• خودروي پرنده ايکس پنگ
  • خودروي پرنده ايکس پنگ
  • خودروي پرنده ماژولار ايکس-پنگ
  • خودروي پرنده ماژولار ايکس-پنگ

شبیه به سوپر اسپرت‌ها

معرفی دو خودروی پرنده توسط ایکس-پنگ آئرو اچ تی

9 آبان 1402 15:20

ایکس-پنگ در زمینه تولید خودروهای برقی بسیار موفق بوده تا جایی که نظر فولکس واگن را برای سرمایه‌گذاری جلب کرده است. این شرکت سعی دارد همچون مهم‌ترین سازنده خودروهای برقی یعنی تسلا، در زمینه فناوری‌های نوین صنعت خودروسازی هم پیشرو باشد.

علاوه بر طراحی سامانه خودران و دستیار صوتی هوشمند، این شرکت به ساخت خودروهای پرنده هم علاقه نشان داده است.

شرکت ایکس-پنگ آئرو اچ تی (Xpeng AeroHT) در سال 2013 و با حمایت مالی مدیرعامل شرکت ایکس-پنگ یعنی آقای هی شیائوپنگ، تاسیس شد. نخستین طرح از خودروی پرنده این شرکت، به پهپاد شباهت داشت اما اکنون و با انتشار تصاویری از دو خودروی پرنده، اوضاع کاملا فرق کرده است.

نمونه اولیه از خودروی پرنده ایکس-پنگ

این خودروی پرنده که در رویداد 1024 Tech Day معرفی شده، در حالت عادی به سوپراسپرت­‌ها شباهت دارد. البته طراحی کاپوت و نحوه اتصال آن به سقف می­‌تواند یادآور تسلا سایبرتراک باشد. درهای خودرو به صورت شفاف ساخته شده تا در هنگام حرکت روی زمین هم پرواز را تداعی کند.

دوربین‌های جانبی، رینگ‌های آیرودینامیک ، چراغ‌های LED و مسیرهای عبور هوا، از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو به شمار می­‌آید.

اما هشت موتور گردان که از طریق چهار ستون تاشو در بخش میانی سقف این خودروی پرنده به سازه متصل می­‌شود، وظیفه پرواز را برعهده خواهند داشت.

ایکس-پنگ آئرو اچ تی

البته فقط تصاویر این خودرو به نمایش درآمده و از نمونه واقعی خبری نیست. یکی از مهمترین چالش‌های تولید این مدل، نحوه مدیریت لرزش‌های وارد به بالگردها در هنگام حرکت روی جاده است.

ایکس-پنگ ادعا کرده که این خودروی هزار کیلوگرمی را در سال 2024 و با قیمت یک میلیون یوان (تقریبا 137 هزار دلار) به فروش می­‌رساند. اما به نظر نمی­‌رسد که این خودرو در این فرصت کوتاه برای تولید آماده شود.

خودروی پرنده ماژولار ایکس-پنگ

این خودروی ماژولار، درواقع از مجموعه­‌های دوتایی تشکیل شده چراکه یک خودروی شبیه به مینی­‌ون‌ها با سه محور، یک وسیله پرنده شبیه به هلی‌کوپتر را در خود جای داده است.

خودروی پرنده ماژولار ایکس-پنگ

خودروی مینی‌ون با ظرفیت 5 نفر و با قوای حرکتی هیبرید EREV طراحی شده درحالی که پهپادی که در بخش انتهایی بدنه مخفی شده، ظرفیت حمل دو نفر را دارد. این وسیله به دو چتر ایمنی هم مجهز شده که در صورت برخورد، امکان فرود اضطراری سرنشینان از ارتفاع 50 متری را فراهم خواهد کرد.

ایکس-پنگ از برنامه خود برای تولید انبوه این مدل خبر داده که البته با توجه به طراحی، قابلیت‌های کاربردی، انعطاف پذیری در کاربری‌های گوناگون و امکان تولید با هزینه کمتر، چندان دور از ذهن به نظر نمی­‌رسد. مزیت دیگر این خودرو را می­‌توان پیشرانه هیبرید آن دانست که در سفرهای طولانی بسیار کارآمد خواهد بود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران