• کيف پول شهروندي تهران من
  • کيف پول شهروندي تهران من

مزایای استفاده از کیف پول شهروندی چیست؟

اپلیکیشن کیف پول شهروندی تهران من (نحوه شارژ+لینک دانلود)

19 مهر 1402 12:18

مزایای استفاده از کیف پول شهروندی چیست؟

مهر 1402: مسیب جعفری، مدیر درآمد بلیت شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، به تشریح مزایای استفاده از سامانه کیف پول شهروندی پرداخت که به شرح زیر است:

  • این روش پرداخت کرایه مقرون به صرفه است.
  • گامی موثر برای حذف یا کاهش مصرف بلیت های غیرتماسی و کاغذی است. همچنین حذف یا کاهش مصرف بلیت های غیرتماسی و کاغذی موجب کاهش هزینه های ناشی از تامین انواع بلیت، نیروی انسانی و استهلاک تجهیزات فروش بلیت و کمک به حفظ محیط زیست از طریق صرفه جویی در مصرف کاغذ می شود.
  • امکان استفاده موازی از این روش درکنار سایر روش های فروش بلیت
  • درصورت توسعه آن باتوجه به فرایند شارژ کیف پول الکترونیک (غیر حضوری و از طریق درگاه های بانکی) مدت زمان توقف مسافران در سالن های فروش بلیت کاهش چشمگیری خواهد داشت.
  • بهره مندی از ۱۰ درصد تخفیف مازاد در هنگام استفاده از مترو (این تخفیف در مهرماه سال جاری۳۰ درصد است)
  •  حفظ موجودی کیف پول الکترونیک حتی درصورت معیوب یا مفقودی کارت بلیت متصل به حساب شهروندی
  •  امکان استفاده از مترو حتی درصورت همراه نداشتن کارت بلیت، کارت بانکی یا وجه نقد با استفاده از شناسه متصل به کیف پول الکترونیک و عدم نیاز به پرداخت هزینه جهت خریداری انواع کارت های غیرتماسی
  • امکان افزایش اعتبار (شارژ) کیف پول شهروندی بدون محدودیت و به میزان دلخواه به صورت غیرحضوری

آقای جعفری در پایان درخصوص نمایش پیغام « موجودی کیف پول کافی نیست»  توضیح داد پس از ثبت نام در نرم افزار شهرزاد و اتصال کارت بلیت به کیف پول الکترونیک،  گیت های مسافری به محض ارائه کارت و بدون درنظر گرفتن موجودی آن، نسبت به استعلام از کیف پول الکترونیک اقدام کرده و پس از کسر مبلغ حداقل کرایه از حساب شهروند مجوز عبور صادر می شود. لذا نمایش پیغام عدم موجودی کیف پول مربوط به گروهی از مسافران است که کارت خود را در نرم افزار شهرزاد به حساب شهروندی متصل نموده اند ولی کیف پول الکترونیک آنها فاقد اعتبار کافی است. مسافرین مذکور می توانند با شارژ کیف پول الکترونیک خود از مترو استفاده نمایند و یا درصورت تمایل به استفاده از موجودی کارت، به صورت موقت اتصال کارت را قطع نموده و پس از اتمام موجودی کارت ضمن اتصال مجدد و شارژ کیف پول، با استفاده از حساب شهروندی از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

دانلود اپلیکیشن شهرزاد برای کیف پول شهروندی

مهر 1402: سعید جهانی، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران، اظهار کرد در تمام ایستگاه‌های مترو به ویژه گیت‌های ورودی، بارکدخوان نصب شده است. ممکن است در گیت‌های خروجی تعداد دستگاه‌های بارکدخوان کمتر باشد، اما حداقل در هر ایستگاه در یک گیت خروجی، دستگاه نصب شده است. همچنین تعدادی از ایستگاه‌های بی‌آرتی پیش از این نیز دستگاه نداشتند و نصب دستگاه مقرون به صرفه نبوده اما در ایستگاه‌هایی که نیروی انسانی مستقر دارند، دستگاه نصب شده است. با توجه به تماس‌های مردم با مراکز تماس شهرداری و ثبت نظرات در سایت‌های مختلف، در حال بروزرسانی اپلیکیشن شهرزاد و رفع نواقص هستیم.

