المللی کنید و افراد های سرشناس مانند جیمی و کلارسون چند شخصیت ماشین باز معروف جهان به ایران معرفی کنید و با خودروهای ما رانندگی کنند و اینها هم نظر بدن که شاید به بعضی از افراد در مورد خودروهای ناراضی عوض بشه و دیدگاه مثبت داشته باشیم نه منفی یک جمله منفی میتواند بزرگترین کشتی دنیا رو غرق کند و نکته سوم این حق شوفر ماشین سنگین ها نیست پلنگ جاده ها اینها هستند و خیلی به سختی کار می‌کنند و جان خود را فدای جاده های کشور میکنند و چرا ما نباید خودروهای رنگارنگ ببینیم و مقاله ای می‌خوندم که دولت کشورهای خارجی از کلاسیک بازان حمایت میشه ولی اینجا نه این حق کلاسیک بازان نیست که ظلم و مظلوم واقع بشوند و هر کسی انژکتور بوده رفته سراغ کاربراتور انژکتور کمی خرج هاش بالاست ولی کاربراتور وقتی خراب بشه خودت میتوانی تعمیر کنی چون آسان هست اونقدر هم سخت نیست واسه مبتدی که تجربه ندارد میتواند مشکل ساز شود ولی خیلی از لحاظ قیمت و وقت زمان به صرفه هست با تشکر از زحمات سایت باما هر کجا که هستید پیروز و سر بلند باشید بازم تبریک 🥳😘🥰😍🤩😇سایه سر ما هستید 👍👌👏🙏با سپاس فراوان یا علی حق شما رو به خدای منان میسپارم مانا باشید
پاسخ
0
0
0
Mobin2001 1401/6/2
تبریک صمیمانه به گروه «باما» فقط کاش یه دپارتمان مجزا برای خودروهای کلاسیک وجود داشت از مشخصات فنی و اگهی خرید و فروش گرفته تا مقاله و تست و بررسی خیلی عالی میشد...
پاسخ
1
0
0
توربومن 1401/6/2
ممنون از لطفتون آگهی خودروهای کلاسیک در لینک زیر آمده: https://bama.ir/car?special=collectable تست و بررسی ‌ها هم در لینک زیر : https://bama.ir/news/sponsored-tags
0
0