وی به استقبال شهروندان از این طرح اشاره کرد و گفت از هفته گذشته که اجرای طرح آغاز شده، بیش از 30 هزار نفر دانلود اپلیکیشن شهرزاد را انجام داده‌اند. این اپلیکیشن را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر دریافت کنید:

. دانلود اپلیکیشن شهرزاد از مایکت
. دانلود اپلیکیشن شهرزاد از کافه بازار

با اجرای این طرح دیگر نیاز به ایستادن در صف‌های طولانی برای شارژ کارت بلیت نیست و شهروندان پس از شارژ حساب خود در کیف پول شهروندی می‌توانند از طریق QR کد پرداخت هزینه را در مترو انجام دهند.

علاوه بر حذف سقف اعتباری، در صورت مفقودی کارت بلیت امکان بازگشت اعتبار با ساز و کارهای پیش‌بینی شده در اپلیکیشن وجود دارد و از طرفی دیگر استفاده از کیف پول شهروندی در چندین نقطه که به تدریج تحت پوشش طرح ABT قرار می‌گیرند، امکان‌پذیر می‌شود. این امکان نیز وجود دارد که در صورت مفقود شدن کارت بلیت و جلوگیری از سوء استفاده سایر افراد از کارت مفقودی، شهروندان به راحتی با مراجعه به حساب کاربری خود، کارت را باطل کنند.

مزایای استفاده از کیف پول شهروندی

مهر 1402: ایمان صادق‌زاده، رئیس مرکز تهران هوشمند، می‌گوید مسیر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پیش از این با کارت بلیت انجام می‌شد و شارژ آن به صورت حضوری و مراجعه به ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی صورت می‌گرفت و چون بخشی از اعتبار حساب بانکی افراد به حافظه این کارت بلیت منتقل می‌شد، در صورت گم شدن و یا خرابی کارت، اعتبار از بین می‌رفت. وی افزود کیف پول شهروندی مفهوم جامع‌تری است و از چند حیث به شهروندان کمک می‌کند:

1. به جای شارژ کردن یک کارت بی‌هویت، شهروندان کیف پولی را شارژ می‌کنند که متعلق به خودشان است و این قابلیت را دارد که کد  QR منحصر به فردی را برای شهروند ایجاد کند و این QR کد موجود در تلفن همراه و دستگاه‌های نصب شده در گیت‌های مترو و ایستگاه‌های بی‌آرتی، شرایطی را ایجاد کرده که دیگر شهروندان نیازی به کارت نخواهند داشت و با تلفن همراه و استفاده از کیف پول شهروندی می‌‎توانند هزینه بلیت را پرداخت کنند.

2. یک نفر از اعضای خانواده می‌تواند با شارژ کیف پول خود QR کد را در اختیار سایر اعضای خانواده قرار دهد. این باعث می‌شود تمام اعضای خانواده بتوانند از یک کیف پول و یک کد واحد برای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و لازم نیست تمام اعضای خانواده کارت و کیف جداگانه‌ای را شارژ کنند.

3. چنانچه شهروندی بخواهد از کارت بلیت استفاده کند و روند سابق را در پیش بگیرد، می‌تواند در بستر هوشمند، کارت خود را به کیف پول شهروندی متصل کند و اگر کارت گم و یا خراب شود، دیگر اعتبار شهروندی فرد از بین نخواهد رفت و از سویی دیگر می‌تواند کارت خود را به صورت الکترونیکی شارژ کند و ناچار به ایستادن در صف شارژ کارت بلیت نباشد.

4. پیش از این لازم بود که کارت تنها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شارژ شود. اما با کیف پول شهروندی می‌توان از خدمات خرد همچون رزرو معاینه فنی، خرید از فروشگاه‌های شهروند و مواردی از این قبیل را با استفاده از اعتبار موجود در کیف پول انجام داد.

5. پس از پایان مهلت استفاده رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی، می‌توان با اخذ مجوزهای لازم، تخفیف 50 درصدی را برای کل سال تحصیلی اعمال کرد. این خدمت در بستر کیف پول شهروندی ارائه خواهد شد.

6. احراز هویت دانش‌آموزان از طریق ثبت شماره تماس و کدملی پدر یا مادر و کدملی فرزند انجام می‌شود. والدین می‌توانند کارت بلیت فرزندان خود را به کیف پول متصل کرده و یا QR کد یکتا را در اختیار آنها قرار دهند.

7. احراز هویت دانشجویان نیز از طریق سامانه احراز هویت برخط وزارت علوم انجام می‌شد که با توجه به اختلال در سامانه‌های وزارت علوم در چند روز گذشته و عدم دسترسی به اطلاعات، با مشکل روبه‌رو شدیم و وعده داده شد که ظرف یک یا دو روز آینده مشکل برطرف شود. چنانچه دانشگاه‌ها کدملی دانشجویان را در اختیار ما قرار دهند، ظرف همین یک یا دو روز، احراز هویت انجام خواهد شد و دانشجویان می‌توانند از خدمات رایگان استفاده کنند.

شارژ الکترونیکی کارت بلیت مترو و اتوبوس

شهریور 1402: سعید جهانی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، خبر داد که طرح «کیف پول شهروندی» در پایتخت همزمان با سال تحصیلی 1402 اجرا می‌شود.

وی در این باره توضیح داد در راستای اجرای طرح ABT که پیش از این وعده اجرای آن را داده بودیم، پرداخت از این پس مبتنی بر کیف پول شهروندی خواهد بود که فاز اول این طرح در مترو اجرایی می‌شود. افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن موبایل کیف پول خود را شارژ کنند. با اجرای این طرح دیگر نیاز به ایستادن در صف‌های طولانی برای شارژ کارت بلیت نیست و شهروندان پس از شارژ حساب خود در کیف پول شهروندی می‌توانند از طریق QR کد پرداخت هزینه را در مترو انجام دهند. آقای جهانی خاطرنشان کرد این امکان فراهم شده که کارت به کیف پول متصل شود و در واقع شارژ کارت مبتنی بر شارژ کیف پول باشد.

بر اساس مصوبه جلسه یکصد و هفتاد و هشتم شورای اسلامی شهر تهران، هر شهروند با فعال کردن کیف پول در تلفن همراه خود، از 30 درصد تخفیف در ماه مهر برخوردار خواهد شد؛ پیش از این تخفیف استفاده از کیف پول 10 درصد تعیین شده بود که با مصوبه شورا به 30 درصد در ماه اول رسید. طرح ABT از ابتدای مهرماه در تهران عملیاتی می‌شود و در مرحله نخست در مترو و خطوط بی‌آرتی، شهروندان می‌توانند از طریق کیف پول شهروندی حساب کارت بلیت خود را شارژ و مبالغ را پرداخت کنند. اطلاع‌رسانی در سطح شهر در خصوص نحوه دریافت اپلیکیشن کیف پول شهروندی در روزهای پیش رو انجام خواهد شد. شهروندان می‌توانند با نصب اپلیکیشن از ابتدای مهرماه، سطح جدیدی از خدمات‌رسانی را تجربه کنند.

وی همچنین تأکید کرد کیف پول شهروندی سقف اعتبار ندارد. با اجرای این طرح علاوه بر حذف سقف اعتباری، در صورت مفقودی کارت بلیت امکان بازگشت اعتبار با ساز و کارهای پیش‌بینی شده در اپلیکیشن وجود دارد و از طرفی دیگر استفاده از کیف پول شهروندی در چندین نقطه که به تدریج تحت پوشش طرح ABT قرار می‌گیرند، امکان‌پذیر می‌شود. این امکان وجود دارد که در صورت مفقود شدن کارت بلیت و جلوگیری از سوء استفاده سایر افراد از کارت مفقودی، شهروندان به راحتی با مراجعه به حساب کاربری خود، کارت را باطل کنند.

طبق اعلام شهردار تهران، ارائه ۱۸ خدمت در مراکز خدماتی شهرداری از جمله مترو، بی‌آرتی، اتوبوس‌های خصوصی و ملکی، فروشگاه‌های شهروند، میادین میوه و تره‌بار و اماکن ورزشی به تدریج تحت پوشش طرح «کیف پول شهروندی» قرار خواهند گرفت.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران